Bispberg

Det här kan man ju tycka en massa saker om. Och det gör nog många av oss. Själv jobbade jag från Klätterförbundets sida intensivt med Bispbergsärendet under åren 1992-1996. Det arbetet gjorde att jag faktiskt till viss del tappade respekten för politiska och andra beslut. Det framstod som så oerhört tydligt att ett beslut på ett plan kan tas på vissa grunden (känslomässiga eller andra "irrationella"), men sedan officiellt tas utifrån andra till synes förnuftiga och rationella motiv.
Hade vi förstått vilket inflytande vissa i trakten boende personer hade så hade vi kanske gett upp. Nu gick vi in i spelet och argumenterade i sakfrågan fast det antagligen - åtminstone som vi kunde tycka oss läsa mellan raderna - handlade om något annat.
Jag säger inte att inte naturskyddet är ett legitimt skäl att inrätta ett reservat. Det är det odiskutabelt, men det medför inte med automatik att reservatet ska beläggas med klätterförbud. Speciellt inte när ett av skälen till reservatsbildningen anförs vara att säkra området för det rörliga friluftslivet. För dit torde ju inte bara skogsflanörer räknas, utan även klättrare. Och vilka friluftsutövare har större glädje av ett berg än klättrare?
För det ursprungliga beslutet lutade man sig också delvis mot skrivelser från bl.a. WWF och Artdatabanken i Uppsala, båda skrivna av personer som aldrig hade varit i Bispberg och ännu mindre visste ett smack om klättring. Ändå hade de mage att skriva att det är uppenbart att klättring är en stor fara för miljön vid berget!
Nu ska jag inte göra anspråk på att minnas detaljerna i Naturcentrums utredning, men jag skriver ändå. En sådan utredning kan ju läsas som fan läser bibeln. De skrev att lavfloran påverkats negativt av klättring. Och det är ju ett riskfritt påstående. Sedan framkommer det inte i länsstyrelsens yttrande på vilket sätt påverkan sker. Om det handlar om att den lavbevuxna ytan minskar - för det gör den nog. Eller om det handlar om en minskning av antalet arter, vilket jag inte är lika säker på. Om jag inte minns helt fel så fanns i Naturcentrums utredning indikationer på att klättrarna visserligen nöter bort lav, men det är oftast vanliga arter. Samtidigt så innebär det att livsutrymme skapas för mindre vanliga arter, av framför allt de mer nötninghärdiga skorplavarna. Givet att jag inte minns fel så tycker jag det är anmärkningsvärt att sådant helt förbises.
Fundera också över hur det kommer sig att Dalarnas ornitologiska förening bekymrar sig över störningar för närboende. Kan det vara så att det förekommer lite svågerpolitik? I den förra vändan i början av 1990-talet fanns i alla fall tydliga tecken på det. Tänker t.ex. på hur det kom sig att WWF och Artdatabanken plötsligt skickade in skrivelser till länsstyrelsen utan att länsstyrelsen bett dem yttra sig. När vi pratade med lokala kontakter fick vi höra att den - såvitt vi förstod - enda markägare som stört sig på klättrarna hade en kusin eller något som var ordförande i Dalarnas botaniska sällskap.

I vilket fall står man ganska maktlös här. Naturvårdsverket har fastslagit att klättring bedrivet utan föregående rensning och med kilsäkringar är en allemansrättslig aktivitet. Ändå har de som åtnjuter allemansrätten, dvs vi, inte ett dugg att säga till om när länsstyrelser beslutar om inskränkningar i allemansrätten. De enda som verkligen har något inflytande är markägare.

Risken med maktlöshet är att den framkallar ilska. Vi kan ju bara hoppas att den ilska svenska klättrare nu rättmätigen känner inte tar sig alltför destruktiva uttryck, t.ex. i form av illegal smygklättring, att man lägger ut förgiftad mat åt fåglarna, anlägger skogsbränder för att ödelägga allt vad skyddvärd natur heter... Vad vet jag. Bättre då att bita ihop och koncentrera sig på att säkra tillträdet till de klippor där vi fortfarande får klättra.
Mer engagemang i accessarbetet, kanske?
 
Konstruktiva idéer (som kanske redan prövats)

Eftersom klättrarna rimligen är den enda delen av friluftslivet som kommer att störa lavfloran måste man ju naturligtvis följa Naturcentrums villkor så gott det är görbart.

Jag tycker det låter som om de skjuter in sig på hur antalet klättrare skall begränsas. Då den föreslagna klättertiden ligger utanför bästa klättersäsong, så måste det rimligen i sig starkt begränsa antalet som verkligen kommer att göra sig besväret att klättra på Bispberg. En metod att minska belastningen ytterligare är annars att Länsstyrelsen utfärdar klättertillstånd för Dalarnas klätterklubbs medlemmar, samt deras inbjudna gäster (så är tillstånden för vissa naturreservat inom Billingens Klätterklubb intresseområden utformade). Det innebär att den utsocknes som vill klättra där tvingas göra sig besväret att bli medlem i Dalarnas Klätterklubb, alternativt att få någon där att bjuda in till klättring på Bispberg. Medlemmarna kommer naturligtvis att vara restriktiva med inbjudningar så länge Länsstyrelsen markerar att de anser att belastningen är i högsta laget.

Störningen på närboende: Är det övriga friluftslivet mest där under samma tid som klättrarna så är det väl ett problem. I annat fall borde detta innebära att de närboende har det tyst under "klättersäsong" och sedan chockbelastas när vandrare och dyligt är där. Klättring utanför häckningssäsong kan alltså öka den totala mängden besökare, men minska den negativa upplevelsen av friluftslivet!

Om nu pilgrimsfalken behöver ytterligare tid att etablera sig, så vore det ju felaktigt att permanentera förbudet mot klättring. Istället bör ju i så fall Länsstyrelsen förorda ytterligare en tids förbud mot klättring vartefter villkoren omprövas.
 
Re: Konstruktiva idéer (som kanske redan prövats)

Duracellkaninen; sa:
Jag tycker det låter som om de skjuter in sig på hur antalet klättrare skall begränsas.

Nja, jag vet inte om det är det de skjuter in sig på. Det skjuter nog mest in sig på att bli av med klättrare. Punkt slut.

När det gäller naturskyddet finns liksom inte riktigt någon logik. De skyddsvärda växter man konkret pekat ut är brakved, hassel, backförgätmigej och någon mer art. Samtliga dessa växer nedanför berget, och där finns inga begränsningar eller inskränkningar, utan där är det fritt fram att klampa omkring hur mycket som helst så länge man inte är klättrare!

Håller helt med dig om att vad som helst skulle vara bättre än ingenting. Under nästan hela 1980-talet hade några kompisar och jag som tradition att åka till Bispberg och klättra varje tredje advent. Så dags på året brukar klimatet diktera att man klättrar ganska lätta turer, men det var kul ändå. Vissa år innebar det 3:a-klättring i snöstorm med stegjärn på fötterna, och då kändes även så lätta leder spännande och smått desperata. Andra år var det svinkallt och man fick hacka bort is från stegen med kilpetaren och klättra med vantar på händerna. Ytterligare andra år var det strålande sol och så pass varmt att man kunde klättra barhänt.
Men det var alltid lika kul. Jag saknar 3:e adventsklättringen i Bispberg.
 
Re: Re: Konstruktiva idéer (som kanske redan prövats)

pecall; sa:
[Nja, jag vet inte om det är det de skjuter in sig på. Det skjuter nog mest in sig på att bli av med klättrare. Punkt slut.

Kan vara nog så riktigt i fallet svågerpolitiken. Det där med markväxterna tyder på att de tillhör den gröna känslomässiga falangen och då är det mycket svårt.

Många tjänstemän på Länstyrelsen är dock professionella och önskar inget hellre än att göra ett korrekt jobb. Om de tycks klätter-rabiata kan det vara okunskap det gäller eller att de skall väga andra högljudda intressen emot klättrarnas.

Skulle de nu verkligen vara motiverade av gröna känslomässiga skäl, klätterrabiata eller tvingade att ta hänsyn till andras svepskäl, så skadar det ju inte att de inte tillåts gömma sig bakom svepskäl om det skulle komma en ny handläggare i ärendet.
 
Just det!
När den vedervärdiga markägaren och den lika lågt värderade handläggaren dör, så kanske det finns hopp. Känns ju faktiskt rätt troligt.

Förutsättningen är att man själv är vid god vigör vid den tidpunkten. Jag önskar inte livet ur min nästa med minsta möjliga dröjsmål; men jag kan ju hoppas att jag inte blivit särskilt mycket äldre när jag får klättra på berget...

Ett motiverande där man inte pekar på någon i sig tillräckligt hållbar anledning utan hänvisar till än det ena och än det andra, brukar vara indikativt för en förutfattad och dåligt grundad uppfattning. Det är också just då ändringar är som svårast att få till stånd. Motiveringen har ju många brister och även en och annan motsägelse.

Att fåglarna inte stör sig på de närboende, respektive att de närboende inte stör sig på fåglarna, är ju endast min fromma förhoppning...
 
Re: Re: Konstruktiva idéer (som kanske redan prövats)

pecall; sa:
Duracellkaninen; sa:
Jag tycker det låter som om de skjuter in sig på hur antalet klättrare skall begränsas.

Nja, jag vet inte om det är det de skjuter in sig på. Det skjuter nog mest in sig på att bli av med klättrare. Punkt slut.

När det gäller naturskyddet finns liksom inte riktigt någon logik. De skyddsvärda växter man konkret pekat ut är brakved, hassel, backförgätmigej och någon mer art. Samtliga dessa växer nedanför berget, och där finns inga begränsningar eller inskränkningar, utan där är det fritt fram att klampa omkring hur mycket som helst så länge man inte är klättrare!

