Fia81; sa:
Vi är ett kompisgäng som ska ut och vandra en längre stäcka senare i sommar, men nu är det så att min syster är påväg att banga ur eftersom hon får ömma blåmärken på höfterna av att bära ryggsäck. Är det någon som har erfarenhet av problemet och har något tips? Syrran är lång och smal och har nyss köpt en ny ryggsäck (Lundhags v8 spirit 60), eftersom vi trodde att den gamla ryggsäcken (haglöfs shosho 6000 Q) var boven i dramat när även jag hade samma problem med den.
Hälsa henne välkommen i klubben! Vi långsmala får stå ut med blå-grön-röda höfter av ryggsäck. Jag får det av alla ryggsäckar jag testat, även om vissa är bättre än andra. Den jag har nu har ganska tjock vaddering på höftbältet, vilket såklart lindrar.
För mig brukar det vara som värst de första två dagarna. Efter det är man lite härdad. Härav följer ju att man kan lägga de "två första dagarna" innan själva vandringen, på hemmaplan. Packa ryggan och ta dagsturer!
Är man smal så är det kanske oundvikligt att det skaver ibland. Höften bär ju stor del av tyngden, och sticker höftbenskammen ut så tigger den om stryk. Det bästa är att härda sig, dvs gå med ryggsäck innan man vandrar, så att kroppen vänjer sig. Dagsturer hemma lindrar för övrigt nästan alla problem man lätt får på vandring: skavsår etc.
Ibland tejpar jag fast skumgummi på det utstickande höftbenet, men det dämpar marginellt tycker jag. Sen kan man ju flytta om höftbältet lite grand under färd för att variera var det skaver. Och framför allt: bär lätt! Ju mindre packning, desto mindre smärta, och de flesta bär ju mycket mer än som behövs.
Det är inget skäl för henne att avstå, om hon vill fjällvandra.
(Eventuellt kan ni ju läsa tråden med rubriken "bär med huvudet" för alternativa lösningar.)
Edit: Erik Hedman skriver samma som jag, men på ett bättre sätt! Läs honom.