Blå Bandet - urspårat?

Njaaa...

Nu var det väl inte så att jag klagade direkt på dig eller någon annan, och inte har jag tänkt att packa kajaken med torrmat för två månader heller. Men det jag sa och det som jag står för är att jag inte kommer att spela minigolf med en glass i ena näven och en klubba i den andra när jag paddlar HBB. Minigolf spelar jag hellre hemma i Varberg.

Det andra jag sa var att jag skulle tillbringa nätterna i tält eller vindskydd, och jag tror man kan göra detta utan att bli betraktad som socialt missanpassad enstöring...

Min åsikt/tanke om HBB är att det paddlas för att få naturupplevelser samt bevisa för sig själv vad man klarar av.

Hoppas att ni hade en trevlig tur.

/Jonte
 
HBB med glass och golfklubba

Att spela minigolf med en glass i ena näven och en klubba i den andra samtidigt som man paddlar! Det låter som en prestation som inte ens Jim Danielsson skulle klara av. Något för Göran Kropp kanske? ;)

-Anders M
[Ändrat av stormvarning 2000-10-03 kl 11:23]
 
Blå bandet. - Urspårat *

Kommer G.K. in i bilden får vi väl ändra rubriken från frågetecken till ett utrop.

Bildligt var det väl Jonte Myra:s reaktion på hur vissa kanske vill kunna genomföra HBB. J.M. o jag föredrar tydligen att konsentrera oss på uppgiften och för egen del lär jag också behöva det. Vi får se hur det blir.

Ha de.
 
stresspaddling

Helt rätt! Det verkar som att blå bandet ska avverkas så snabbt som möjligt? Nä, njut av turen, upplev natur, kultur och olika människor och lämna klockan hemma. Det finns flera personer som paddlat denna sträcka utan att registrera sig hos Jim, just för att denne Jim verkar ha uppfattningen att ju snabbare ju bättre. Paddla för att det är KUL!
 
Blå Bandet, öppet "spår"?

Tex Vasaloppet har kan man ju genomför på två vis, öppetspår eller på tävlingsdagen. I båda fallen så är det 90 km. Men det är betydligt mindre stress mm i öppet spår.

Kan man inte ha en Blå Band klass för de som vill "tävla" samt ha med sig allt i kajaken och en för de som vill ta sig fram i sin egen takt, uppleva Sverige och NJUTA av turen?

Hmmm, bara en tanke.
 
Prestation eller inte

Man kan naturligtvis paddla HBB på olika sätt och med olika ingångsvinklar. Man kan ta hur lång tid som helst på sig och med den form av bekvämlighet som passar varje enskild individ. Om man sedan tittar på Jim som trots allt instiftade HBB, hur han tänker: att man skall lita på sin egen förmåga och vara rätt förberedd, rätt utrustad, och att man i varje läge skall kunna klara sig själv. Själva tanken med HBB kanske också är att man skall försöka göra sitt allra bästa att komma runt med den bästa tid som just jag (vi) kan prestera under de väderleksförhållanden som rådde under den sommaren och med de fysiska och psykiska förutsättningar som jag (vi) hade. Om man inte vill närma sig HBB på detta sätt kommer HBB att tappa sin betydelse som prestation för oss långfärdspaddlare.
Det kommer att bli en mängd kanotister runt Sverige som beroende på kassa och semesterdagar kör HBB, men inte riktigt som det var tänkt. Tänj på gränserna och pressa dig, gör ditt allra bästa. Man blir trött och less men att bryta detta med timeoutdagar eller veckor, vad är HBB då värt? Många gånger kände vi, att hos dessa människor skulle vi vilja stanna ännu längre och bara prata och ta del av deras erfarenheter och kunskap. Vi blev många gånger erbjudna att sova över och umgås lite till.. men vädret var ju fint och det gäller ju att ta vara på tillfället. Rätt som det är, vänder vädret. När jag inte paddlar HBB skall jag återkomma och så har jag gjort.
Jag tycker att man skall instifta två klasser: en prestationsklass där man har noga reglerat var gränerna går och en övrig klass där du skall kunna göra i princip vad du vill så länge du paddlar hela sträckan. Det gemensamma blir att vi har paddlat Sverige runt.
Ingen prestation är sämre värd, för då har vi olika personliga referenser med oss hem, beroende på hur vi valde att paddla HBB.
 
Om man tycker att reglerna för HBB är fel på något sett är det väl inget som hindrar en från att instifta ett eget regelverk.Med så tuffa regler man nu vill ha.
För egen del tycker inte jag att man behöver en massa instiftade regelverk och priser för att kunna paddla runt Sveriges eller någon annan kust,men det är min åsikt.
 
Hvorfra får I, at hensigten med HBB er at paddla så snabbt og så fjernt fra
civilisationen som muligt? Om man læser Jim's '148 dagar..' bog, så giver
han jo netop udtryk for, at langfard også handler om at møde mennesker og
opleve byer.

Det som er så godt ved HBB reglerne, er at de på den ene side er så stramme,
at man kan have fair konkurrence, men samtidig er så løse, at de ikke virker
som en spændetrøje for dem der ikke vil konkurrere.
På den måde kan både Petri med 23 dage og Bengtsson med 100 dage, have
fornøjelse af HBB.

Foresten - Jeg paddlede HBB i år og sov i bivuaksæk på hele turen(60 dage).

/Peter
 
Paddla först, snacka sedan.

Läste detta lite sent men kände ändå att jag ville svara. De som har åsikter om genomförandet verkar ha som gemensam nämnare att de ännu inte genomfört paddlingen. Vad är det för fel att äta glass?? Är vissa livsmedel bannlysta under långpaddlingar? Är man inblåst passar man på att utföra saker som ändå bara går att göra iland, handlar, laddar batterier, lagar/gör ren utrustning, torkar blöta grejor. Om tiden dessutom räcker till att äta en glass eller spela minigolf, när man ändå inte kan paddla......vad fan gör det.

Jag kan säga att om det drar ihop sig till dåligt väder och man riskerar inblåsning gör man sitt yttersta för att slippa bli inblåst på ett ställe där man inte kan handla eller bunkra vatten.Om man vid risk för kraftig vind söker sig till ensliga ställen för att göra paddlingen mer puristisk eller asketisk så har man enligt mig dåligt omdöme (om man inte är nybunkrad) .

Jag kan lova alla som försöker sig på att paddla Sveriges kust att ni kommer att få vildmark och ensamhet så att det räcker för att ni kommer att ta emot en middagsinbjudan med öppna armar ifall ni är landbundna vid tillfället.

Pontus Gustavsson

HBB nr 58

58 paddeldagar
54 tältnätter och under bar himmel
1 natt i Göteborg
2 nätter i ett pingisrum i Trosa
1 natt i ett omklädningsrum i Nynäshamn (tack till båtklubben för trevligt bemötande)
1 natt i ett ruckel (öppen övernattningsstuga) i Luleå skärgård.

Flera pizzor, en och annan glass till och med lite godis ibland.
 
Paddla o snacka. Ta't i den ordning Du vill!

Tillåt mig att tydligen (och tydligt) snacka innan jag paddlat.

Anser HBB vara en en perfekt prestation för den paddelbitne oavsett erfarenhet i tid räknat. Som gammal amatörpaddlare ser jag fram emot att själv få mäta mig med denna måttstock och tackar i tysthet J.D. för dess instiftan.

Långfärdspaddling är ju något man företar sig och räknar med att kunna vara självförsörjande den tid man beräknar vara ute med viss marginal. Man möter andra personer, umgås, bjuder och blir bjuden. Det är fantastiskt hur gästvänliga människor kan vara mot varandra.

Detta är väl inget man skall vare sig titta snett på eller tvinga sig avstå från bara för att man gör en långfärdspaddling med vissa normer

Min ursprungliga reaktion väktes när jag läste en dagbok där jag tyckte att det allt för tydligt framgick att kompisar mötte upp i nå'n stuga och husvagn uppläts när vädret så påkallade. "Det var jobbigt att resa tältet i regnet." Kanske hade dom glömt regnkläderna - vad vet jag. Kanske glömt dom på en holme tillsammans med mobilen. Nåja, dom kom ju runt ialla fall läste jag.

Finns det nå't härligare än att en regnig dag hitta en lägerplats. Snabbt resa tältet och få krypa in i skydd.
Man kan ligga där med näsan i öppningen å le i mjugg åt alla droppar som förgäves försöker göra en blötare.

HBB, RVB, BVB hur många fler finns det. Vart och ett en prestation att genomföra. Tyvärr tycks det allt mer bli så att vissa paddlare sätter sig i ett högsäte och anser sig förmer än andra, något instiftarna säkerligen inte avsåg. En ofrånkomlig avigsida av prestationen i takt med dess ökande kännedom även utanför kanotfolket kretsar.

Av din rubrik förstår jag att jag inte är någon 'paddlare' och därför bör tiga. Mina 50 års paddlande till trots. Men just härför tyckte jag att HBB var en "toppengrej". Värd att värna om. Med regler som var åtkomliga för alla.

Just frågan om den sociala biten har kommit att bli en ledstjärna i många av de svar jag fått på "Blå Bandet - Urspårat?". Ingenstans har jag väl velat ifrågasätta denna. Men tillåter mig fråga "Urspårat?" när bekanta möter upp lite var o här. Hur mycket är socialt umgänge och hur mycket är support från land? Kom nu inte med glasstjafset - själv älskar jag glass. Tyvärr.
Jag kan nog paddla några tag extra för att få mig en. Ta en lite annorlunda väg än tänkt för att se lite folk.

