”Bly i ammunition är ett ickeproblem”

Enligt
finns också hagel i Vismut och Volfram legeringar.
Omfattande dokument som har svar på många frågor i den här tråden. Mycket text men har innehållsförteckning som gör det lätt att hitta.

Tack för den infon! Det hade jag glömt bort för det var länge sedan jag hörde om det!
Jag har för mig att det inte hade samma djupverkan på viltet och att det i så fall skulle innebära kortare skjutavstånd jämfört med dagens ca 25 m för att det skulle ha samma verkan.
Jag tror att det var så det resonemanget fördes.
 
Enligt
finns också hagel i Vismut och Volfram legeringar.
Omfattande dokument som har svar på många frågor i den här tråden. Mycket text men har innehållsförteckning som gör det lätt att hitta.

Naturvårdsverket och Kemikalieinspektionen verkar ju ha en något nyktrare syn på saken än jaktmotståndarmaffian:

1. Blykulor vid jakt Naturvårdsverket och Kemikalieinspektionen föreslår att förbudet mot kulammunition som innehåller bly bör upphävas avseende jakt. Djurskyddsaspekten samt den begränsade miljövinsten har varit avgörande skäl för detta ställningstagande. Jakt med kula motsvarar årligen cirka 6-10 ton bly varav en betydande del av kulorna tas hem med bytesdjuret. Dessa kulor kommer, rätt omhändertagna, inte att belasta miljön. Korrosionen och därmed miljöpåverkan från de blyade kulor som trots allt blir kvar i miljön är oftast mycket lokalt begränsad. Alternativet till bly är koppar, vilket heller inte är bra ur miljösynpunkt. Djurskyddsaspekten är värderad på grundval av det som kommit fram i utredningen, och som visat att det för flera av de vanligaste jaktkalibrarna i Sverige inte finns ammunition med kopparkula som fyller de krav som ur djurskyddssynpunkt bör ställas på kulpatroner som får användas vid jakt. Jaktammunition skall ha snabb dödande effekt på det vilt den är avsedd för. Vissa grövre kalibrar kan fungera med kopparkula. Att förbjuda blypatroner i vissa kalibrar men tillåta den i andra bedöms vara opraktiskt, juridiskt komplicerat och svårt att motivera av miljöskäl.
 
Naturvårdsverket och Kemikalieinspektionen verkar ju ha en något nyktrare syn på saken än jaktmotståndarmaffian:

Du "glömde" tala om att du citerar en gammal rapport från 2006.

Sen var det ju nån som nämnde att det säljs ammunition med 300 ton bly årligen, så var det de övriga 290 tonnen vägen? Eller var siffran på 300 ton fel?
 
Peter,
större delen hamnar säkerligen i skjutbanornas kulfångsand - där det till övervägande delen går
till återbruk när sandvallen regenereras. Vilket sker med mer eller mindre regelbundna intervaller...
Det är där den absoluta majoriteten av mina mauserkulor hamnar i alla fall, och så är det för nästan
alla Sveriges 300-metersskyttar.
/Odd
 
Du "glömde" tala om att du citerar en gammal rapport från 2006.

Sen var det ju nån som nämnde att det säljs ammunition med 300 ton bly årligen, så var det de övriga 290 tonnen vägen? Eller var siffran på 300 ton fel?

sid 10 i rapporten

6-10 ton bly från kulammunition vid jakt
300 - 340 ton bly från kulammunition totalt
100 - 160 ton bly från hagel vid jakt
 
sid 10 i rapporten

6-10 ton bly från kulammunition vid jakt
300 - 340 ton bly från kulammunition totalt
100 - 160 ton bly från hagel vid jakt
Rapporten är ju från 2006, men fortfarande 2016 använder 90 procent av jägarna blyammunition, enligt Fredrik Widemo, forskningsansvarig vid svenska Jägareförbundet.
 
Peter,
större delen hamnar säkerligen i skjutbanornas kulfångsand - där det till övervägande delen går
till återbruk när sandvallen regenereras. Vilket sker med mer eller mindre regelbundna intervaller...
Det är där den absoluta majoriteten av mina mauserkulor hamnar i alla fall, och så är det för nästan
alla Sveriges 300-metersskyttar.
/Odd
Det låter ju betryggande, men som vanligt är det stor skillnad på teori och praktik. Det verkar inte vara så enkelt. Ingen lagstiftning reglerar att blyet saneras och över 130 skjutbanor ligger i vattenskyddsområden, med risk för urlakning och förorening av dricksvatten:

I väldigt många länder är blyhagel förbjudet och även i Sverige infördes ett totalförbud mot blyammunition på 00-talet, som dock aldrig hann träda i kraft eftersom högeralliansregeringen rev upp beslutet. Kan det ha varit jägarlobbyn genom Centern som låg bakom det, kanske?
 
Och vi den där sidan hittade man ganska enkelt den här artikeln (notera att det på slutet finns referens till stödjande vetenskaplig rapport).

 
Du "glömde" tala om att du citerar en gammal rapport från 2006.

Sen var det ju nån som nämnde att det säljs ammunition med 300 ton bly årligen, så var det de övriga 290 tonnen vägen? Eller var siffran på 300 ton fel?

Som det står i rapporten och som dom flesta med en liten gnutta redan vet så hamnar absoluta medparten av skjutet bly i sandvallen på skjutbanan.
Där är spridningsrisk till omgivning minimal.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Läraren Ammunition för ripjakt? Jakt 3
tjädern Ett år i villmarka! Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.