Blå Bandet - urspårat?

svar

Jag har inte påstått att du inte räknas som en paddlare, eller har rätt att lufta dina åsikter, men när man sticker ut hakan får man vara beredd att ta en smäll också.

Det jag reagerade mot i ditt öppningsinlägg var att du "tänkte genomföra paddlingen som LÅNGFÄRDSPADDLARE" och därigenom antyder du att andra inte skulle ha gjort det. Nu kände jag mig inte sårad eller så av detta för jag är stolt över min bedrift. Både jag och min paddelkamrat Stefan tänkte nog innan färden att vi skulle vara mer "hardcore" och kanke handla mer sällan (även äta köpemat mer sällan), men jag kan upplysa dig att längtan efter en så banal sak som ketchup (om man har bommat att handla det) kan få en att uppsöka civilisationen. Nu var mitt tidigare inlägg inte direkt riktat mot dig utan ett försök att nyansera debatten. Jag tror att alla som har genomfört paddlingen känner en stor tacksamhet till de människor utefter kusten som visar gästfrihet och bjuder på mat, bastu eller husrum.

Att missa en tältnatt till förmån för sova inomhus betydde för oss endast att kajaken var färdigpackad när man vaknade och man således kom iväg tidigare på morgonen.

Det borde framgå klart och tydligt att alla som ens har tänkt tanken att paddla Sveriges kust för att erhålla HBB inte har något emot tältnätter.

Lycka till med ditt försök att klara kusten och hoppas att du blir lika väl bemött som vi blev.

MVH

Pontus
 
Renlevnadspaddlare?

Varför inte införa en HBBH (Hardcore) när man inte får gå ut ur kajaken utan måste sitta i den hela tiden dvs får aldrig gå iland, reglerna skulle bli enkla och det skulle bli väldigt få (inga?) som skulle klara detta!

Jag har stor respekt till alla som har paddlat längs hela sveriges kust. Hur man än gör är det väl en bedrift att paddla hela sveriges kust, en pizza hit eller dit.

Det kommer ju alltid bli diskussionen om "på min tid paddlade vi i handbyggda kajaker med ena handen bakbunden och sov i stenrösen..."

Jag paddlar i alla fall för att det skall vara kul, ibland känner jag för att späka mig och andra gånger lata mig och kommer jag någon gång att paddla längs kusten så kommer det vara ett äventyr även om jag råkar sova innomhus någon gång!
 
Du skrev det här år 2000. Blev det någon paddling. Jag stötte på en HBB-paddlare vid Lövstabukten (norra upplandskusten) i somras. En kille från Kinna.

Det är tråkigt att det inte tycks finnas någon officiell hemsida för HBB. Ett mysterium för mig. Det vore intressant att se hur det gått för folk som paddlat under senare år.

Jim Danielsson är fortfarande i högsta grad aktiv men känsla för information över Internet tycks han sakna.
 
Re: Renlevnadspaddlare?

fafner; sa:
Varför inte införa en HBBH (Hardcore) när man inte får gå ut ur kajaken utan måste sitta i den hela tiden dvs får aldrig gå iland, reglerna skulle bli enkla och det skulle bli väldigt få (inga?) som skulle klara detta!

Jag har stor respekt till alla som har paddlat längs hela sveriges kust. Hur man än gör är det väl en bedrift att paddla hela sveriges kust, en pizza hit eller dit.

Det kommer ju alltid bli diskussionen om "på min tid paddlade vi i handbyggda kajaker med ena handen bakbunden och sov i stenrösen..."

Jag paddlar i alla fall för att det skall vara kul, ibland känner jag för att späka mig och andra gånger lata mig och kommer jag någon gång att paddla längs kusten så kommer det vara ett äventyr även om jag råkar sova innomhus någon gång!

Hur länge har du själv paddlat utan att gå ur kajaken?
Jag klarar sällan mer än uppemot tre timmar då börjar träsmaken bli olidlig.
 
HBB/HBBH

Hej Ulf.

Njaä. Det blir nog inte ett sverige runt för mig för närvarande. Lusten finns alltjämt, men om jag gör turen, blir den gjord i all tysthet.
Jag gör mina turer och vem vet var jag startar eller kommer i mål. Deffinitivt blir det utan att 'tälta' i husvagn eller gäststuga om regn kommer.
Ännu finner jag dock mycket att upptäcka inom räckhåll.
Titta gärna in på min hemsida http://www.seayak.net
o' Du Ulf hoppas din Jul är trevlig och Gott Nytt År

Ha de.

Lennart
 
Träsmak

Hej igen Ulf.

Detta med träsmak i kajakerna - ytters få undantagna -är verkligen en plåga. Jag led grymt av den de första dagarna i min Svalbard.Jag tog sedan en skumplastdyna. Där svanskotan hamnar skar jag bort dynan. Tunnade ut Ytterkanterna och la den på plats i sitsen. Detta gjorde susen för mig. Det årert blev jag sittandes i kajaken 10 timmar utan uppehåll, pausade en och fortsatte ytterligare 2.
Genom att hålla vätskenivån på ett minimum kan man klara sig utan behov, men det är en balansgång.

Skumplasten man använder bör ha slutna celler och ej suga vatten. Täck dynan med en bit frotté om 'luftar' bort kroppsfukten. Detta har hjälpt många och troligen även Dig.

Ha de.

Lennart
 
Det finns!

ulams; sa:
Det är tråkigt att det inte tycks finnas någon officiell hemsida för HBB. Ett mysterium för mig. Det vore intressant att se hur det gått för folk som paddlat under senare år.

Jim Danielsson är fortfarande i högsta grad aktiv men känsla för information över Internet tycks han sakna.
Den är förvisso inte uppdaterad med årets paddlingar men den finns:

http://www.paddlingsnyaadress.com/bandet/framsida.htm
 
Re: HBB/HBBH

seayak; sa:
Hej Ulf.

Njaä. Det blir nog inte ett sverige runt för mig för närvarande. Lusten finns alltjämt, men om jag gör turen, blir den gjord i all tysthet.
Jag gör mina turer och vem vet var jag startar eller kommer i mål. Deffinitivt blir det utan att 'tälta' i husvagn eller gäststuga om regn kommer.
Ännu finner jag dock mycket att upptäcka inom räckhåll.
Titta gärna in på min hemsida http://www.seayak.net
o' Du Ulf hoppas din Jul är trevlig och Gott Nytt År

Ha de.



Lennart

Hej Lennart!

Tack för ditt tips om "sittunderlägg". Det får jag prova när paddlingssäsongen drar igång igen.

Tittade på din hemsida och konstaterar att du varit på många natursköna platser vid rätt tidpunkt. Längtar litet till västkusten efter att ha tittat på dina bilder. Jag har varit där och paddlat kortare dagsturer ett par gånger. Strömstad och Smögen.

Jag har också en hemsida med en "paddlingsdagbok" som också innehåller bilder. ( http://www.ulams.nu ).

Ha en bra fortsättning på helgfirandet och Gott Nytt År på dig också!

Ulf
 
Nästan som med Astrid L och Nobel!

Tänker inte lägga paddel-etik i mitt inlägg då jag anser de va rätt personligt. Och vem gör man sånt här för??
Men lite imponerande är det att se intresset kring Blå bandet, det trodde nog inte "jimppa "The guru gubben" när han komm med tanken om instiftande?
Så han borde va nöjd .
Mors å hej!
 
Re: Nästan som med Astrid L och Nobel!

Ego; sa:
Tänker inte lägga paddel-etik i mitt inlägg då jag anser de va rätt personligt. Och vem gör man sånt här för??
Men lite imponerande är det att se intresset kring Blå bandet, det trodde nog inte "jimppa "The guru gubben" när han komm med tanken om instiftande?
Så han borde va nöjd .
Mors å hej!

Säkert är han helnöjd, men jag undrar ändå eftersom ingen ännu kunnat ge något svar varför det inte finns en officiell "sajt" för HBB:

Folk paddlar HBB varje sommar men vilka som fullföljt finns uppgifter om på Internet endast fram t.o.m 1999.

