Bra Cykel!

YO!
Ledesen om jag va otydlig, men cykeltermer ligger mig inte lätt till. =)

Jag menade om man kunde byta till högre drev i fram typ 52 42 30?!

Men som du beskriver det verkar det lite krångligt, gissar att man får lämna det till bättre kunnande personer och inte låta en hemma meckare som mig gå lös ha ha..
 
Byta framdrev till trippel racer

Innan jag skaffade min racercykel, körde jag varianten med en konverterad MTB, med trippel racerdrev (52-42-32), racerkassett (12-23), sliks samt en ny framväxel,ett nytt vevparti och en ny kedja. Dessutom satte jag på en stel gaffel och barends med extra många handpositioner.

För att kunna ha stora drev i fram, var jag tvungen att byta vevpartiet, framväxel och vevlagret. MTB-växeln i fram fungerade inte särskilt bra med det nya vevpartiet. Sedan hade jag inga problem med växlarna.

Går det bara att få på en ny framväxel på cykeln, som är avsedd för en trippel racerdrev, så är nog resten ganska elementärt - åtminstone för en proffesionell cykelmekaniker.

/Niklas
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Hzbrider med 28 tum och langt under 10000kr finns vad som duger ar ju en personlig asikt.

Nu sittar jag o tjejen pa ett internet cafe i Prag och har cyklat over 1700km genom tyskland och over Karpaterna for att komma hit.
Jag har haft en Nishiki 422 for 6000kr o tjejen en hybrid comp och de har fungerat utmarkt. Vaxel reglaget pa tjejens har kranglat lite pga av lite yttre vald och behover bytas och mitt bakdack skars upp nar jag korde over krossat glas. Men detta var ingen cykel som hade klarat iaf och berodde pa otur.

Nar man sitter o planerar sin resa ar det latt hant att man blir lite prylgalen och inte nojer sig med det som kankse duger. Jag var glad att detta vart en impuls resa och sa jag slapp det stadiet dar man sitter o raknar hur manga gram olika vattenflaskor vager.

Att korsa Karpaterna var det basta pa hela resan vackert varmt som i en bastu och mil efter mil i uppforsbacke. Tills vi kommer till den Tjeckiska gransen och det borjar luta utfor. Synd att det var krokig vag som gjorde sikten dalig annars hade det blivigt ett bra fartrekord nu fick vi ligga i 60-70 med bromsarna i.
 
Yosemite Bridalveil ?

...i dessa sammanhang vågar man väl knappast komma stänkande med en cykel från "Biltema" !?!?!? Snacka om katt bland hermelinerna...men faktum är att den fungerar rätt OK och känns rubust. Kanske lite tung (15,5) jämfört med de siffror som tidigare diskuterats i denna länk, men med tanke på priset å övrig utrustning väl värd det facila pris den betingar (3490:)
24-petad Shimano/Deore-växel, skiva fram, 700-38C däck, dämpad framgaffel...

Duger fint åt mig iallafall...sedan återstår givetvis frågan hur länge den håller ?? Första omgången bromsbelägg (bak) är iaf utslitna...

Håller den inte...så handlade det åtminstone inte om någon förmögenhet !!
Någon annan med åsikter om Biltemas cyklar ??

// Pzon ..
 
Vad jag sett av biltemas cyklar är det tydligt att de blir bättre och bättre. Utav normalmärkena som säljs av de flesta sportaffärer etc i sverige ligger de nog inte särskilt långt efter.

Däremot tycker jag att de saknar en vettig hybrid och tyvärr hakat på trenden att sätta dämpare på fel cyklar. Sen är det problematiskt med att de bara har en storlek per modell och tveksam serviceorganisation för cyklar.

Själv har jag haft många cyklar av många olika märken, men den som hållt absolut bäst är en Cyclepro City Bike som numera är ombyggd till långfärdscykel. Mina senaste två stadscyklar från Crescent har haft dålig detaljfinish med skruvar som rostar i förtid och kanske ännu värre, skruvar som släpper.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips