Björntjänster

chralm; sa:
Nåja. Jag vad som händer med ens hjärtfrekvens i ett sådant läge (tips den sjunker inte).

Röstar JA!

Är lite nyfiken, var du beväpnad?

Om, säger OM, du-vet-vad, skulle du ha skjutit eller lagt dig ner och spelat död?

/BAX
 
Blir befolkningen i vår landsbygd lika förnärmade när stadsbor säger att man inte ska vifta efter getingar? "Ni stadsbor vet inte vad ni pratar om - när getingen väl surrar runt skallen är det inte så jävla lätt! Buäää buäää snyft." ;)

Självklart blir man skraj när björnen står där, men man ska väl lära folk hur man gör för att INTE bli biten? Att skjuta på den från höften är väl statistiskt sett lika smart som att krypa ner i idet och nypa björnpappan i snoppen?

Jag tror inte att vi skulle ha så stor nytta av en broschyr som berättade att beteendet vid björnmöten är följande:
"Bli skitskraj och vad än björnen gör så tolka det som ett anfall, skjut fyra skott och sätt två kulor i späcket på den samt två i närmaste tall, gör björnen så arg att den river dig. Se därefter till att vakna upp på lasarettet i Mora".

Jag har inte heller mött någon nalle i björnskogen, men det gör mig varken till mer eller mindre eberspächer än Roland. :)
 
BAX; sa:
chralm; sa:
Nåja. Jag vad som händer med ens hjärtfrekvens i ett sådant läge (tips den sjunker inte).

Är lite nyfiken, var du beväpnad?

Om, säger OM, du-vet-vad, skulle du ha skjutit eller lagt dig ner och spelat död?

/BAX

Nej jag var inte beväpnad, men vi hade 2 stycken med oss som var det. Den ena (Bo Kristiansson, naturfilmare med mycket björnfilmer på sitt samvete) har ca 15 års vana av isbjörnar. Men det var första gången han lade en kula i loppet.

Vi gick något hastigt i gummibåten och lämnade stranden en bit. Sen sköt vi björnen med hjälp av ca 15 kameror. men det tog den inte så mycket skada av.

PIC00014.jpg
 
Schysst bild Chralm!

Om nu Nordesjö menar mig i föregående inlägg så tycker jag att det var lite ytterlighet över det hela.

Jag hävdar inte att man ska skjuta hejvilt så fort man ser en björn, det är agerandet, och rekommendationerna om agerande, när björnen verkligen gör ett anfall/skenanfall jag funderar över.

Kommer en björn rusande mot mig skulle jag ha svårt att tänka "No worries, det är bara ett skenanfall".

Egna erfarenheter då?? Tja, några nallar på varierande avstånd från bilen. Väldigt nära i skogen, dock inte inom synhåll.

/BAX
 
BAX; sa:
Om nu Nordesjö menar mig i föregående inlägg så tycker jag att det var lite ytterlighet över det hela.
Nej då, jag slår vilt åt alla håll ;)
Det var nog mest Rolle jag siktade på.

Självklart är det svårt att tänka att det bara är ett skenanfall även om det bara är ett skenanfall.
Men det hindrar väl på inget sätt att man tipsar befolkningen om att det kan vara ett skenanfall?

Det är ju i alla fall betydligt mer konstruktivt än att gapa om hur farliga björnar är, eller köra "dom där har aldrig mött nån bjärn, dom ska bara hålla tyst!"

Själv försöker jag se till att björnen märker mig långt innan jag märker den, och det har funkat till 100 % hittils, jag har aldrig blivit ihjälslagen.
 
Nordesjö; sa:
.....
Jag tror inte att vi skulle ha så stor nytta av en broschyr som berättade att beteendet vid björnmöten är följande:
"Bli skitskraj och vad än björnen gör så tolka det som ett anfall, skjut fyra skott och sätt två kulor i späcket på den samt två i närmaste tall, gör björnen så arg att den river dig. Se därefter till att vakna upp på lasarettet i Mora".

Jag har inte heller mött någon nalle i björnskogen, men det gör mig varken till mer eller mindre eberspächer än Roland. :)
Precis. Syftet med länken till "Naturmuppsverkets" artikel (tilllsammans med Jägarförbundet väl att märka) var just att motverka dylikt. Bra tycker jag om folk, exempelvis jägare, vet att en björn som står på bakbenen och kan se hotfull ut gör det för att den själv undrar vad som pågår och inte för att den är på väg att anfalla.

Själv har jag sett två björnar utanför Gällivare för länge sedan. Ganska stort avstånd. I Jougdadalen år 2000 fick vi först björnstanken i näsan (luktar blöt häst), sedan bara en snabb glimt där den försvann iväg. Hjärtat tog ett litet skutt men det blev ingen direkt björnfrossa. Något som liknade mild björnfrossa fick jag en släng av utan att ens se björnen. Var på vandring nära Dalagränsen, följde en liten bäck när vi stötte på små björnspår som följde samma bäck. Snårigt var det så vi såg inte mycket. Var tvungen att dra till med "Röda stugor tåga vi förbi" för att känna mig lugnare. Det är min standardvisa efter att ha talat med en äldre herre i Höljes. "Hä finns gott om björn, men var int rädd, de bar å tal högt så försvinn björn".

Raskesven
 
Ja, ja ... snacka de e det enda vi gör. Skall vi ha en "Bear Wish Projekt" - in å campa i björnland i mörker. De kanske nannar nu så vi får ta det nästa höst.
cpic4370eccbb102b.jpg

Det var i Rahpávágge 1989 Jag å nalle gick samma stig och sov i samma dal. Spår och skit överallt, det var jag som kände skitlukten :)
Jag träffade henne aldrig men drog en joik och slog min trästav i stenarna när jag vandrade i motvind i björkslyn.
Rädd? Nää inte jag för jag har inte en suck med en rasande nalle. Men de e klart jag hade ju inget gevär. Å det var bara jag, nalle å älgarna i dalen. Jag saknar henne.
E jag en spitfire nu?
 
Nu är björnmannen hemma igen och säger:
"- Med facit i hand skulle jag inte ha väntat så länge innan jag sköt första gången, hellre skulle jag ta ett fängelsestraff"
Men om man inte har något att skjuta med när nalle kollar på en på 10 meter - skall man skjuta i alla fall? Eller ge svamp åt nallen? Var det en vovve med i leken? Viist var hen där enligt Dalademokraten.
"En björn attackerade en älgjägare med hund i Våmhusskogen i trakten av Bleckets fäbod vid 14.00-tiden på söndagen."
Dalademokraten - XXhemma igen efter björn-attacken
[Ändrat av Rungá 2005-11-08 kl 20:39]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.