Blå Bandet - urspårat?

Fredrik!

Uppenbarligen är det kraftig fördröjning innan inläggen läggs in på den här sidan. Nu ser jag det inlägg du hänvisar till. Det fanns inte i den här tråden när jag skrev föregående inlägg.
 
Re: Det finns!

haskell; sa:
ulams; sa:
Det är tråkigt att det inte tycks finnas någon officiell hemsida för HBB. Ett mysterium för mig. Det vore intressant att se hur det gått för folk som paddlat under senare år.

Jim Danielsson är fortfarande i högsta grad aktiv men känsla för information över Internet tycks han sakna.
Den är förvisso inte uppdaterad med årets paddlingar men den finns:

http://www.paddlingsnyaadress.com/bandet/framsida.htm

Jag hittade till slut wordfilen som innehöll också årets paddlingar och jag hittade den paddlare som jag mötte i somras nu är jag nöjd!

Men frågan om HBB spårat ur eller inte vill jag inte lägga mig i. Jag är en paddlare som paddlar max 3-4 dagars turer med övernattning i tält.

Däremot kan man med absolut visshet konstatera att HBB på Internet totalt spårat ur. Den länk du gav mig hänvisade bl a till en sida med en länk till "Franska kort". En gästbok som man kom till hade börjat med paddlingsrelaterade inlägg men övergått till helt obskyrt innehåll.

Jag klickade inte på några länkar men skulle inte alls förvåna mig om de leder till innehåll för pedofiler eller annat liknande elände.

Finns det inte någon av er som genomfört HBB som kan ta upp detta med Jim Danielsson eller vem det nu är som ligger bakom denna "sajt" eller vill ni att era bedrifter ska länkas till sådant innehåll? Jag tror inte det!
 
HBB i K2

Jag tycker att det borde gå att paddla i k2 kajaker och andra farkoster med för den delen.
Det är den enda ändringen som borde till. Att det har blivit en tävling av det hela är kanske lite synd då många stresspaddlar och passerar många ställen utan att se sej omkring lite mer.
 
HBB i K2

Hej Bengt.

Jag var inne å såg Ditt inlägg kanske återupptar jag gamla takter o är ute å seglar. Jag har inte lusläst reglementet, men vill minnas att K2:eek:r redan gjort paddlingen.
Tänk va skönt att kunna ta igen sig och ändå komma närmre målet.
Framför allt att dela alla upplevelser med någon. Jag utgår från att Du inte avser att ha rågad packning.
Tävlingsmomentet får väl stå för vissa, men upplevelsen!
När jag paddlar kommer jag nog gärna att kila in både här o där. Storstäder undantagna. Kajaken ger alla möjligheter. Se det inte många andra ser.

Ett allmänt Ps.
Är det ingen som gjort en fotosafari av HBB?

Själv har jag alltid kameran med när jag är ute. Du kan se mina upplevelser på http://www.seayak.net

Önskar Dig och andra läsare ett riktigt Gott Nytt
Paddelår.

Ha de.
Lennart
 
Re: HBB i K2

seayak; sa:
Hej Bengt.

Jag var inne å såg Ditt inlägg kanske återupptar jag gamla takter o är ute å seglar. Jag har inte lusläst reglementet, men vill minnas att K2:eek:r redan gjort paddlingen.
Tänk va skönt att kunna ta igen sig och ändå komma närmre målet.
Framför allt att dela alla upplevelser med någon. Jag utgår från att Du inte avser att ha rågad packning.
Tävlingsmomentet får väl stå för vissa, men upplevelsen!

NOG TUSAN VAR JAG UTE O SEGLADE ALLTID.
Nu när jag fått igång exploren igen kollade jag och endast enmanskajaker räknas. De' va' la' synn. Då får man väl ta varsin väg runt öarna o berätta vad man såg.

När jag paddlar kommer jag nog gärna att kila in både här o där. Storstäder undantagna. Kajaken ger alla möjligheter. Se det inte många andra ser.

Ett allmänt Ps.
Är det ingen som gjort en fotosafari av HBB?

Själv har jag alltid kameran med när jag är ute. Du kan se mina upplevelser på http://www.seayak.net

Önskar Dig och andra läsare ett riktigt Gott Nytt
Paddelår.

Ha de.
Lennart
 
Hej.

Utan att kunna regler för HBB osv, så är ju dom fleesta av osss motionärer och har väl rätt attt göra som vi vill, dock för att officielt gratuleras så skall man ju följa regler, naturligtvis. Prestationen är dock inte mindre tycker jag.
 
Skumt!

ulams; sa:
Fredrik!

Uppenbarligen är det kraftig fördröjning innan inläggen läggs in på den här sidan. Nu ser jag det inlägg du hänvisar till. Det fanns inte i den här tråden när jag skrev föregående inlägg.
Skumt! Det har jag aldrig varit med om tidigare. Inläggen brukar synas direkt och jag hade inga problem att se mitt eget inlägg. Antingen så är det väl något som varit (tillfälligt?) fel eller också kan möjligtvis cachen spöka. Själv brukar jag normalt sett inte använda cachen.
 
Re: Skumt!

haskell; sa:
ulams; sa:
Fredrik!

Uppenbarligen är det kraftig fördröjning innan inläggen läggs in på den här sidan. Nu ser jag det inlägg du hänvisar till. Det fanns inte i den här tråden när jag skrev föregående inlägg.
Skumt! Det har jag aldrig varit med om tidigare. Inläggen brukar synas direkt och jag hade inga problem att se mitt eget inlägg. Antingen så är det väl något som varit (tillfälligt?) fel eller också kan möjligtvis cachen spöka. Själv brukar jag normalt sett inte använda cachen.

Nja, det är inte ens första gången det händer i den här tråden. Se Lennart Bergströms inlägg daterat 2001-05-13. Dock är jag inte så tekniskt insatt att jag vill våga mig på något annat än gissning hur sådant händer i ett forum. Någon slags felkonfigurering skulle jag kunna tänka mig men det är inte något stort problem för mig men det kan ju bli till synes förvirrade svar av denna anledning.
 
Så sant som de'e'sagt

Instämmer i att inläggen ibland förfaller komma med försening. Troligast är det väl bara fråga om små marginaler, om några, för att ett inlägg skall komma före ett annat. Jag minns dock vilken oreda detta skapade 2001 (litar på dig Ulf). Kan vara bra att simma lugnt tills det rusat över.

Från detta till inläggets huvudmening:

Regler är väl till för att följas. HBB:s har troligen tillkommit endast för att skapa något sånär lika förutsättningar för alla och baserar sig helt enkelt på hur man normalt genomför en paddling - kort eller lång. Mig vetrligen får ju också alla godkända paddlare samma uppmärksamhet. Antingen sträckan avverkats på kort eller lång tid.
Långtidsrekordet är på 100 dagar. Det skulle vara intressant att veta om alla dagar förbrukats på böljan. Vilken upplevelse han måste haft i så fall.
Paddlat in i alla vikar och runt de flesta öarna.
Troligen har han tagit fasta på att göra sträckan inom ett o samma kalenderår och gjort något/några avbrott. När han paddlat har reglerna säkerligen fått gälla. Om jag inte tror helt fel är det samme man, som sitter med i juryn.
Totalt är det ett fåtal paddlare med skiftande erfarenheter och förutsättningar som genomfört en bestämd sträcka under väderförhållanden som rådde just då och blivit bedömda utifrån en bestämd ram.

God fortsättning på det Nya Året och låt oss hoppas på ett härligt paddelår.

Ha de.

Lennart
http://www.seayak.net
 
Re: Så sant som de'e'sagt

seayak; sa:
Långtidsrekordet är på 100 dagar. Det skulle vara intressant att veta om alla dagar förbrukats på böljan. Vilken upplevelse han måste haft i så fall.

Lennart
http://www.seayak.net

Jag rekommenderar boken som finns att köpa och läsa om dessa 100 dagars paddling. Jag har just börjat med den, "Kusten är klar! Om en kajakfärd runt hela Sveriges kust", efter att ha läst Bengt Larssons första utkomna bok, "Från Svinesund till Haparanda i havskajak - Om en kajakfärd runt hela Sveriges kust" som dock avhandlar paddlingen han gjorde 1998.

100 dagar paddlade han 1995. Och det var inte några uppehåll på den paddlingen men nöjer man sig med dagsturer på i snitt 25 km så blir det 100 dagar. 1995 var en solskenssommar så Bengt prioriterade nog naturupplevelser framför fartupplevelser...

Det behövs väl ingen närmare presentation av Bengt Larsson eller hans böcker. Boken finns att beställa här på Utsidan till ett generöst medlemspris. http://www.utsidan.se/medlem/erbjudanden/kustklar/index.htm
[Ändrat av ulams 2004-01-06 kl 18:30]
 
Som en öppen bok

Hej Ulf.

Ja det är nog lite typiskt mig att i tankarna efterlysa något, som redan finns givet. Jag är lite inåtvänd och letar inte så mycket efter andras erfarenheter och upplevelser. Det är ofta fel att leva i sin egen lilla värld och nöja sig med egna rön.
Jag skall leta upp vad läsas kan.

Jag fick tag i en liten bok om två killar som gemensamt paddlade sina färder. Vid några illfällen kom dom så långt isär och tog olika vägar att dom fick slå nattläger på olika håll i dålig väderlek.
Det var beklämmande att läsa. Hur två som kompispaddlar komer ifrån varandra.

Ha de.

Lennart
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
aizing Blå Bandet Paddling allmänt 0
delfinen Blå Vita Bandet har ny hemsida Paddling allmänt 0
deeppowder Blå bandet någon? Paddling allmänt 15
nippon Blå bandet Paddling allmänt 2
kennedy Blå bandet Paddling allmänt 1
zzz Blå-Vita Bandet Paddling allmänt 1
Blå vita bandet? Paddling allmänt 2
1145 ang. regler för "Blå bandet" Paddling allmänt 1
Blå bandet Paddling allmänt 1
Lasse Be Blå Jungfrun? Paddling allmänt 9
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
malundin Blå Jungfrun Paddling allmänt 2
lukke Blå Vågen Paddling allmänt 1
Tomppa Finlands blå-vita band Paddling allmänt 0
delfinen Blåvita bandet och insjöbandet vuoksenbandet år 2017 Paddling allmänt 1
delfinen Blåvita bandet och stora skärgårdsbandet år 2016 Paddling allmänt 1
PS-VKF Första målgång i K2-Bandet Paddling allmänt 0
delfinen Stora Skärgårdsbandet och Blåvita Bandet säsongen 2015 Paddling allmänt 0
delfinen Stora Skärgårdsbandet - Blåvita Bandet Paddling allmänt 5
Pekka Paddlare Blåvita Bandet och Skärgårdsbandet säsongen 2013 Paddling allmänt 0
delfinen Blåvita Bandet och Skärgårdsbandet Paddling allmänt 0
delfinen Finska kusten sommaren 2011 - Blåvita bandet Paddling allmänt 2
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6
delfinen Nya erövringar av det Blåvita Bandet ! Paddling allmänt 0
delfinen Två-nya-erövringar-av- det-rödvida bandet Paddling allmänt 4
delfinen Blåvita Bandet har fått en tvillingbror Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.