På mina turer - korta eller långa - försöker jag ro fan iland om jag tagit na' ombord. Årts första tur startade i kalasväder och under dagen tilltog vinden till hård och den skulle jag rätt emot. Utan paddelkapell i skummande krum insjösjö. Blundern att glömma detta kompenserade jag inte med att ringa någon som körde några mil och hämtade mig. Blöt o kall blev jag och kapellet lär jag någ kolla finns på plats innan jag ger mig av framdeles. Spciellt årets första tur.

Ha de.

Ps. Sent eller ej. Tack vare ditt inlägg såg jag att ytterligare inlägg kommit utan att blivit aviserade. Nu skall se om jag kan svara även på dem. Tack för ditt.
 
Hej Peter.

Något har tydligen gått snett med aviseringarna av inlägg och upptäckte ditt först idag när jag läste ett som blivit aviserat i god ordning.

Nej verkligen. Vad är det som säger att prestationen skall genomföras på kortast möjliga tid. Härligt med en prestation där olika förmågor deltar under samma regler. Visst vill väl somliga flänga som oljad blixt runt kusten för att uppnå snabbaste tiden. Men har han presterat mer än andra som också paddlat runt.

När man tittar i reglerna är förutsättningen att start o målgång sker inom samma kalenderår. Tidsfaktorn är således av värde noll.
Det ställs vissa krav på utrustning. Det vore vansinne att paddla med undermålig.
Man skall kunna lösa uppkommande problem på egen hand.
Det är inte tillåtet med support från land. Klädbyte, kajakbyte (stöld elle sabotage undantaget).

Ja, enkla regler, som du känner till. Lätta att tyda och att följa. Tyvärr kanske också lätta kringgå efter eget behov. Men som det är sagt paddlaräran skall vägleda.

Grattis till din prestation.
Vad har du för framtida utmaningar?

Ha de.
 
Hej Claes.

Njaä. Jag håller nog inte riktigt med dig. HBB är en instiftad prestation. En längfärdspaddling med allt vad den innebär. Support från land är inte tillåten. Överstiger vädrets makter individens förmåga att övervinna får man väl se sig slagen. Antingen stiger man av tillfälligt eller gör ett nytt försök när man tror sig bättre rustad.

Just för att bibehålla HBB så som det instiftats kanske vissa regler behöver förtydligas för att inte misstolkas.

Olika klasser? Ja, kanske fler lånlopp men inte varianter av HBB. (Helt mitt eget tyckande.)

En av finesserna i HBB är enligt mitt tycke avsaknaden av priser. Att utföra prestationen är pris nog.

Att företa
långlopp utan regler - egna regler - är väl varje paddlares rättighet anpassad till egen förmåga.

Ha de.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
aizing Blå Bandet Paddling allmänt 0
delfinen Blå Vita Bandet har ny hemsida Paddling allmänt 0
deeppowder Blå bandet någon? Paddling allmänt 15
nippon Blå bandet Paddling allmänt 2
kennedy Blå bandet Paddling allmänt 1
zzz Blå-Vita Bandet Paddling allmänt 1
Blå vita bandet? Paddling allmänt 2
1145 ang. regler för "Blå bandet" Paddling allmänt 1
Blå bandet Paddling allmänt 1
Lasse Be Blå Jungfrun? Paddling allmänt 9
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
malundin Blå Jungfrun Paddling allmänt 2
lukke Blå Vågen Paddling allmänt 1
Tomppa Finlands blå-vita band Paddling allmänt 0
delfinen Blåvita bandet och insjöbandet vuoksenbandet år 2017 Paddling allmänt 1
delfinen Blåvita bandet och stora skärgårdsbandet år 2016 Paddling allmänt 1
PS-VKF Första målgång i K2-Bandet Paddling allmänt 0
delfinen Stora Skärgårdsbandet och Blåvita Bandet säsongen 2015 Paddling allmänt 0
delfinen Stora Skärgårdsbandet - Blåvita Bandet Paddling allmänt 5
Pekka Paddlare Blåvita Bandet och Skärgårdsbandet säsongen 2013 Paddling allmänt 0
delfinen Blåvita Bandet och Skärgårdsbandet Paddling allmänt 0
delfinen Finska kusten sommaren 2011 - Blåvita bandet Paddling allmänt 2
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6
delfinen Nya erövringar av det Blåvita Bandet ! Paddling allmänt 0
delfinen Två-nya-erövringar-av- det-rödvida bandet Paddling allmänt 4
delfinen Blåvita Bandet har fått en tvillingbror Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.