”Bly i ammunition är ett ickeproblem”

Nej, jag menar vart diskussionen om huruvida blyammunition är ett icke-problem eller inte tog vägen. Plötsligt handlar tråden om C&R i stället. Jag är fortfarande intresserad av om jägarkåren eller åtminstone dess representanter här i tråden tycker det är ett problem att t ex örnar blir blyförgiftade, eller om det är ett icke-problem.

Tja, det kan man fråga sig! Fråga UteMats för det var väl han som drog in C & R. Det sista inlägget var väl ifrån tisdags när vi styckade älgar och jag tog några foton för att visa våran kötthantering när vi skär köttfärskött bl. a.
 
Nej, jag menar vart diskussionen om huruvida blyammunition är ett icke-problem eller inte tog vägen. Plötsligt handlar tråden om C&R i stället. Jag är fortfarande intresserad av om jägarkåren eller åtminstone dess representanter här i tråden tycker det är ett problem att t ex örnar blir blyförgiftade, eller om det är ett icke-problem.

För alla som är villiga att ta till sig information är det väl rätt tydligt att man bör fasa ut bly från ammunition så fort det är praktiskt möjlig.

Om sen jägarkåren är en samling människor med mycket hög moral, som viger sitt liv åt att under stora uppoffringar vårda landets vilt, eller om jägare helt enkelt är en grupp vanliga individer i samhället, ja det får väl var och en bedöma.

Med risk för att skapa ännu en urspårning från ämnet.

 
För alla som är villiga att ta till sig information är det väl rätt tydligt att man bör fasa ut bly från ammunition så fort det är praktiskt möjlig.

Om sen jägarkåren är en samling människor med mycket hög moral, som viger sitt liv åt att under stora uppoffringar vårda landets vilt, eller om jägare helt enkelt är en grupp vanliga individer i samhället, ja det får väl var och en bedöma.

Med risk för att skapa ännu en urspårning från ämnet.

Jo, det var allt en urspårning som hette duga det.
 
Vi för ju den här diskussionen på jaktforum.
 
.......och medan det tjafsas fortsätter blyhalterna i blodet hos barn att minska.

Oavsett om det är ett ickeproblem eller inte så är det väldigt minskande men det låter på dom som inte ens äter viltkött/kött som om att himmelen kommer att ramla ner närsomhelst om vi inte omgående inför ett förbud.

Kan det kanske även finnas andra agendor bakom än jägares hälsa ? ;)

Jag köper problemet med Örnarna, men det skulle man lika gärna kunna lösa med att förbud mot att lämna slaktrester i naturen i stället.


11111.PNG


 
Senast ändrad:
Och det är då absolut inte ett dugg relaterat till eventuella förbud mot bly?

Det var bly i icke fast form som förr fanns i bensin som var problemet, men nu är det ju bly i sin fasta form ni vill förbjuda.

Det kommer inte att få halterna i tabellen ovan att sjunka ännu snabbare, så även fast agendan är inslagen i miljöpapper så är den genomskinlig.
 
Senast ändrad:
Om ni inte vet om det så kan jag väl säga detta:
Bly är farligast i flytande form om man andas in ångor från smält bly t. ex.
Hur vet jag detta? Jo för jag har jobbat på Husqvarna AB med att reparera och serva truckar samt reparerar batterier om det är någon cell som hade gott sönder. Det går att byta celler i dom gamla batterierna för då var förbindningarna lödda mellan polerna. Trots att man stod under fläktutsug så fick man lite rök i sig från det smälta blyet och då hade vi ändå en halvmask för mun och näsa att andas igenom.
Vi som jobbade med detta var 2 st. Vi fick gå på företagshälsovården för att ta blodprov varje år för att ha koll på hur högt blyvärde som vi hade i blodet.
Vi hade +100 ledstaplare, eltruckar, datastyrda truckar och gasoltruckar varav batteridrivna var +80 st.

Där har ni den farligaste formen av bly.
 
Om ni inte vet om det så kan jag väl säga detta:
Bly är farligast i flytande form om man andas in ångor från smält bly t. ex.
Hur vet jag detta? Jo för jag har jobbat på Husqvarna AB med att reparera och serva truckar samt reparerar batterier om det är någon cell som hade gott sönder. Det går att byta celler i dom gamla batterierna för då var förbindningarna lödda mellan polerna. Trots att man stod under fläktutsug så fick man lite rök i sig från det smälta blyet och då hade vi ändå en halvmask för mun och näsa att andas igenom.
Vi som jobbade med detta var 2 st. Vi fick gå på företagshälsovården för att ta blodprov varje år för att ha koll på hur högt blyvärde som vi hade i blodet.
Vi hade +100 ledstaplare, eltruckar, datastyrda truckar och gasoltruckar varav batteridrivna var +80 st.

Där har ni den farligaste formen av bly.
....och blyvärdet i mitt blod sjunker och mitt IQ har inte blivit sämre för att jag har jobbat med batterier och bly i ca 20 år på Husqvarna AB.
 
Ibland lönar sig tjafs.

Blyad regularbensin togs bort fån marknaden 1986 och blyfri 95 oktan introduceras.
Två år senare 1988 så kom miljöpartiet i i Sveriges Riksdag...så det dom var lite sena på bollen att få tycka på knappen där.

Men dom och deras lärjungar använder fortfarande något som var åtgärdat redan före deras entre som slagträ för att försöka smutskasta jakten som ett miljöproblem i dag.

Halterna sjunker snabbt fast det jagas mer än någonsin.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Läraren Ammunition för ripjakt? Jakt 3
tjädern Ett år i villmarka! Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.