Borrbultning av tradleder i Lysekil

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jo det stämmer dom har gått lös på ännu fler berg.
Frågan är vem reagerar på dessa övertramp ?
Vad kan göras?
 
Eftersom det kommer nya frågor (retoriska?) snarare än svar, så försöker jag svara på mina egna frågor utifrån vad som skrivits:

Hur många berg kring Lysekil finns det borrbultar på?

TVå. Ett vid Trellebystrands camping (tidigare känt), samt nu ytterligare ett.

Hur många av dessa har bultats under de senaste 12 månaderna?
Ett.
Hur många leder har bultats på respektive berg?
Oklart, men kanske 55 leder på det två bergen tillsammans...
Hur många av dessa leder är rapporterade som tradturer?
Oklart
Med rapporterade menar jag i det här fallet att turen, med namn, bestigare, datum och tämligen utförligt beskrivning antingen skickats in skriftligen till BKK, eller publicerats på t ex Sverigeföraren.

I det är fallet skulle även beskrivning av turerna ha kommit de som borrat tillhanda i förväg; hur många av dessa beskrivna tradleder har borrats?

Okänt.

...

Om man först diskuterat med BKK, och när man inte fått sin vilja igenom, gått vidare utan BKK:s välsignelse eller hjälp låter det ju som att man är inte bara på tunn is, utan att man gjort sig fiende med klätterpopulationen i stort. Vore förstås intressant att ta del av BKK:s syn på det hela. Jag brukar undvika att gå in på 8a.nu, eftersom det är en site som ägs av en av parterna och i regel modereras i linje med dennes specifika uppfattning.

Hade BKK full information om vilka leder som rapporterats på det nya berget? Då menar jag förstås sedvanlig ledbeskrivning, med bestigare, gradförslag, datum, topo osv. Hur lång tid var det mellan bestigningarna och rapporteringen till klubben?

(Jag ställer de avslutande frågorna med anledning till att det varit diskussioner tidigare om bristfällig rapportering, och där detta lett till att man ifrågasatt rapporteringen i slutänden. I det här fallet kan det ju ha viss betydelse om de som utvecklat vidare, har haft anledning att ifrågasätta de befintliga turerna. Rapporter eller ej, så kan förstås bultningen strida mod gällande regional bultpolicy.)
 
JOGranit's fråga är en bra fråga. Vad kan göras? Det är klättrare som bestämt en etik angående bultning, vad kan man göra åt de som väljer att stå helt utanför denna etik? Får någon med sig markägarens och kommunens välsignelse att bulta upp Mallorol, Chapman och Tor line, vad kan man göra åt det egentligen?
 
Naturligtvis inte ett dugg. Det har sagts förr och kan sägas igen, de "regler" och den etik som ofta diskuteras är ju bara nåt som kan gälla för de som bryr sig om vad andra tycker, och framförallt för de som är klubbmedlemmar.
På samma sätt så kan förstås ett klätterberg bli bergtäkt, om nån markägare vill det, och får tillstånd. Och inte är det SKF som kommer att vara de som ger/inte ger tillståndet.

Men jag tror ju att det är omöjligt i längden att bulta upp leder tvärtemot vad lokala klubben vill, vad bultpolicy och etik säger osv - om syftet i slutänden är att nån annan än man själv ska klättra.

Det finns förstås många ovetande nybörjare, men det finns nog på sikt inte tillräckligt många som både är ovetande och inte bryr sig om resten av klätterpopulationen, för att det ska bli en bra affär, eller lyckat tilltag.

Jag var dock för ett par veckor sedan vid Häggsta, och kunde konstatera att "nya väggen" är mycket välfrekventerad. Den har ju inte så hög klass klättermässigt tycker jag, men det faktum att den är tätbultad och lättillgänglig räcker för att den ska få många besökare. Det kanske däremot inte är så att en särskilt stor andel av den totala klätterpopulationen som är där ofta, snarare tvärtom.
Jag tycker den väggen är helt OK, den hade inte varit lätt att säkra naturligt heller - men att ta populariteten som intäkt för att det ska bultas mycket mer av befintliga leder vore snett - och jag tror inte det heller är många som tänker så.
 
Jag är övertygad om att lätta bultade leder har ett begränsat underhållningsvärde, särskilt om det dessutom rör sig om tämligen dåliga leder. Jag förstår att dessa klippor är välbesökta, på grund av nyhetens behag, men vad som är intressant är hur det ser ut om några år. Är det inte så att vi skulle kunna tillfälligt bromsa utvecklingen, vänta och se, och om tio år se om behovet för fler sådana här leder finns. Det är trots allt ingen som vet.
 