Detta är fortfarande ett mysterium för mig.
Men det går väl att hitta Jim Danielsson i telefonkatalogen och ta ett samtal med honom om han inte är ute och paddlar.
[Ändrat av ulams 2003-12-27 kl 09:32]
 
Re: Re: Nästan som med Astrid L och Nobel!

ulams; sa:
Folk paddlar HBB varje sommar men vilka som fullföljt finns uppgifter om på Internet endast fram t.o.m 1999.

Detta är fortfarande ett mysterium för mig.
Men det går väl att hitta Jim Danielsson i telefonkatalogen och ta ett samtal med honom om han inte är ute och paddlar.
[Ändrat av ulams 2003-12-27 kl 09:32]
Missade du mitt inlägg helt och hållet?
Förvisso suger filfomatet på filen med den mest uppdaterade listan getp*ng, men det innehåller ju alla godkända paddlingar t.o.m. 2002 inklusive en del rekord.
 
Re: Re: Re: Nästan som med Astrid L och Nobel!

haskell; sa:
ulams; sa:
Folk paddlar HBB varje sommar men vilka som fullföljt finns uppgifter om på Internet endast fram t.o.m 1999.

Detta är fortfarande ett mysterium för mig.
Men det går väl att hitta Jim Danielsson i telefonkatalogen och ta ett samtal med honom om han inte är ute och paddlar.
[Ändrat av ulams 2003-12-27 kl 09:32]
Missade du mitt inlägg helt och hållet?
Förvisso suger filfomatet på filen med den mest uppdaterade listan getp*ng, men det innehåller ju alla godkända paddlingar t.o.m. 2002 inklusive en del rekord.

Jag är en sporadisk besökare här. Jag söker på den information du lämnat, jag tänkte mig att din rubrik "Nästan som med Astrid L och Nobel" skulle leda mig till ditt inlägg. Men icke.

Möjligt att ditt inlägg raderats om det var länge sedan du lade in det men vore tacksam för om du kunde skicka den omtalade filen till mig. Du kan använda min privata epostadress: ulf@ulams.nu.

Jag blir litet orolig när du skriver att filen heter getp*ng. Det luktar Unix eller det kanske insmugit sig ett skrivfel där?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
aizing Blå Bandet Paddling allmänt 0
delfinen Blå Vita Bandet har ny hemsida Paddling allmänt 0
deeppowder Blå bandet någon? Paddling allmänt 15
nippon Blå bandet Paddling allmänt 2
kennedy Blå bandet Paddling allmänt 1
zzz Blå-Vita Bandet Paddling allmänt 1
Blå vita bandet? Paddling allmänt 2
1145 ang. regler för "Blå bandet" Paddling allmänt 1
Blå bandet Paddling allmänt 1
Lasse Be Blå Jungfrun? Paddling allmänt 9
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
malundin Blå Jungfrun Paddling allmänt 2
lukke Blå Vågen Paddling allmänt 1
Tomppa Finlands blå-vita band Paddling allmänt 0
delfinen Blåvita bandet och insjöbandet vuoksenbandet år 2017 Paddling allmänt 1
delfinen Blåvita bandet och stora skärgårdsbandet år 2016 Paddling allmänt 1
PS-VKF Första målgång i K2-Bandet Paddling allmänt 0
delfinen Stora Skärgårdsbandet och Blåvita Bandet säsongen 2015 Paddling allmänt 0
delfinen Stora Skärgårdsbandet - Blåvita Bandet Paddling allmänt 5
Pekka Paddlare Blåvita Bandet och Skärgårdsbandet säsongen 2013 Paddling allmänt 0
delfinen Blåvita Bandet och Skärgårdsbandet Paddling allmänt 0
delfinen Finska kusten sommaren 2011 - Blåvita bandet Paddling allmänt 2
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6
delfinen Nya erövringar av det Blåvita Bandet ! Paddling allmänt 0
delfinen Två-nya-erövringar-av- det-rödvida bandet Paddling allmänt 4
delfinen Blåvita Bandet har fått en tvillingbror Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.