Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ska i sommar ut på en paddeltur i en kanadensare med en kompis, båda är nybörjare så jag letar efter en bok i ämnet. Det finns många om kajak men hittar ingen om klassisk kanotpaddling som är utgiven efter 1983
Nu finns det väl säkert att läsa på nätet men en bok är så mycket trevligare.
...your own canoe av Gary och Joanie McGuffin. Fina bilder, bra förklaringar. Massor med finesser och överkurs för nybörjaren men möjliggör vidareutveckling. Annars är ju Paddla i Sverige från -85 (med gott om turtips också.
Bill Mason har gjort några fina paddelfilmer, Path of the paddle, Whitewater, song of the paddle och waterwalker. Där finns mycket att hämta, både teknik och filisofi.
På svenska finns en del i Lars Fält och Bo Wesliens Skogsliv, mer i Lars Fälts Friluftsboken. På engelska finns mer. Bill Mason har skrivit också, Song of the paddel och Path of the paddel, Ray Goodwins Canoeing. Cliff Jacobson Basic essentiell canoeingen och Expedition canoeingen. Till sist Niger Foster Open canoe tecnique.
Titta också in på opencanoe.se!
Vill du senare karva paddlar och bygga skrov har jag mer att läsa. Go tur!
Jag trodde jag klickat i att jag skulle få e-post om någon svarat men det hade jag inte uppenbarligen, så jag har missat att ni svarat.
Hur som helst, tusen tack för svaren nu har ja ju en hel del att välja på.
Tidens kanotbok är fortfarande den bästa bok man kan hitta trots att den är från 83. Lite gammalmodig när det kommer till utrustning och kläder. Men delarn om paddelteknik är mycket bra. Ett annat tips är Bill Mason filmer som kan ses och laddas ner med bättre kvalité från https://www.nfb.ca/explore-all-directors/bill-mason/
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...