Blötläggning av torkad mat

Hej,

jag har letat i gamla trådar men inte hittat ett svar på min fråga (äger inte en mattorkningsbok heller): Hur länge behöver torkad mat blötläggas före användning?

Jag har torkat tonfisk, lök, champinjoner, zucchini och ska snart torka paprika. Tonfisken är riktigt finfördelad, löken i riktigt små bitar, champinjonerna och zucchinin är i tunna skivor.

Ifall blötläggningen tar länge, hur har ni löst blötläggningsproblemet i fjällen när man är på vandring? En kompis sade att man kan blötlägga ingredienserna i minigrip-påsar, men jag är inte säker om det är en bra idé att tränga in vätskefyllda påsar i en proppfull ryggsäck.

Tips tas gärna emot!

Mvh
Linda

Det beror på...

Olika saker behöver blötläggas olika länge.

Standardknepet är att ha en plastburk med tätt lock som man blötlägger maten i.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
nermander; sa:
Det beror på...

Olika saker behöver blötläggas olika länge.

Ja det anade jag. Därför satt jag listan med vilka ingredienser jag har torkat och i hur stora bitar de är för att kanske få lite tips om hur länge det tar för just de här ingredienserna att suga i sig det vatten de behöver.

Frågan är väl främst att skall man sätta sakerna i blöt på morgonen eller vid lunch om man har tänkt laga middag på dem...

Men lite plastburkar skall jag köpa!

Jag blötlägger allt på samma gång, brukar sätta på morgonen det jag ska ha till lunch och vid lunch det jag ska ha till middag. Jag blöter mitt i en 1-liters Nalgeneflaska. http://www.getout.se/v2/item.asp?sid=&item=1526
Se gärna till att burken har skruvlock så det inte åker upp så lätt.

Vissa saker åker inte ner i flaskan. Ägg behöver inte blötläggas, lövbiff går inte ner.
Man behöver inte blötlägga, men då måste man koka längre. Lövbiff kokar jag upp och sedan får det stå och dra ca en timme.

/Ulf

Wolf25; sa:
Jag blötlägger allt på samma gång, brukar sätta på morgonen det jag ska ha till lunch och vid lunch det jag ska ha till middag. Jag blöter mitt i en 1-liters Nalgeneflaska. http://www.getout.se/v2/item.asp?sid=&item=1526
Se gärna till att burken har skruvlock så det inte åker upp så lätt.
/Ulf

Tack Ulf! Det var just sådan information som jag ville ha! Lunchen kommer dock att bestå främst av Varma koppen och smörgås, men till middag skall vi väl laga något lite bättre.

Jag handlade idag två halvlitersflaskor från Etola ("stället där man får allt av plast och gummi"), vet inte vad er svenska motsvarighet kunde vara.

Ännu några dagar kvar före det bär av... :)

Vissa saker åker inte ner i flaskan. Ägg behöver inte blötläggas, lövbiff går inte ner.

Torkar du lövbiffen hel? Är det inte behändigare att torka den strimlad?

Och hur torkar du äggen? Det enda jag gjort i torkad form med ägg är att jag gjort eget äggpulver (vispa ihop ägget och sprid i en långpanna och torka).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips