Bouldering i Östersund

Jag åker upp till Östersund på fredag för att hämta min bil och det ser inte ut som om jag kan få någon av mina klätterkompisar att hänga med.

Hur är boulderingen där? Föraren på nätet har jag hittat, men är det värt att ta med sig paddan och stanna till där eller kan jag lika gärna åka hem på en gång och klättra runt Stockholm?

Bouldra i Svarthögen!

Hallå!
Jag kan inte svara om ni kommer att få det roligt eller om ni kommer att tycka att det var värt att ta med kraschmattan till Östersunds boulderområde, Svarthögen. Jag kan bara säga vad jag har gjort för upptäckter där...
Föraren täcker ca 135st problem och anledningen till att den inte innehåller mer problem är för att det så sjukt mycket sten där så det är ett helt företag att dokumentera allt. Det är även flera olika pil-färg-system som försvårar förararbetet. Men i dagsläget räknar vi med att det åtminstone är 500st uppsopade problem där dom flesta håller grader på 6A och uppåt (= för hårt för mig). Dock finns det lite mer varierande grad om man går på de områden som finns i föraren.
Vi har även uppskattat att det finns potential för 1000+ antal boulders där många håller mkt hög klass.
Friktionen sker mestadels på eroderad granit, så kristaller och vassa mantlingar och crimpers kan förekomma.
Mitt tips är att ni gör så här:
Skriv ut föraren, ta med tejp, åk till sektor "B. Påskstenarna" och bouldra några timmar, sedan tar ni och gör en rundvandring i de övriga områdena som ni hittar på översiktskartan. Då har ni en rejäl vandring också! Vill ni ha tips på boulders på sektor "påskstenarna" i er grad så kan ni maila till mig på fredrikolofsson@home.se
Sen vill vi gärna höra ett uttalande om era synpunkter efter ni vart där...!!
Ni är så välkomna till Svarthögen!!
/Fredrik, som gjort "smygtitts"-föraren i Svarthögen...

Hallo,

Nej tyvär... Lite av det vanliga strulet ställde till det. Jag fick tag på en kompis som ville åka över till Åland, så jag åkte upp till Östersund utan grejer för att köra hem igen och hinna med färjan. Sjäkvklart så hörde han av sig när jag var på väg ner och sa att han inte kunde... Så det blev verken Svarthögen eller Åland :(

Här är lite bilder jag har tagit på boulderingen på Åland när jag har varit där tidigare. Det är kanske lättare att förstå varför jag var så angelägen att åka dit istället.
http://mic.extundo.com/pics/bouldering/index.html

Men tack för tipset iallafall. Jag åker förbi Östersund då och då, och nästa gång har jag med mig paddan och lite tid över.

Hej du!
Det var synd att det inte blev något klättrande alls!

Jag har nu lagt ute ett litet fotoalbum över svarthögen så att man kan bilda sig en liten uppfattning om hur stenarna ser ut i Svarthögen.

(Förare siktar jag på att bli klar med i vinter.)

http://www.utsidan.se/okk/svarthogen/

MVH Fredrik, Östersund

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Albin_25 Klättring/bouldering kring Avesta? Klättring allmänt 3
klätterpojken Bouldering Halmstad Klättring allmänt 1
Lortpelle Sportklättring/bouldering i Asien juni - juli? Klättring allmänt 7
Denkan Nyflyttad till Hbg söker klätterkamrat, tips på bouldering i Hbg? Klättring allmänt 0
pajoon Bouldering i Sälen och Kebnekaise Klättring allmänt 2
Trisnic inomhustävling (bouldering), nivå? Klättring allmänt 0
Henkanii Bouldering i Västerås? Klättring allmänt 0
Danne82 BOULDERING i stockholm! Vart??? Klättring allmänt 2
Stepho Bouldering på Teneriffa? Klättring allmänt 10
7sjunger Bouldering Högalidsgatan Klättring allmänt 0
Stoffe.M Bouldering i europa? Klättring allmänt 7
Jokk Bouldering Karlstad/Årjäng Klättring allmänt 23
Micke U Bouldering och säkerhet. Klättring allmänt 2
suomi-enkeli Bouldering nära Barcelona? Klättring allmänt 1
kletterdregg Bouldering? Klättring allmänt 7
d99majo Bouldering i Kärkevagge Klättring allmänt 6
g-kvisten bouldering i Sthlm skärgård Klättring allmänt 1
P.D Bouldering i göteborg ? Klättring allmänt 1
Macaco Bouldering i Turkiet Klättring allmänt 0
gustafbohman bouldering Klättring allmänt 3
zeromaker Bouldering i norrort Klättring allmänt 2
thelleberg bouldering (troligen felstavat) Klättring allmänt 1
matteericsson Bouldering i Hudiksvall med omnejd? Klättring allmänt 0
zeromaker Bouldering i Stockholm Klättring allmänt 1
kalle rosenberg Bouldering i Kalmar/Nybro? Klättring allmänt 0
johaneklof Bouldering i Indien Klättring allmänt 0
lillmacho Bouldering i Stockholmstrakten Klättring allmänt 1
PeAC Klättring i Boden och Östersund Klättring allmänt 2
Klättring i Östersund Klättring allmänt 2

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg