Blåtandsgps vs PDA med gps

Hej!

När jag läser recensioner om PDA's som har inbyggd gps, ex Mio P550, Asus 696, så klagar en del på att mottagningen ibland är dålig samt att det kan ta lång tid, flera minuter, innan man får fram en första positionsbestämmelse när man startar gps:en.

Är det så att en inbyggd gps i en handdator alltid är ett "sämre" alternativ än en blåtandsgps som är kopplad till en PDA? Har blåtandsgps:en en "större" antenn. En extern gps är ju ganska lite. Kan skillnade ändå vara stor i fråga om mottagning och hur snabbt första position tas fram jämfört med en PDA med inbyggd gps?

Mvh. Johan
 
Förstår mig inte på dessa skriverier. Hade tidigare en Fujitsu-Siemens Loox720 med enkel BT puck och bytte till en Fujistu-Siemens N560 med inbyggd antenn (SirfIII). Bara fördelar:

1. Slippa 2 enheter
2. Bättre antenn i mitt fall.
3. Upppstart går minst lika snabbt, det är ju beroende på chipset mm. Min låser på under 30 sek.
4. Har just nu 7 satelliter inomhus ca 3 meter från fönstret.

Nu vet jag inte hur andra enheter fungerar, bara att min N560 går hur bra som helst.
 
Ja, ibland blir jag förvirrad när jag läser recensioner. En pda med inbyggd gps kan få bra kritik hos en person medans en annan tycker att samma pda är mindre bra och har dålig mottagning på gps:en. Inte undra på att jag dunkar huvudet i bordet ibland. Har man inte beslutsånget så får man det.

Men jag har också tänkt på det du nämner. Med en pda med inbyggd gps får man en pryl mindre att bära på och ladda upp.

/ Jote
 
Jag har sedan en tid tillbaka en Mio A701.
Den har inbyggd GPS Sirf III, tar minneskort och använder Win Mobile 5.
Sammanfattning hittils:
Lângsam första positionering, särskilt med MioMap, 60-90 sek
Lite snabbare med t ex Kartex, sällan mer än 60 sek.
Varför det skiljer vet jag inte. Samma port och samma hastighet används.
Mottagaren behâller positionen även under dâliga förhâllanden.

Fördelen är ju som tidigare sagts, man har allt i ett.
Med ett 2Gb kort fâr man plats med Kartex, ett par län av terängkartan och Tomtom eller liknande för att hitta till skogen.
Batteritiden är ävl inget vidare, men större batteri finns att köpa, jag ska nog fixa en solcellanslutning oxâ.
 
Eller...

Precis, det drar batterier med allt. Min klarar max 4 tim med ca 25% ljus på skärmen. Finns också externt AA batteripack som laddar upp allt upp till 4 ggr via. Man kan ha den som extra reserv i ryggan/fickan och bara plugga i. Finns för flera olika modeller på http://www.addonsworld.co.uk/page.php?xPage=images.html&xProd=29030

...så gör man sig ett eget:
ipaqbatt1.jpg


Batterihållare från CO + anslutning med pålödd kabel från gammal defekt batterieleminator. Standardplugg som passar såväl iPaq (bilden) som Loox, säkert också andra, annars väljer man väl bara en annan laddare att ta sladden ifrån ;-) Maxpris: 50 kr + 4-pack laddbara batterier.
 
Det var en bra lösning med ett batteripack. Kan vara bra att ha som reserv. Som det nämns ovan så tänkte jag också titta lite på solcellsladdning. Det har kommit en del lösningar som inte är så dyra och som verkar intressanta.

Gundj, hur är displayen på Mio A701. Om jag har läst rätt så är den på 2.7 tum. Ser du bra på den? Standard displaystorlek på en pda verkar vara 3.5 tum så det är ju en viss skillnad. Men det verkar som att så fort tillverkaren stoppar in en telefon i en pda så blir det en mindre display också.

Annars verkar Mio 550(pda + gps) som rätt bra. Har läst att en del klagar lite på kartprogrammet Miomap som följer med. Fast det var lustigt att det är skillnad i hur snabb gps:en låser sig om du kör Miomap eller Kartex.

Kan kanske vara därför en del recensenter upplever gps:en i en pda som dålig för att det medföljande kartprogrammet inte är så bra, eller??

/ Jote
 
Det var en bra lösning med ett batteripack. Kan vara bra att ha som reserv. Som det nämns ovan så tänkte jag också titta lite på solcellsladdning. Det har kommit en del lösningar som inte är så dyra och som verkar intressanta.

Gundj, hur är displayen på Mio A701. Om jag har läst rätt så är den på 2.7 tum. Ser du bra på den? Standard displaystorlek på en pda verkar vara 3.5 tum så det är ju en viss skillnad. Men det verkar som att så fort tillverkaren stoppar in en telefon i en pda så blir det en mindre display också.

Annars verkar Mio 550(pda + gps) som rätt bra. Har läst att en del klagar lite på kartprogrammet Miomap som följer med. Fast det var lustigt att det är skillnad i hur snabb gps:en låser sig om du kör Miomap eller Kartex.

Kan kanske vara därför en del recensenter upplever gps:en i en pda som dålig för att det medföljande kartprogrammet inte är så bra, eller??

/ Jote

Jag kan verkligen inte rekommendera P550. Hade en i några månader innan butiken jag köpte den från löste in den. Här är en lista med de allvarligaste problemen:

* Extremt kort batteritid. Extra batteripack var en nödvändighet om man ville kunna använda PDAn normalt under en dag. Då menar jag inte som GPS utan för att kolla mail och använda kalendern då och då.

* Ingen väska medföljde. Detta, i kombination med att knapplås saknas när PDAn är avstängd gör att den sätter på sig själv i fickan (eller var man nu har den). Gör att batteriet laddas ur extra snabbt.

* Ingen gratis uppdatering av karta och program vid köp. Min PDA innehöll gamla kartor, men MIO ville inte uppdatera gratis som t ex Garmin gör.

* Jag gillade inte MioMap, men det kanske är en vanesak.

* Den sämsta kundtjänst jag någonsin stött på! Beställde en väska (en nödvändighet!) på MIO Europes webshop i början av juni. Leveransen skulle ta max en månad. Efter två månader började jag bearbeta kundtjänsten via mail och telefon. Mail svarar de inte på. Telefon svara de på, men det händer inget. Jag bad att få avbryta orderna och få mina pengar återbetalda (enda betlaningsalternativet är via kort) flera gånger. Kundtjänsten sa att det skulle de fixa. Fyra månader efter beställning kom paketet. Efter kontakt med kundtjänst hämtade jag inte ut paketet. Pengarna har inte kommit tillbaka igen, trots timmar i telefon med kundtjänst.

* Dålig service. Efter någon vecka slutade USB-anslutningen till datorn att fungera. Skickade tillbaka PDAn via butiken jag köpt det från. Efter en månad kom den tillbaka. Det enda det stod var att jag skulle testa med en annan USB-kabel! Naturligtvis fungerade inte det. Tillbaka till MIO igen. En månad senare hade PDAn inte kommit tillbaka och butiken betalade tillbaka mina pengar.


Kort och gott: Köp inget från MIO och speciellt inte P550.

