Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland?

Ö-vik är bra , de har hyfsat långa skidvintrar och goda möjligheter tilll längdskidåkning. På sommaren finns ju havet och goda möjligheter till klättring, segling, kajak, mtb fiske... (Ja det finns ju tom hoppbacke och slalombacke mitt i stan , fast då det kommer till slalom föredrar jag skulebacken)

Naturen söderut om Ö-vik är fin, själva höga kusten -sträckan
Det jag kan sakna är en vandringskultur, det finns inte mycke markerade längre leder. Inåt landet är mycket av landskapet påverkat det storskaliga skogsbruket , det finns inte mycket sammanhängande skog, men jag är ändå svag för de där kuperade små bergen med mycket klipphällmark och myrar, friska stråk av tallskogar och små trolska tjärnar

Staden är en välmående småstad med allt i service man kan önska sig. Tycker det finns mer affärer och små serveringar och kedjor där än när jag flyttade för 14 år sen. Söker man finkultur och klubbliv finna det såklart inte sånt men det finns ju aldrig i små städer

Svar

snurte: Härligt att det finns klättrare i Falun, yes!

graylingman; Det låter härligt. Folkmusik är fantastiskt!

stenblock: Tack för ditt svar. Det låter fantastiskt! Ö-vik kan mycket väl vara en stad för mig men jag har just bestämt mig för att skippa Höga Kusten. Dalarna är nog stället för mig känns det som. Men om jag skulle ändra mig så är Ö-vik inget dumt alternativ!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Dalarna är bra, men för egen del väger fjällen tyngst. Kollar runt på hus, vad säger alla mångkunniga här om Frösön? Skolor? Hur är de två slalombackarna? Läst om Svartsjöarna, många som åker dit?

Dalarna är bra, men för egen del väger fjällen tyngst. Kollar runt på hus, vad säger alla mångkunniga här om Frösön? Skolor? Hur är de två slalombackarna? Läst om Svartsjöarna, många som åker dit?

Frösön är finfint. Men kostar därefter, svårt att hitta hus till lagoma priser där. Skola och flertalet förskolor finns på Frösön De två närliggande slalombackarna på Frösön är rätt små stadsbackar ypperliga för barn och nybörjare, men är det utförsåkning man vill åt så har man ju knappt tio mil till Åre och mindre till Bydalen och Trillevallen och aningen längre till vemdalen. Svartsjöarna är ett ypperligt fint turskidåkningsområde, en ganska stor platt högplatå med sjöar, myrar och blandad skog,Bitvis gör den glesa karga skogen och den bitvisa fjällutsikten att turen kan kännas betydligt mer fjällnära än den egentligen är. Skitfint! Svartsjöområdet är dock tämligen poppis bland östersundarna en finvädersdag i mars eller början av april... Åker man lite vid sidan av spåren finns det dock gott om kvadratkilometer att vara ifred på även där.

Tack Fimbulgeten för fyllig information! Var på Frösön ska man slå sig ner då? Hört att det finns en utpräglad skuggsida. Generellt i mitten av maj, brukar skidspåren fortfarande funka?

Tja skuggsidan av frösön är ju tämligen nära östersund centrum, bara en liten promenad bort så där är tämligen dyrt ändå trots avsaknaden av kvällssol. på "baksidan" berget ligger mest pampiga kåkar med fin fjällutsikt, inte heller så billigt. Mjälle och Valla är trevliga bostadsområden där priserna kanske passar vanliga löntagare bättre. Finns ju också en del hus på Frösön i ren landsbygd.
I mitten av maj kan man nog möjligen hitta åkning i fjälltrakter ett normalår. Svartsjöspåren börjar sjunga på sista versen för i år nu, men med nattkallt kan man nog i år ha trevlig åkning denna veckan ut kanske.

Återkommer efter mer än ett år till tråden, börjar dra ihop sig till Östersundsflytt. Vad anser herrarna och damerna om Remonthagen? Tänker främst på kedjehusen som byggs kommande år.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips