”Bly i ammunition är ett ickeproblem”

Min fulla och fasta övertygelse är att Öringarna du håller på och leker med skulle vilja bli lämnade i fred om dom fick välja.

Varför fiska och orsaka dom skada om man inte avser äta upp dom ?
Det är som sagt väldigt svårfförsvarat djuretiskt.

Om du inte äter fisk- kött kan du väl sätta dig i trädgårdslandet och gräva upp och stoppa tillbaka morötter i stället. :)
 
Varför leva och bidra till att jorden utsätts för allt det elände mänskligheten orsakar? Kan man göra det med gott samvete? Och vad är egentligen meningen med det hela?
 
Min fulla och fasta övertygelse är att Öringarna du håller på och leker med skulle vilja bli lämnade i fred om dom fick välja.

Varför fiska och orsaka dom skada om man inte avser äta upp dom ?
Det är som sagt väldigt svårfförsvarat djuretiskt.

Om du inte äter fisk- kött kan du väl sätta dig i trädgårdslandet och gräva upp och stoppa tillbaka morötter i stället. :)
Mats förstår nog egentligen detta, men hans argument mot jakten faller platt om han inte fortsätter intala sig att fiskar gillar att lida...

Dock så vill jag lägga in ett litet försvar för c&r - detta intresse drivs ofta av människor som brinner för att bevara, och utveckla, fiskevatten, habitat osv. Vilket precis som viltvård är oerhört viktigt.
 
Min egen erfarenhet av öringar är relativt begränsad men det finns ju öringar som blivit upptagna ett flertal gånger och satts tillbaka i vattnet igen. Menar du att dom "väljer" att roa sig på detta sätt?
Jag har varit med när en gäddor huggit efter både åror och band på en baddräkt. Det anser jag är en reaktion på att dom jagar och reflexmässigt hugger efter allt som kan tänkas vara mat. Eller roar dom sig också?
Det blir hopplöst när motparten hittar på saker som jag sedan ska svara på. Du lade till "att de väljer att roa sig". Vem har sagt att de roar sig? Hur svårt kan det vara att sätta sig in i begreppet "att göra ett val"? Vi lägger ner diskussionen, jag orkar inte när det hamnar på så låg nivå.
 
Varför fiska och orsaka dom skada om man inte avser äta upp dom ?
Det är som sagt väldigt svårfförsvarat djuretiskt.
Du klarar helt enkelt inte att se en sak ur ett annat perspektiv än ditt eget. Med den begränsning blir det hopplöst att få dig att förstå fiskens perspektiv. Det är därför jag ställer frågan som du vägrar svara på, vad du själv skulle välja: Att få stryk och få leva eller att få stryk och bli ihjälslagen sedan. Svara på den frågan för din egen del, så vet du också vad fisken skulle välja och därmed vad som är bäst för fisken.
Svårare är det inte och fattar du fortfarande kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
 
Ja för mig är det enkelt- fiskar jag så äter jag fisken! Jag har inget behov av att visa mig själv - eller andra - hur duktig jag är på att få fisken att "välja" mina beten.
Skulle jag jaga - vilket jag inte gör- skulle jag inte lura djuren i en fälla där dom skadar sig och sedan släppa tillbaka dom i skogen igen. Jag skulle jaga för matens skull!
Jag vet att jag kan tillgodose mitt proteinbehov med att köpa kött på affären men jag har fullförståelse för dom som vill variera med vilt och dessutom medverka till att balansen i naturen (som vi människor stört) blir någorlunda bra.
 
UteMats@

För min del får du C&R fiska om du vill, men du kommer att få det rätt svettigt när djurrättsaktivisterna sätter klorna i din hobby som hitentills gått lite under radarn om du inte slipar dina argument lite.
För det är inte en fråga om dom kommer att göra det, utan när och hur mycket.

Och med tanke på den möda som vissa lägger ner på det här forumet i sin iver att försöka måla jakten i svart så ska du kanske inte räkna med allt för mycket draghjälp från bröderna i Älgtornen som inte sällan även har ett genuint fiskeintresse. ;)

"What comes around goes around"

Här har du ett gäng aktivister som hindrar djurtransporter till ett slakteri i Linköping idag.
 
Är det till mig? Ev blyrester ligger nergrävt 2 m under markytan i ett sandtag. Som du förstår så är det omöjligt att leta reda på små bitar som blir från vissa kulor.
Flera av jägarna hos oss anv. blyfri ammo, alltså kopparkulor. Så gör även jag. Länk till en av de blykulor som finns på marknaden idag. https://www.barnesbullets.com/bullets/tsx/
:)

Nej, jag menar vart diskussionen om huruvida blyammunition är ett icke-problem eller inte tog vägen. Plötsligt handlar tråden om C&R i stället. Jag är fortfarande intresserad av om jägarkåren eller åtminstone dess representanter här i tråden tycker det är ett problem att t ex örnar blir blyförgiftade, eller om det är ett icke-problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Läraren Ammunition för ripjakt? Jakt 3
tjädern Ett år i villmarka! Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.