Blåtandsgps vs PDA med gps

Detta forum, http://www.miousers.co.uk/ har en del information om andra Mio-mottagare än A701 oxå.
Med sådana erfarenheter som apoe har, känns ju inte Mio så seriöst, men hittlills har deras hjälp till mig varit OK, men jag lovar att återkomma med recension av reparationen av min trasiga kontakt.
Beträffande Ozi, Fugawi, Kartex så använder jag dessa med mina köpta lantmäterikartor i RIK-format.
Tycker det fungerar bra. Friluftskartan har jag bara ett ex av den gamla i min Quest och det är ju en ren katastrof.
Men för mitt behov, att mäta upp mindre skogsområden och sträckor i terängen fungerar LM-kartorna bra.
Som jag skrev tidigare så skulle jag nog välja TomTom eller Navigon för bilnavigering istället för Mio, men nu fick jag med V3.2 o då får det duga så länge. Finanserna är ju inte obegränsade :-(
 
Detta forum, http://www.miousers.co.uk/ har en del information om andra Mio-mottagare än A701 oxå.
Med sådana erfarenheter som apoe har, känns ju inte Mio så seriöst, men hittlills har deras hjälp till mig varit OK, men jag lovar att återkomma med recension av reparationen av min trasiga kontakt.
Beträffande Ozi, Fugawi, Kartex så använder jag dessa med mina köpta lantmäterikartor i RIK-format.
Tycker det fungerar bra. Friluftskartan har jag bara ett ex av den gamla i min Quest och det är ju en ren katastrof.
Men för mitt behov, att mäta upp mindre skogsområden och sträckor i terängen fungerar LM-kartorna bra.
Som jag skrev tidigare så skulle jag nog välja TomTom eller Navigon för bilnavigering istället för Mio, men nu fick jag med V3.2 o då får det duga så länge. Finanserna är ju inte obegränsade :-(

Vad menar du med "katastrof"?
 
Är det så att en inbyggd gps i en handdator alltid är ett "sämre" alternativ än en blåtandsgps som är kopplad till en PDA? Har blåtandsgps:en en "större" antenn. En extern gps är ju ganska lite. Kan skillnade ändå vara stor i fråga om mottagning och hur snabbt första position tas fram jämfört med en PDA med inbyggd gps?

Jag inbillar mig att en fördel med en extern blåtandspuck är att man kan ha PDA:n varmt innanför kläderna, för att inte dränera batteriet för snabbt, medan pucken ligger i en ytterficka eller toppfickan på ryggsäcken.

Men kanske har sirf3-antennerna så bra att de har mottagning även om man har PDAn djupt inpackad? Jag har en gammal Ipaq 5450 med en gammal puck, så jag vet inget annat...

mvh
Håkan Åkesson
 
Har du sett Friliuftskartan i sin första version? Alltsâ inte FriPro.
Fullständigt nerkluttrad av symboler och elände.
Visst kan man rensa den, men det ska man väl inte behöva pâ en produkt som var sâ dyr.

Förstår fortfarande inte. Pro versionen är med informativ och numera är vägbommar med. Bra så man slipper vända på en knagglig väg. Visst, man kan alltid tycka vissa saker vore bättre, men överlag så är den mycket bra. Däremot så skulle jag gärna vilja se Magellan Topo Sweden+, hur den är jmr. mot Garmins karta. Tyvärr så är Gröna kartan alldeles för dåligt uppdaterad, tar mycket mer utrymme och det blir bara "pixlar" när man zoomar in en bit.

Smaken är som baken...
 
Övertro på vektordata?

Tyvärr så är Gröna kartan alldeles för dåligt uppdaterad, tar mycket mer utrymme och det blir bara "pixlar" när man zoomar in en bit.

Vektordata har andra egenskaper än rasterdata, och är i många fall ett överlägset alternativ jämfört med rasterdata. Men när det gäller möjligheten att zooma in ordentligt i vektordata så är det frågan om inte den egenskapen lurar de flesta att tro att vektordata har högre lägesnoggrannhet. Så är inte fallet om vi jämför t.ex. FriPro/TopoSweden+ med Terrängkartan i rasterformat, då de alla är framställda ur samma ursprungsdata.

Ursprungsdata är i sig delvis redigerat för att tillåta presentation i den tryckta skalan 1:50 000. Lägesnoggrannheten blir alltså inte bättre än så, oavsett hur mycket användaren förstorar bilden.
 
Förstår fortfarande inte. Pro versionen är med informativ och numera är vägbommar med. Bra så man slipper vända på en knagglig väg. Visst, man kan alltid tycka vissa saker vore bättre, men överlag så är den mycket bra. Däremot så skulle jag gärna vilja se Magellan Topo Sweden+, hur den är jmr. mot Garmins karta. Tyvärr så är Gröna kartan alldeles för dåligt uppdaterad, tar mycket mer utrymme och det blir bara "pixlar" när man zoomar in en bit.

Smaken är som baken...

Vad förstår du inte? Du pratar ju fortfarande om FriPro, den har jag inte, har inte råd med alla kartor som kommer.
Jag hänvisar ju i mina inlägg till Friluftskartan, version1 med hundratusendelen.
Den är värdelös, minst sagt.
För mina behov, som jag nyss redovisade är terrängkartan i pocketkartex mycket bättre.
Men det är klart, vill någon se till att FriPro hamnar i min Mio så ska jag berätta vad jag tycker om den oxå.
 
