Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält

Hej!

Det tog alltför många år för mig att upptäcka vandring, men efter en tur till Lunndörspasset har jag blivit biten.

Det gamla stora tunga campingtältet ska säljas och nytt inköpas. Jag letar efter ett 3-säsongers med plats för min hustru och mig. Lätt att resa även när det regnar och blåser.

Jag funderar på Niak, Rogen eller ett tält från Helsport. Jag har letat på forum och hemsidor, men har inte lyckats "känna" på något av tälten och behöver därför råd från er vana vandrare.

Tack på förhand!

Henrik

Nallo 2 eller 3

eller Bergans trollhetta 3 om ni oftast är 2personer, trollhetta 2 om ni bara ibland är 2.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Av de tre tälten skulle jag valt Rogen, pga varsin absid. Den som ligger innerst i Niak måste klättra över den andra om hen vill gå ut och kissa, tex. Kolla också på Anjan, kanske 2GT. Hilleberg släpper ett omdesignat Anjan nästa år.

Tack ska kolla på tälten ni rekommenderar. De flesta vandringar blir troligtvis utan hustrun så vikten ska helst vara så låg som möjligt.

Dragigt Rogen?

Jag är skeptisk till Rogens två myggnätsdörrar utan möjlighet att täcka för. Det kan bli dragigt och kallt!
Men designen med två ingångar/absider är bra.Det finns andra fabrikat med liknande tält, exempelvis Exped Venus II (med varianterna UL och Extreme)

Nej, man måste inte sikta på Hilleberg med det första försöksskottet...

Kolla in Urberg Rapadalen (eller deras 2-personers tunneltält) - kostnadseffektivt så det förslår
och klart godkänt konstruktionsmässigt för 3-säsongersbruk. Jag är mycket nöjd med mitt Rapadalen,
och så är även en kollega som köpte ett likadant efter att ha kollat på mitt...

PS
Passa på när Outnorth kastar på dig en bra rabatt, 20% på listpriset är inte ovanligt...

Tack ska kolla på tälten ni rekommenderar. De flesta vandringar blir troligtvis utan hustrun så vikten ska helst vara så låg som möjligt.

Berätta gärna vad ni tycker är en okej vikt, för det kommer tillsammans med pris vara det mest utmärkande kriteriet. Att det ofta ska vara för en person men funka för 2 i svenskt tre-säsongs-sammanhang är väl kraven hitintills. Det finns det nog många tält som kan göra för 4 kilo, lite färre för 1,5 kilo t. ex.

Jag bar ett tält på 4.2 kilo i somras, kamratens vägde 1.5. Så lite avundsjuk blev jag. Idealiskt vore max 2 kilo

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips