Blött mellan Nikka & Abisko?

Hallå,

Jag ska, som många andra, upp och vandra fjällräven classic i nästa vecka och undrar om någon här vandrat denna sträcka nyligen och kan berätta om det är blött på leden (blötare än vanligt)?

Jag förstår att allt är relativt men anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att vandra med mina Salomon Ultra Pro GTX istället för mina Lundhags Syncro. Anledningen till valet av skor istället för kängor är att jag har lite problem med ena hälsenan och jag upplever problemen som mindre när jag går med skorna...

// Tobbe
 
har ingen erfarenhet av leden, men har oxå salomon skorna, de är ju inge direkt motstånd mot vrid i sidled som kängor, fördel i kuperad teräng, jobbigt om de regnar mm. så ta med båda lr ut gå i skog å ledrr nära i regn för att se om det funkar.
jag skulle personligen ta kängorna ändå.
 
Hallå,

Jag förstår att allt är relativt men anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att vandra med mina Salomon Ultra Pro GTX istället för mina Lundhags Syncro. Anledningen till valet av skor istället för kängor är att jag har lite problem med ena hälsenan och jag upplever problemen som mindre när jag går med skorna...

// Tobbe

Även jag har problem med en hälsena, och kom hem idag efter en tur till Rondane och Jutonheimen. Efter att ha haft stora problem att gå med olika skor under året (inkl walkingskor ex Asics Gel Arrata Gtx) blev jag positivt överraskad av att det faktiskt kändes bättre med kängorna (Meindl Island Pro Gtx). Stödet i vristen vid ojämn terräng och avsaknad av tryck mot hälseneområdet som är typiskt för lågskor var en klar fördel. Dessutom blir steglängden i kängor något kortare än med skor vilket frestar mindre på hälsenan enligt egen nyvunnen erfarenhet. Så baserat på detta, vill jag uppmuntra till att överväga valet av skor innan turen då sträckan stundtals är gansk stenig;)
 
har ingen erfarenhet av leden, men har oxå salomon skorna, de är ju inge direkt motstånd mot vrid i sidled som kängor, fördel i kuperad teräng, jobbigt om de regnar mm. så ta med båda lr ut gå i skog å ledrr nära i regn för att se om det funkar.
jag skulle personligen ta kängorna ändå.

Hallå och tack för ditt svar,

Jag har provat skorna "live" bl.a. när jag vandrat etapper på Bergslagsleden, dock så har jag inte varit ute i riktigt regnväder. Under de "tester" jag gjort med skorna så upplever jag de som tillräckligt stabila men halare än mina Lundhags kängor. Och som jag skrev tidigare så upplever jag problemet med hälsenan som mindre när jag vandrat med skorna.
Om förhållandena på leden är den samma som förra året när vi gick FC så ska det inte vara några problem att gå med skorna, men om jag förstått det rätt så har det varit blötare i fjällen i år och vill egentligen bara få det bekräftat eller dementerat.

// Tobbe
 
Även jag har problem med en hälsena, och kom hem idag efter en tur till Rondane och Jutonheimen. Efter att ha haft stora problem att gå med olika skor under året (inkl walkingskor ex Asics Gel Arrata Gtx) blev jag positivt överraskad av att det faktiskt kändes bättre med kängorna (Meindl Island Pro Gtx). Stödet i vristen vid ojämn terräng och avsaknad av tryck mot hälseneområdet som är typiskt för lågskor var en klar fördel. Dessutom blir steglängden i kängor något kortare än med skor vilket frestar mindre på hälsenan enligt egen nyvunnen erfarenhet. Så baserat på detta, vill jag uppmuntra till att överväga valet av skor innan turen då sträckan stundtals är gansk stenig;)

Hallå Smux och tack för dit svar,

Jag gick FC förra året så jag vet hur leden ser ut.
Dock så vet jag inte hur pass blöt leden är då sommaren har varit kallare än normalt och även blötare, om jag förstått saken rätt.

Mitt hälseneproblem uppstod 2 veckor innan förra årets vandring och under första dagen så hade jag problem med hälsenan. Efter det så fick jag lite problem med ett knä och kanske hade det en "akupunkturisk" effekt då jag efter det inte hade några problem med hälsenan under den resterande vandringen. Problemet kom dock tillbaka efter mitt "löparknä" läkt.
Till skillnad från dig så upplever jag dock som om smärtan (känns som när man har benhinneinflammation) kommer fortare när jag använder kängorna och att jag lättare kan kontrollera den när jag går i skorna.

Jag kommer endast att välja kängorna om jag tror att det blir för blött att gå med skorna.

// Tobbe
 
Är det inte enklast att ta med båda!
Du kan även göra en tejpning för att förhindra att hälsenan går till ett ytterläge.

Samt excentrisk träning innan vandringen, hjälper mina hälsenor.
Lite träning är bättre än ingen.
 
Mellan Alesjaure och Singi var det under sista veckan i Juli rätt blött. Och sedan dess har det både regnat lite och troligtvis kommit in lite mer smältvatten. En gnutta hårt packad snö fanns vid Tjäktapasset.

Lycka till!
 
Är det inte enklast att ta med båda!
Du kan även göra en tejpning för att förhindra att hälsenan går till ett ytterläge.

Samt excentrisk träning innan vandringen, hjälper mina hälsenor.
Lite träning är bättre än ingen.

Hallå Pack och tack för ditt svar,

Både skorna och kängorna kommer att följa med upp till Kiruna, men sen kommer bara ett par följa med på vandringen.

Jag har kört både excentrisk träning och vandring som träning inför FC och när jag går (eller springer (har sprungit 1 mil utan problem)) med skorna så känner jag inte (eller endast mycket lite) av hälsenan. Problemen kommer när jag går med kängorna, tyvärr då jag älskar mina Syncro.

// Tobbe
 
Mellan Alesjaure och Singi var det under sista veckan i Juli rätt blött. Och sedan dess har det både regnat lite och troligtvis kommit in lite mer smältvatten. En gnutta hårt packad snö fanns vid Tjäktapasset.

Lycka till!


Hallå Keffoso och tack för ditt svar,

Hur upplevde du det, var det så blött så att man inte kunde gå med "lågskor"?

// Tobbe
 
Har precis vandrat sträckan. Bitvis mycket klafsigt och blött och en jokk fick vi vada. Jag gick i mesh-skor och var blöt fyra dagar i sträck (det regnade en hel del också så vissa stigar var bäckar). Men det är ju klart att man klarar av att gå med blöta fötter bara skorna sitter bra. Yllestrumpor rekommenderas, annars blir det nog lite väl kallt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DanielK Blött i Jämtlands-, Sarek-, Lapplandsfjällen v.28? Fjällvandring 3
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
bernekorn Saltfjellet nästa vecka, för blött? Fjällvandring 2
Dinas HUR blött/snö är det vid Gåsen? Fjällvandring 3
Qui Hur blött är det i Jämtlandsfjällen i år? Fjällvandring 3
hemmet Hur blött Kilpisjärvi - Treriksröset i början av Juni? Fjällvandring 2
jimbob Snö? Blött? Fjällvandring 4
Claes H Här var det blött! Fjällvandring 10
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
PZON_390 TAXI mellan Funäsdalen och Ramundberget Fjällvandring 5
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
t_andersen Vad mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge? Fjällvandring 5
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
birru Vadbar jåkk mellan Teusajaure och Satihaure? Fjällvandring 3
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
Tanglan Ravin mellan Singibakti och Vierranvarri Fjällvandring 3
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...