Jag är tyvärr av uppfattningen att lätta bultade leder, oavsett hur eländiga de är, har ett stort 'underhållningsvärde'. Jag har varit i Gåseborg ett par dar och det var nästan bara de lätta lederna som hade trafik.
 
Min uppfattning är att det finns ett stort intresse för lätta bultade leder, och att det har varit så ganska konstant åtminstone de senaste 10 åren. Det beror väl sannolikt på att sporadiska inomhusklättrare då och då kommer på att de vill klättra lite utomhus, eller att folk tar med vänner och bekanta ut för att de ska få testa lite grann. Med andra ord är det en hyfsat jämn ström med klättrare som uppskattar när det är lätt och tätbultat. Men betyder det att det behövs fler sådana leder än vad som redan finns?

Jag tycker verkligen inte det. Klättrare på den nivån blir antingen bättre eller så lägger de av. En lätt sporttur underhåller alltså en klättrare endast under en kort tid. Om man däremot fortsätter klättra, blir duktigare och lär sig lägga kil, kan man underhållas av sexor typ hela livet.

Men det spelar ändå ingen roll i sammanhanget. Om det är så att de har bultat upp etablerade leder mot BKK:s och FA:s vilja, så har de medvetet brutit mot klätteretablissemangets gemensamma regler. Det är inte ok, oavsett anledning. Visst kan man som markägare i praktiken göra vad man vill, men i det här fallet rör det sig inte om det.

JO får gärna fylla i svar på Mezzners frågor så att allt blir tydligt. Men stämmer det att de bultat etablerade leder så finns ju alltid alternativet att börja choppa.
 
Hmm..
Tyckte jag var tydlig! Ska inte ge mig ut på dessa jävla forum.
Dock har ovanstående en stor principiell betydelse.
Det rör sig om Kronoberget i Lysekil, strax intill Valboröset.
Jag bodde här under min gymnasietid.
Därför vet jag att varje millimeter granit är genom klättrad ,på gång avstånd, i byn!
Det som inte är bouldrat är lett på 80talet med ett fåtal svårare längre linjer senare.
Därefter har ju många andra duktiga klättrare solat,bouldrat osv runt ibyn, stångehuvud etc.
Bla bodde ju Ekehed här ett tag.

-90 starta jag/vi BKK och då publicerade vi första bultpolicyn i Bergsport (året efter) som ju stort är oförändrad sedan dess.
Bla ingår ju att man inte bultar på trad leder, att man inte bultar där det går att säkra, inga ankare över varje led , inga bult på korta leder (minst 8m) etc etc.
Genom åren har det ju ibland satts enstaka bb fel, oftast har vi korrigerat detta.
Enstaka felsatta bb har dock blivit kvar tex om dom satts för länge sedan, då ska dom omvärderas när det är dax och byta. Meningen är ju att bultkommiten ska med hjälp av styrelse och ibland på medlemsmöten kan man få säga sitt angående bultar.
Dock är ju detta ej nödvändigt. Felaktiga bult ska tas bort ändå!!

Senast på höst mötet satt ju faktiskt FredrikL med.
Han tyckte då att allt gick schysst till och var då med och biföll att bb på Smålinden,Vinterberget mm som satt fel skulle tas ned!!
Intressant med tanke på hur man nu mot min vilja satt främst massa ankare över småväggarna på Kronoberget (lilla Långevik), några enstaka trad leder är bb, man har klämt in onödiga leder/bb in imellan.
Överallt kan man säkra dessa leder.
Det är fråga om ganska insignifikanta väggar, mesta är solat, medans ett tiotal kan repklättras (just L.Långevik).

Ja- Han visste om att lederna var gjorda innan man bb!
Han fråga o jag svarade då med att skicka in skiss,namn på leder över väggen han frågade om samt info att området klättrats/bouldrats extensivt i många år helt utan bb och att vi ville ha det så.

En annan viktig aspekt är ju att vi tidigare gjort allt ideellt i klubb regi.
Så är det ej längre.
Nu däremot har ju många privata intressenter kommit till och vill tjäna pengar.
Sedan flera år görs ju alla kurser privat, förare privat och det borrbultas alltså för att tjäna pengar och "utveckla"? sporten och anordnas träffar och kurser.
De som utför ovanstående har naturligtvis ett stort ansvar för framtiden!

Ska man lära ut att bb hej vilt? (utan hänsyn?)
Slitage vid kursberg? Att man tar upp hela berg med toppred etc?
Att info i privat förare är korrekt? (Någon hört om korrektur??)

