Boka fjällstuga på STF hemsida

Är det fler än jag som har problem att boka plats i fjällstuga på STF hemsida. Jag ska boka för två personer och första stugan går bra. Sedan klickar jag på lägg till boende för att boka stuga för nästa natt. Då dyker det upp en stor ruta på skärmen där man ska välja datum från en almanacka. Problemet är bara att almanackan lägger sig bakom den första rutan som dök upp och den går inte att dra åt sidan. Likadant om klickar på hur personer man ska boka för. Vill minnas att det var strul även något tidigare år. Det är mycket bilder och erbjudan men tycker jag väldigt svårnavigerat om man ska boka. Skulle vara kul att höra vi ni andra som bokat via STF tycker.

/Mats Hallin
 
Hade inga problem när jag bokade tidigare i år. Om sån där strular brukar jag alltid prova i en annan webbläsare, det löser oftast problemet.
Jag tycker att STF:s bokning rent allmänt är mycket bättre nu än för några år sedan, då upplevde jag systemet som väldigt bökigt.
 
Jag fick det att funka genom att jobba med flera flikar i webbläsaren. Skulle boka tre nätter i olika stugor/stationer, öppnade STF i tre flikar och bokade ett boende per flik. Allt låg i samma varukorg när sista bokningen var klar.
 
Att ha en flik per stuga är den metod som STF rekommenderar. Fungerade bra för mig också. Men jag är missnöjd med bekräftelsemejlet. Massor med info, bra. Runt åtta sidor för en bokning på tre stugor. Men man uppmanas att skriva ut allt och ta med. Det bör räcka med en sammanfattning på en sida som man ska ta med. F ö så ville bra en stugvärd se utskriften. De andra nöjde sig med att jag sa mitt namn, dom hade ju fått min bokning.
 
Jag lyckades till slut men inte genom att klicka på boka ytterligare boende. Jag började istället om och klickade på boende längst upp på sidan. Det tidigare stugorna låg då kvar.
/Mats
 
Värt att veta är att man får betala 300kr i ”ändringsavgift” om man vill ändra något i en bokning där man har många olika stugor bokade. Säg att man har bokat fem nätter i olika fjällstugor i en och samma bokning och vill boka av en natt i en av stugorna. Det blir då en ändring av din bokning och räknas inte som en avbokning, eftersom du har ett enda bokningsnummer. Du kan alltså INTE boka av bara den natten utan att betala en administrativ avgift! länk
E48932EA-BDCB-4D0F-8D76-A999711A4193.jpeg

Det fick jag bittert erfara när jag hade bokat flera nätter men inte lyckats få till den sista, som jag skrivit om i den här tråden: https://www.utsidan.se/forum/threads/betala-foer-tva-naetter-bo-en.93479/ Jag hade bokat flera nätter i olika stugor i en och samma bokning för att jag trodde det skulle vara bekvämt. När jag inte fick till den sista natten ledde det till en kedjereaktion där jag behövde avboka en natt av sex. Det gick minsann inte utan att jag skulle få betala 300kr. De andra nätterna ville jag ju ha kvar och då blev det en ändring av bokningen, inte en avbokning. Nu hade jag tur (och ekonomiska ramar) att det fanns samma fem nätter att boka på nytt. Så jag bokade de fem nätterna, i samma stugor som tidigare, betalade för de och avbokade sen min ursprungsbokning. Utan att behöva betala 300kr i administrativ avgift. Och så har jag nu någon vecka senare fått tillbaka pengarna för ursprungsbokningen…

Vill du ha full flexibilitet utan att behöva betala 300kr så rekommenderar STF att man gör en separat bokning för varje stuga/natt. Ohyggligt krångligt system!
 
Hej alla

Vill börja med att tacka för värdefulla inspel kring bokning på STFs webb.

Vi använder idag ett standardsystem för boendebokning, och har ännu inte fullt ut fått till den funktionalitet vi önskar när det kommer just till förbokning av fjällstugor som implementerades under pandemin. Utmaningen med kalendern/almanackan är vi medvetna om och vi har en dialog med vår leverantör med förhoppning att det ska lösas.

Likaså håller vi med om att bekräftelsen är lång, och här tittar vi på en alternativ lösning för just fjällstugor, där vi har en utmaning med mobiltäckningen på flera platser vilket gör att stugvärdarna inte alltid har tillgång till bokningsinformationen i systemet.

Vad gäller ändringar så jobbar vi även här mot en teknisk lösning där man som gäst själv ska kunna ändra sin vistelse digitalt, men det krävs ganska så komplex funktionalitet för att få det på plats inte minst för kombinationsturer. Så tills vidare gäller avbokning och ny bokning om man vill kunna ändra sin vistelse utan kostnad. Här har vi från och med 2022 sett över avbokningsvillkoren och ändrat dem från 7 dagar till 18.00 dagen innan ankomst för fjällstugor, för att göra det mer flexibelt att ändra och avboka. Vår bokning kan också hjälpa till med ändring, men då tar vi som sagt en administrativ avgift på 300 kr, vilket är samma för alla STFs boenden.

Vi är medvetna om att vi fortsatt har en del utmaningar att jobba på, och hoppas att stegvis kunna förenkla onlinebokningen för våra fjällstugor framåt.

Passar på att önska er alla en fin påsk
//Ulrika Nordgren, STF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Boka övernattning i Kvikkjokks Fjällstation Allmänt om friluftsliv 9
nicke45 Om att boka billigt boende för ryggsäcksresande Allmänt om friluftsliv 0
HenkeBernie Tips om fjällstuga Allmänt om friluftsliv 3
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
dutten28 Fjällstuga i Nord-Norge sökes Allmänt om friluftsliv 3
hannulan Utrustning i fjällstuga (snabbt svar gärna) Allmänt om friluftsliv 3
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...