Bra 80-literssäck, inklusive sidofickor?

Re: Shivling???

Impa; sa:
Tja!
Ja, ni som bor kring huvudstaden har ju möjlighet att känna på sakerna, men vi andra stackare då???
Jag kanske börjar bli blind men har ni hittat några priser på dessa näpna små tingestar?
Vänligen
Anders

Enl. Akzos hemsida går Shivling 90 på 1495:-. 80 skulle vara 100:- billigare sa Carsten när jag pratade med honom tidigare idag.

Peter P.
 
Jag hörde aldrig av Akzo igen så jag skrev igen, och veckan efter, och veckan efter det..... utan att ens få ett svar. Får väl se om det blivit något svar när jag kommit hem från julivandringen. Sista mailet upplyste jag dem om att det går att recensera leverantörer. En får se.

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
Raskesven; sa:
Jag hörde aldrig av Akzo igen så jag skrev igen, och veckan efter, och veckan efter det..... utan att ens få ett svar. Får väl se om det blivit något svar när jag kommit hem från julivandringen. Sista mailet upplyste jag dem om att det går att recensera leverantörer. En får se.

Raskesven

Frågan är om Azko vill vara distributör eller slutförsäljare. Som distributör bör de kanske hänvisa till sina återförsäljare. Som slutförsäljare är de inte speciellt lyckade. Väntar själv på svar på mitt email, eller rättare sagt slutade jag rätt fort vänta på svar, och på telefon fick jag aldrig kontakt med dem.

Personligen skulle jag inte välja att köpa från någon som inte svarar. Antag att dina saker som du köpt av dem går sönder. Skall du då acceptera att inte få svar överhuvudtaget.

När jag var på jakt efter en Osprey-säck upptäckte jag att av alla som säljer Osprey i Sverige och som har epost-adress så var det enbart fem företag som överhuvudtaget svarade på mitt mail. Och hos ett företag studsade mailet därför att epostlådan var full. Visst är det bra att ha hemsida och visst är det bra att ha en epostadress men att inte läsa eller svara på sina mail är dålig stil och ger ett fruktansvärt dåligt intryck. Vill man inte läsa sina mail så lägg inte ut någon epostadress.
 
Ring på mobilen

Har varit i kontakt med Akzo vid några tillfällen för att ställa frågor om produkter, beställa katalog och prislistor. Man får aldrig tag i dem via den fasta telefonen, mail tar lite tid, på mobilen så får man tag i dem nästan direkt och de är mycket hjälpsamma.
 
Nu fick jag svar från Akzo. Säcken är försenad men skickas till dem på måndag. Jag får kontakta dem enligt joask202: s tips om mobilen när jag är hemma igen i slutet av juli. Förhoppningsvis gillar jag säcken och har den till en augustivandring.

Raskesven
 
avslutad210712; sa:
.....
Personligen skulle jag inte välja att köpa från någon som inte svarar. Antag att dina saker som du köpt av dem går sönder. Skall du då acceptera att inte få svar överhuvudtaget.
.....
Jag bor 30 minuter ifrån dem, så det blir att helt enkelt bara dyka upp om det skulle bli något strul med säcken. Håller med dig om det urdåliga i att inte besvara mail; irriterande och ger ett dåligt intryck. Nu verkar de dock ha vaknat, och de mail jag fått har varit i god ton.

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
Raskesven; sa:
avslutad210712; sa:
.....
Personligen skulle jag inte välja att köpa från någon som inte svarar. Antag att dina saker som du köpt av dem går sönder. Skall du då acceptera att inte få svar överhuvudtaget.
.....
Jag bor 30 minuter ifrån dem, så det blir att helt enkelt bara dyka upp om det skulle bli något strul med säcken. Håller med dig om det urdåliga i att inte besvara mail; irriterande och ger ett dåligt intryck. Nu verkar de dock ha vaknat, och de mail jag fått har varit i god ton.

Raskesven


Kollade lite och tyckte att jag kände igen namnet Carsten Webering och undrar om inte det är en om inte gammal så i alla fall fd orienterare från Boden. Så i och med att det (troligen) är en norrbottning så är han såklart trevlig.

Som jag skrev ovan så är inte Akzo de enda syndarna och för mig som bor 100 mil från Sthlm skulle det bli lite svårt att knacka på dörren *S*.

Synd bara eftersom deras produkter är intressanta med tanke på prisläget.
 
avslutad210712; sa:
Som jag skrev ovan så är inte Akzo de enda syndarna och för mig som bor 100 mil från Sthlm skulle det bli lite svårt att knacka på dörren *S*.

Synd bara eftersom deras produkter är intressanta med tanke på prisläget.

Du kan knacka på hos hans farsgubbes garagebutik i Boden istället om det skulle bli strul. Han tar upp beställningar på baskgrejor och ojar sig över den ryska byråkratin på en och samma gång :) Skulle ev. befinnna sig på Nolia i år.
 
Nu har jag plockat upp en Bask Aggressor, 60 l. Gav 1295 SEK för den. Träffade Carsten Webering på stan och han var mycket bra att ha att göra med.

Säcken var inte så ren som jag trodde från bilderna utan hade mängder med olika fästen och bärremmar av olika slag, samt flera dm. för långa kompressionsremmar, så det skulle gå att fästa grejer även på sidan av säcken. De flesta spännremmar var onödigt långa. Säcken hade också en reglerbar tygbit i botten för att kunna förvara grejor även där. Jag packade säcken full, plockade fram sax och tändare och rensade sedan rubbet som jag inte kommer att behöva. Sparade två fästen som jag troligen kapar, men ville vänta med dem tills jag varit ute med den.

Vidare fanns ingen ram alls i säcken utan endast en mjuk ryggplatta. Jag tog tre bambupinnar och stadgade upp ryggplattan med. Verkar fungera bra. Nu förefaller säcken vara precis vad jag var ute efter, dvs. en ren lätt 60-liters säck med bra bärsystem, med möjlighet att sätta sidofickor på den, och m.h.a. bambustavarna känns den riktigt stadig. Om den i utgångsläget var gjord för vikter runt 15 kg tror jag att med den nu stadigare ryggplattan blir 20 kg inget problem.

Summa summarum blev viktförändringen noll, efter att jag kapat en mängd fästen mm. och tillfört bambupinnarna. 1530 gram. Kändes lite lustigt att på en ny modern säck tillföra bambupinnar, men det verkar hur bra som helst. Får väl se vad jag tycker efter en vandring. Nu har jag finetunat ryggsäckar för alla de ändamål jag använder säckarna till, allt från helgturer med tarp till långvariga vandringar med kåta. Behöver troligen inga fler ryggsäckar under de närmaste 10 åren;-)

Raskesven
 
Här är ryggplattan jag bytte in istället för den tunna halvstyva foamplatta som satt i ryggen från start:

cpic45095ad6adfb5.jpg


Tog en bit från ett gammalt 1 cm tjockt liggunderlag, vävtejp, bambupinnen och så sydde jag grejen. Hade inte behövt göra något om startvikten legar runt 15 kg, men eftersom jag planerar lite högre vikter än så ville jag stadga upp det hela lite extra. Startade med 23,5 kg för en tur på knappt 2 veckor i augusti, och det fungerade hur bra som helst.

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.