När jag var med och gjorde 2002 års förare ratades endel små väggar, boulder område, samt stängda klippor och klippor med fågel.
Sådana berg bör nog också vara med i en "hel" förare?! Bla pga ovanstående.
De korta lederna i Långevik kom ej med. Bara huvud klippan Valboröset.

Korrektur och gratis förare skickade vi också ut.

Sedan har ju klubben inte lyckats med bedriften att komma ut med förare så ofta som var tanken.
Mina bidrag o endel andras har därför samlats på hög väntan på klubbens pappers version.
Mina skisser har hela tiden funnits i klätterstugan eller så har jag delat med mig av dem till de som frågat.
Bla här på forumet.
De har ej varit "hemliga".
Säkert 90% av dessa leder är ju också repeterade av vänner jag tagit med (när det är fullt på Galgeberget o annat populärt på helgerna).
Tyvärr försvann skisserna i stugan ganska ofta.
Något bra internet forum har ju inte funnits(i mitt tycke), ofta blev man bara irriterad över alla fel och klara inte av korrigera i Sverigeföraren som ju var löjligt ofullständig.

På BKKs årsmöte togs beslut att man ska sikta på att göra en hel Bohusförare i klubbens regi!!!

Jag lägger ut det mesta "som väntar på" att den fullständiga klätterföraren ska komma ut nu innan sommaren som en text pdf som ju bara är ett arbetsmaterial.
Kanske lägger jag efter hand ut kladdskisser så texten blir begriplig.Om jag får lite hjälp med det?
Uddevalla delen lite senare.Ej klar.

Sorry, blev långt /JO
Men
 
Bultade lätta turers berättigande är förstås ett sidospår i denna diskussion.
Jag tror att Arigold och Adam K har helt rätt. Och jag tror att intresset kommer att hålla i sig, eftersom det är en ständig ström av nya klättrare även om en del lägger av innan de kommer vidare från nybörjarstadiet.
Men i de olika scenarior som Arigold beskriver så finns flera skäl till behovet, men det betyder inte att det behövs fler och fler leder hela tiden. Jag har en lista på "lätta bultade leder i Stockholm" på ett dokument som inte är renskrivet ännu, men det är en lång lista efter att det tillkommit en hel del leder de senaste 10 åren.
Jag kan utan vidare tänka mig att det är ett tillräckligt antal. Men samtidigt är det ju leden i sig som avgör om den är vettig att bulta, snarare än hur många andra turer som finns.

Är tillgången på turer stor så ökar på sätt och vis kraven, men en led är ju antingen vettig/trevlig att klättra eller ej, och den kan antingen säkras med kil eller ej, och detta är ju huvudskälen till att bulta. Man bultar inte tradleder för att det saknas tillräckligt antal sportturer i ett visst gradregister. Inte ens om det finns väldig få sportturer. Köpa kilar, är däremot en lösning för den som vill klättra fler leder, om de flesta lederna är tradleder...

(Jag ska försöka få ordning på mitt dokument med lätta leder och lägga upp det på Bultkommittens blogg, så småningom (Stockholm).)
 
Det är väl bättre att vi håller denna tråd någorlunda till trådstartarens ärende, och då skulle jag gärna vilja ha svar på de frågor som gäller just bultningen och de leder som ska ha varit etablerade.

Att det är olämpligt att bulta i strid med regional policy, oavsett om det är etablerade leder eller ej, håller förstås även jag med om, liksom att det är svårt att rent juridiskt komma åt etikproblemet.
Håller helt med.

Skulle gärna vilja veta hur prejudikatet Electric Avenue kan spela in här. Eller gäller det bara svåra leder? Medveten om att det var en extra motion, men BKK kan ju riskera en himla massa motioner framöver om det är rätt väg att gå.
 
Jag noterar vad Ni skriver men väljer att avstå ge mig in i diskussionen.

Jag hänvisar till BKK där jag gjorde ett seriöst försök att diskutera frågan men det fanns inget intresse.

Med vänliga hälsningar

Fredrik Lundqvist
 
Seriöst Fredrik ta bort skräpet!

Varför kunde du inte nöja dig med något enstaka firningsfäste om det nu är nödvändigt?
Varför bulta där man kan säkra naturligt, eller ordna toppreps fäste naturligt?
Varför bultade ni trots du i förväg visste det var tradklättrat?

Det är ju ett mysterium.

Som jag ser det kan "ni därute" choppa ovanstående bb fritt och anonymt så vi slipper fler avarter framöver!
Går det säkra ta bort bb.
Går det sätta topprep naturligt-inga ankare/ta bort.
Enkelt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viktor Gyllenberg Olycka Lysekil Klättring allmänt 4
boot Klättring i Lysekil Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.