Asus 696 var en av mina favoriter när jag har funderat på olika handatorer. Men till slut blev det en HP iPaq rx5940. Priset på HP's sajt var 2490 kr. Den påminner mycket om Asus 696. Båda har wlan, blåtand och SiRF Star III gpsmottagare. Problemet var att jag inte hittade någon återförsäljare för Asus i Sverige.

RX5940 kommer även med förinstallerad Tom Tom 6 om man vill använda det kartprogrammet.

Nu har jag inte hunnit testa min handdator så mycket men jag kan konstatera att gps-mottagningen är dålig inomhus. Rent av usel. Jag köpte en extern gps-antenn på Kjell och Co för 179 kr bara för att testa och då gick det bra att ta emot signaler inomhus. Tar fortfarande lite tid. Har inte klockat men säkert mer än 1 minut i alla fall. Jag har ännu inte varit ute och testat mottagningen men ska återkomma och berätta hur den är. Fast enligt alla recensioner och forum så kan man säga att en pda med inbyggd gps aldrig slår en renodlad gps typ Garmin. Men jag var inte ute efter att bara använda gps:en utan även att kunna använda tex wlan när jag är ute på cykelsemestrar och annat.

Sen vet jag inte om det bara är inbillning men jag tycker att Pocket Kartex snabbare hittar mottagning en Tom Tom.

/ Jote
 
Jag har testat min handdator lite mer.

Jag ändrade hastigheten på com-porten som gps-programmen läser från på min Ipaq rx5940 från 9600 till 4800 och upplevde att det gick snabbare att få mottagning från satelliter. Nu har jag visserligen bara testat från min balkong på 2:an våningen i ett 4-våningshus med högre hus runt omkring så det kanske påverkar signalen. Men utan extern antenn så fick jag en positionsbestämmelse efter ungefär 40 sekunder.

Bryter jag sedan anslutningen till gps:en, stänger av handdatorn och sätter på den senare och drar igång Pocket Kartex så hittar den en position efter drygt 20 sekunder. Verkar som det går snabbare efter att man första gången har fått sin position bestämd. Efter att programmet har stängts ner så kan jag se att det ligger kvar i minnet. Fast anslutningen är ju bruten.

Får undersöka lite mer hur det fungerar.

/ Johan
 
Asus 696 jmfr. med Loox N560 så har tyvärr inte Asus 696 VGA (640*480). Jag har kollat och den enda som finns kvar i samma kaliber är HTC, typ M800.

Utvecklingen verkar gå mot mobiler med PDA/GPS funktioner...

Var rädda om era N560, ni som har den :)
 
Nackdelen som jag ser det med smartphones med gps är att displayen är så mycket mindre än på vanliga handdatorer. Tex HTC TYTN II har en display på 2.8 tum. Likadant med Mitacs A701. HP's nya 614 likaså.

/ Jote
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
buster23 Nokia 6600 + blåtandsGPS med Powernavigation Navigering 2
errbe Tips PDA + chipset III Navigering 0
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
avslLM Fugawi för PDA utgår? Navigering 5
Arstuga Ruggad PDA/telefon/GPS från Pison Navigering 2
Jote PDA med GPS. Inbyggd eller extern? Navigering 21
RedBreather Ett måste för PDA? Navigering 2
Sinegraf Ruggd PDA N560e (p) Navigering 14
Ander_s PDA GPS vs. Navigering 8
RedBreather Någon som köpt Rugged PDA av Andres Industries? Navigering 3
errbe Todaymeny på PDA, egen config? Navigering 1
Nyman Pda+wlan+gps Navigering 2
Gabe Fugawi-synka till PDA-filstorlek-minneskort Navigering 4
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
BJK Flygkartor och pda med GPS? Navigering 1
maalse USB GPS Puck till PDA ? Navigering 1
Jimmy_L "Rugged PDA" Navigering 12
magnushansson Bra PDA + bra program VS. bra GPS (ex Garmin 60 cs) Navigering 26
rolekl Någon som testat PDA-GPS på motorcykel? Navigering 6
DTM Kartprogram till PDA som memorerar vägen man kört? Navigering 21
DTM Måste man har 100MB ledigt i sin PDA för TomTom3? Navigering 9
boran PDA-GPS med AA(A)? Navigering 3
jlw PDA/GPS för bilkörning och vandring i storstäder m.m.. Navigering 8
magnuss Gps moduler till PDA Navigering 2
Roni Spara track i PDA ? Navigering 3
sejohas Väderskydd till PDA Navigering 6
Roni egna kartor i pda Navigering 20
knutte56 Nedladdade kartor till PDA Navigering 7
ALj Vad händer när en PDA stör? Navigering 14
lagher byta battri på PDA. Navigering 1
redtop PDA och GPS Navigering 8
j1to Fugawi och palm-PDA Navigering 3
chuck PDA Navigering Navigering 21
Garmin Vista iQue 3600 PDA/GPS Navigering 4
buster23 Nya freeware PDA-GPS Navigering 0
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 5
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.