Korta stighudar

Jag letar efter korta stighudar till turskidor som inte har fästen för stighudar. Är det någon som har tips på var jag kan hitta sådana? Google leder mig mest till döda sidor.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Intressant med Intelligrip. Hittade en redogörelse https://www.telemarktalk.com/viewtopic.php?f=19&t=1123&p=13825

Jag har använt BD kicker skins på Fischer crownbelag när det varit skare och hyfsat brant uppför. Men klarat mig utan att sätta på de korta hudarna alls på en veckas påsktälttur i mjuka snöförhållanden.

Bertil håller du med om erfarenheterna i länken ovan?

Thure
Baserat på egna erfarenheter är jag nöjd med Intelligrip. De funkar så bra att jag knappt alls behöver de långa stighudarna. På platta sträckor i rätt före går det också utan, men jag har inga "fiskfjäll" på belagen och vallar inte. Tyvärr orkar jag inte läsa den mångordiga recensionen - hade varit mer intressant före köp.

Nåt som heter skistore.se verkar sälja Black Diamond kicker skins, (vet inget om den butiken dock...)
De funkar bra och är hyfsat smidiga att använda, även om plåtblecket ligger an mot underlaget, är det hårt skarföre tar det emot en del och väsnas, är det mjukare snöföre märks det betydligt mindre.
Jag köpte mina i nån av de "vanliga" svenska friluftsbutikerna, men det var ett antal år sedan, tydligen är de inte så eftertraktade längre. Jag har själv numera Åsnes variant med "fellelås" men använder de gamla kicker skinsen som tillägg i främre delen av skidan som komplement när det är brantare än Åsneshudarna under trampet klarar av.

Intelligrip ovan kan säkert vara ett intressant alternativ. I recensionstexten står det bl.a såhär:
"Compared to Black Diamond Kicker Skins:
Much faster, not nearly as much grip. "

D.v.s du får lov att fundera över hur mycket grepp du behöver och om du prioriterar långa svaga motlut eller kortare branta motlut...

Senast ändrad:
Skistore är bra och har en trevlig fysisk butik i Göteborg (har handlat både på plats och distans).

Åter till ämnet: Jag har skidat med intelligrip-remsorna under mina Madshus Eon och tyckte de funkade bra även uppför i Hemavan, i såväl finföre som klisterföre. Har inte använt dem med pulkan och har inga andra korta skins att jämföra med dock.

Tack för tipsen! Äntligen lyckades jag hitta en bild som visade stighudarna i fullängd så jag fattade att de faktiskt är långa men med en glidyta längst fram

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips