Bok om kamraträddning.

Letar efter någon litteratur om kamraträddning, helst är jag ute efter någon på svenska men de flesta jag har hittat är på engelska.

Nån som vet en bra bok i ämnet?

/daniel
 
Vad har Mezzners inlägg att göra med klättring och kamraträddning???

En bra bok på svenska om kamraträdddnig är Firnings och klättrings regementet, dock svindyr 600 kr. Kan köpas från SKFs kansli.

Annars är Fasulos Self-rescue helt ok, men innan man börjar läsa en är det bra att ha lite systemförståelse. Vissa saker de gör är inte helt praktiska, det finns flera saker som kan göras på bättre sätt.

Gustaf
 
Hoppsan!

Läste visst aldrig vilket aktivitet det skulle kamraträddas i...!

Nåja, då tipsar jag ändå helt enkelt om Stora Klippklättringsboken (Per Calleberg), där det beskrivs ett antal metoder. Hyfsat åskådliga teckningar och förklaringar på svenska.

Det finns förstås mer djuplodande verk men den som kan allt som står i Stora Klippklättringsboken klarar ändå det mesta.

Boken finns lite överallt och kostar omkring 200:- om jag minns rätt.
 
precis som Gustaf nämnde så är Fasulo en bra bok. Ibland lite omständiga metoder, men den är lättläst med mkt bra bilder. Klätter- och firningsreglementet är väl ok, men tar bara upp några situationer och ger en vink om hur de kan lösas med lite mer "svenska" metoder.

Klippklättringsboken av Calleberg är inte nåt jag skulle rekommendera om du vill bli bra på kamraträddning. Den ger en hastig överblick av några enstaka situationer (vilket också är syftet med det kapitlet), och innehåller stora luckor och några mindre fel i text och bild.

Någon annan bra bok om kamraträddning på svenska har inte jag hittat än. "Utfärd - Berg och glaciärer" av Göran Olsson är svamlig, innehåller tveksamma metoder och märkliga lösningar.

Fasulo, egna övningar och en helg med en auktoriserad klippinstruktör är ett bra sätt att bli duktig på kamraträdning.

//Johan.
 
Jo, Firning och klättring är bra. Ännu bättre än att läsa är ju annars att gå en kamraträddningskurs. De flesta av bergsguiderna håller såna, och även Svenska Klätterskolan.

Ett tips om du går kurs är att ta med kamera och dokumentara alla knutar och system, för jag vet av egen erfarenhet att det är ett himla knopande när man ska komma ihåg och repetera, och då kan bilderna hjälpa minnet.

Och repetera vid klippan behöver man varje år för om det verkligen gäller så har man nog inte tid att stå och testa sig fram "hur det nu var egentligen som vi gick igenom för tre år sen...".

Men givetvis kan det ju vara så att du letar en bok just för att fräscha upp minnet (då får jag hoppas att min rekommendation kommer andra till nytta i alla fall :)
 
The Complete guide to rope techniques är ju som namnet antyder på engelska, men är den bästa boken jag har sett i ämnet hittills. Kostar 150 pix på Hedengrens vid stureplan. Författaren heter Shepherd.
 
Många böcker

Jag är av åsikten att det inte finns någon bra heltäckande bok om räddningsteckniker som täcker både 1:e man och 2:e mans klättring med och utan traverser, medvetstlös och hit och dit. Så man blir nog tvugnen att kolla i flera böcker om man skall bli full ständig. Inte ens "the Bible" Mountainering Freedom of the Hills täcker detta.

Men grymt bra är det att kolla i lite olika böcker innan man går Räddning 1&2 med en instruktör, då kommer du kunna tillgodogöra dig innehållet i kursen väl! Samt bra möjlighet att repetera innehållet någon månad senare!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.