”Bly i ammunition är ett ickeproblem”

Blyad regularbensin togs bort fån marknaden 1986 och blyfri 95 oktan introduceras.
Två år senare 1988 så kom miljöpartiet i i Sveriges Riksdag...så det dom var lite sena på bollen att få tycka på knappen där.

Men dom och deras lärjungar använder fortfarande något som var åtgärdat redan före deras entre som slagträ för att försöka smutskasta jakten som ett miljöproblem i dag.

Halterna sjunker snabbt fast det jagas mer än någonsin.

men jagas det lika mycket med bly-ammonution eller har de felsta jägare gått över till alternativ?

/Patrik
 
Det börjar bli vanligare med blyfria alternativ, men utan att ha tillgång till försäljningsstatistik är min uppfattning att det fortfarande rör sig om en relativt liten del av jägarkåren som använder blyfritt.

De flesta jägare (vi kan lämna diskussionen om de har rätt eller fel) som jag kommer i kontrakt med uppfattar kulor som innehåller bly, samt blyhagel som mer effektiva. Att då byta till blyfritt ger en intressant etisk diskussion -- accepterar du mer skadeskjutningar för att minska blyutsläpp?

Om det tveklöst var ett stort problem med metalliskt bly så torde svaret på den frågan vara ja. Som framgått tidigare i tråden så är svaret inte alltid tveklöst ja.
 
Det börjar bli vanligare med blyfria alternativ, men utan att ha tillgång till försäljningsstatistik är min uppfattning att det fortfarande rör sig om en relativt liten del av jägarkåren som använder blyfritt.

De flesta jägare (vi kan lämna diskussionen om de har rätt eller fel) som jag kommer i kontrakt med uppfattar kulor som innehåller bly, samt blyhagel som mer effektiva. Att då byta till blyfritt ger en intressant etisk diskussion -- accepterar du mer skadeskjutningar för att minska blyutsläpp?

Om det tveklöst var ett stort problem med metalliskt bly så torde svaret på den frågan vara ja. Som framgått tidigare i tråden så är svaret inte alltid tveklöst ja.

Men det är väl mest dom äldre som inte håller på med handladdning el. som vill ha sina gamla blykulor som dom är vana vid men det är ingen idé att dom kommer till skjutbanan för att skjuta på pappersälgen. Dom flesta har ju infört elektronälgar och där tillåts endast helmantlad ammunition.
 
men jagas det lika mycket med bly-ammonution eller har de felsta jägare gått över till alternativ?

/Patrik

När det gäller hagel som inte sker över vatten så är bly absolut vanligast.
När det gäller kulvapen så är det blandat men bly fortfarande vanligast, men blyfritt ökar.

Blyhalterna i blodet på Svenska befolkningen sjunkit kraftigt sedan långt över 30års tid som man kan se i diagrammet ovan, och den kraftigt sjunkande kurvan började långt innan den blyfria ammunitionen började användas i nämvärd omfattning.
 
Senast ändrad:
Användningen av bly minskar generellt och blyhalterna i svenskarnas blod sjunker. Det är väl bra? Varför skulle just ammunition vara någon slags frizon?
 
Användningen av bly minskar generellt och blyhalterna i svenskarnas blod sjunker. Det är väl bra? Varför skulle just ammunition vara någon slags frizon?

Det är först o främst de äldre hagelvapen som man inte kan använda till stålhagel.
Du kan läsa i en tråd på ett jaktforum så kanske du begriper det lite bättre än att jag skulle försöka förklara det för dig.
 
Lödtenn är inte i fast form när man applicerar det.

Börjar du få tunt med argument ?

Jag har inte läst alla kommentarer här, men det finns sedan länge ett RoHS-direktiv som reglerar anvädningen av tungmetaller i elektronik. Lödrök är inte hälsosam, men jag har fått lära mig att det främst är flussmedlet i lödröken som är problemet. Syftet med direktivet lär vara att förhindra att tungmetaller hamnar i naturen. För att summera så är ditt argument inget argument.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Läraren Ammunition för ripjakt? Jakt 3
tjädern Ett år i villmarka! Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.