Andreas
 
Displayen är OK, men fick sâ klart gärna vara större.
Har en Nuvi med 3,5" och det är verkligen skillnad, men för minn del var behove tförst och främst att slippa bära handdator och telefon och navigator i tre delar vid tjänsteresor, övrig tid föredrar jag lösa enheter.
Anledningen till längre uppstart med MioMap tror jag är att man startar mottagaren via MioMap och att det krânglar till det pâ nâgot vis.
Miomap V2 är verkligen dâligt, jag har senaste, V3.2 och det är bättre. V3.3 är visst pâ väg ut.
Har oxâ fâtt lâna en TomTom-installation men tyvärr inte med senaste kartorna och jag tycker nog TomTom är trevligare, men alla kartor kommer väl i nya utgâvor nu snart.
Pocket Kartex fungerar bra, Fugawi fungerar, men jag har bara en gammal version, tänker nog köpa en med Mobile 5 stöd.
Har ocksâ en gammal Ozi licens inkl Ozi CE sâ när jag fâr tid ska jag stoppa i den o testa.
Tyvärr sâ ska telefonen in pâ reparation först, hörtelefonuttaget har dött.
 
Min N560 går som spjutet!

Überskarp högupplöst VGA med ok batteritid, ca 3.5 tim med normalt ljus och GPS på.
Kör Tomtom, Friluftskartan Pro (Garmin), samt BeeLineGPS när jag cachar. Dessa kan jag köra samtidigt mot GPS via Franson GPSGate som delar ut virtuella portar. Kanoners!

Ozi/Kartex är för de gamla scannde kartorna som tar upp mycket mer utrymme och är dessutom långsammare. Zoomar man dessutom in så blir det som legobitar jmf. med Friluftskartan som är vektoriserad.
 
Ok. En varning för P550 alltså. En ny version, P560, säljs bland annat på www.clove.co.uk fast det är samma pda men med windows 6. Problemen består säkert och en sån dålig service vill man ju inte ha.

Loox 560 verkar som en bra pda. Jag tycker dock den är lite dyr. På samma sajt, www.clove.co.uk, har man slutat sälja den. Tillverkas den inte längre?

Om man på pricerunner sorterar ut handdatorer med wlan, gps och blåtand så är det inte så många kvar att välja på. Flertalet verkar ha ett par år på nacken.

/ Jote
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
buster23 Nokia 6600 + blåtandsGPS med Powernavigation Navigering 2
errbe Tips PDA + chipset III Navigering 0
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
avslLM Fugawi för PDA utgår? Navigering 5
Arstuga Ruggad PDA/telefon/GPS från Pison Navigering 2
Jote PDA med GPS. Inbyggd eller extern? Navigering 21
RedBreather Ett måste för PDA? Navigering 2
Sinegraf Ruggd PDA N560e (p) Navigering 14
Ander_s PDA GPS vs. Navigering 8
RedBreather Någon som köpt Rugged PDA av Andres Industries? Navigering 3
errbe Todaymeny på PDA, egen config? Navigering 1
Nyman Pda+wlan+gps Navigering 2
Gabe Fugawi-synka till PDA-filstorlek-minneskort Navigering 4
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
BJK Flygkartor och pda med GPS? Navigering 1
maalse USB GPS Puck till PDA ? Navigering 1
Jimmy_L "Rugged PDA" Navigering 12
magnushansson Bra PDA + bra program VS. bra GPS (ex Garmin 60 cs) Navigering 26
rolekl Någon som testat PDA-GPS på motorcykel? Navigering 6
DTM Kartprogram till PDA som memorerar vägen man kört? Navigering 21
DTM Måste man har 100MB ledigt i sin PDA för TomTom3? Navigering 9
boran PDA-GPS med AA(A)? Navigering 3
jlw PDA/GPS för bilkörning och vandring i storstäder m.m.. Navigering 8
magnuss Gps moduler till PDA Navigering 2
Roni Spara track i PDA ? Navigering 3
sejohas Väderskydd till PDA Navigering 6
Roni egna kartor i pda Navigering 20
knutte56 Nedladdade kartor till PDA Navigering 7
ALj Vad händer när en PDA stör? Navigering 14
lagher byta battri på PDA. Navigering 1
redtop PDA och GPS Navigering 8
j1to Fugawi och palm-PDA Navigering 3
chuck PDA Navigering Navigering 21
Garmin Vista iQue 3600 PDA/GPS Navigering 4
buster23 Nya freeware PDA-GPS Navigering 0
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.