Bouldra i Svarthögen!
Hallå!
Jag kan inte svara om ni kommer att få det roligt eller om ni kommer att tycka att det var värt att ta med kraschmattan till Östersunds boulderområde, Svarthögen. Jag kan bara säga vad jag har gjort för upptäckter där...
Föraren täcker ca 135st problem och anledningen till att den inte innehåller mer problem är för att det så sjukt mycket sten där så det är ett helt företag att dokumentera allt. Det är även flera olika pil-färg-system som försvårar förararbetet. Men i dagsläget räknar vi med att det åtminstone är 500st uppsopade problem där dom flesta håller grader på 6A och uppåt (= för hårt för mig). Dock finns det lite mer varierande grad om man går på de områden som finns i föraren.
Vi har även uppskattat att det finns potential för 1000+ antal boulders där många håller mkt hög klass.
Friktionen sker mestadels på eroderad granit, så kristaller och vassa mantlingar och crimpers kan förekomma.
Mitt tips är att ni gör så här:
Skriv ut föraren, ta med tejp, åk till sektor "B. Påskstenarna" och bouldra några timmar, sedan tar ni och gör en rundvandring i de övriga områdena som ni hittar på översiktskartan. Då har ni en rejäl vandring också! Vill ni ha tips på boulders på sektor "påskstenarna" i er grad så kan ni maila till mig på fredrikolofsson@home.se
Sen vill vi gärna höra ett uttalande om era synpunkter efter ni vart där...!!
Ni är så välkomna till Svarthögen!!
/Fredrik, som gjort "smygtitts"-föraren i Svarthögen...