Det är det här jag talar om när det gäller accessfrågor. Det finns ingen logik. Man har en dold agenda (markägare och andra vill ha bort klättrare) men skyller på att klättring förstör naturen. De skyddsvärda växterna är definitivt inte bergsklättrande, vad jag vet. Beträffande lavarna skriver ju också naturcentrum att klättring skulle tillåtas. Mest horribelt lät ornitologernas motivering (var det dålig formulering, eller har jag läst fel??)

Citerar fr ett av PCs tidigare inlägg:
"Ornitologerna menar vidare att om ett eventuellt återupptagande av klättringen övervägs bör med hänvisning till störning i samband med klättring en bred förankring hos närboende ske."

Vad vet de närboende om störning av fåglar i samband med klättring? Och skulle det inte vara klätterförbud under häckningssäsong? Klättring på berg där pilgrimsfalkar häckar verkar inte ha stört i andra fall, se inlägg på forumet.

Du är inte ensam PC om att ha tappat förtroendet för politiska beslut. Om inte annat, kolla bara på Billströms löfte om inga biltullar.

Det är det jag vill att du ska fundera över, Christer Bratt. Det spelar ingen roll om klättrare sköter sig och inte borrbultar, det är inte det som är det riktiga problemet.

Lägger till - har nyss läst ditt inlägg i Accesstråden. Mycket bra åsikter, och du verkar också ha funderat över frågan.
[Ändrat av fling 2005-08-12 kl 19:25]
 
Re: Re: Re: Konstruktiva idéer (som kanske redan prövats)

Duracellkaninen; sa:
Många tjänstemän på Länstyrelsen är dock professionella och önskar inget hellre än att göra ett korrekt jobb. Om de tycks klätter-rabiata kan det vara okunskap det gäller eller att de skall väga andra högljudda intressen emot klättrarnas.

Är det inte dessa "professionella" tjänstemän (har tyvärr hört om många "oprofessionella" - fast det kan vara dem man kommer ihåg) som vi ska försöka leta reda på och diskutera med. Har för mig att Länsstyrelsen har gett ut någon skrift om klättring, i samråd med Per Calleberg. I den var det i alla fall positiva ordalag om klättring.
 
Re: Re: Re: Konstruktiva idéer (som kanske redan prövats)

fling; sa:
"Ornitologerna menar vidare att om ett eventuellt återupptagande av klättringen övervägs bör med hänvisning till störning i samband med klättring en bred förankring hos närboende ske."

Vad vet de närboende om störning av fåglar i samband med klättring?

Du är inte ensam PC om att ha tappat förtroendet för politiska beslut.

Det är det jag vill att du ska fundera över, Christer Bratt. Det spelar ingen roll om klättrare sköter sig och inte borrbultar, det är inte det som är det riktiga problemet.

Lägger till - har nyss läst ditt inlägg i Accesstråden. Mycket bra åsikter, och du verkar också ha funderat över frågan.
[Ändrat av fling 2005-08-12 kl 19:25]

Visst är vi eniga om att det finns beslut fattade på fel grunder. Beslutsfattarna är dock i den situationen att de oftast tvingas göra någon besviken. Frågan är bara vem det drabbar. (I just Bispberg verkar det från denna tråd som om orintologerna känner markägarna - eller bara utnyttjar vetskapen om att markägarna är på krigsstigen.)

Talar man om för beslutsfattarna att man tappat förtroendet för beslut, så trampar man på deras yrkesheder. Säger man att man inte tror att det spelar någon roll om man sköter sig eller inte, så tror de att man tänker vara en "politisk vilde". Då är chansen stor att de hellre lyssnar på någon annan - även om denne har en dold agenda.

Borrbultar är inte något egentligt miljöproblem, men för dem som helst vill låta naturen vara orörd så gör det ont att se ett "sår i bergets själ". Det här resonemanget gäller för en del folk av typ Naturskyddsföreningen och då får vi en remissinstans emot oss.

Men borrbultar är framför allt, enligt mig, ett sätt att ge folk med dolda agendor en måltavla. Då slipper de tala om det verkliga problemet, utan kan lugnt hänvisa till att de som markägare inte vill ha borrbultar och att det inte ingår i allemansrätten. Case is closed som de säger i USA.

Härom kan vi tvista, men en sak är dock rätt säker - börjar klättrare att INTE sköta sig och inte bry sig om beslut, så kommer accessproblemen att öka drastiskt. Skall vi kunna tala om de verkliga skälen (till att vissa inte gillar klättring) får vi helt enkelt inte ge dem möjligheter att slingra sig (clean hands).
 
Re: Re: Re: Re: Konstruktiva idéer (som kanske redan prövats)

Duracellkaninen; sa:
Men borrbultar är framför allt, enligt mig, ett sätt att ge folk med dolda agendor en måltavla. Då slipper de tala om det verkliga problemet, utan kan lugnt hänvisa till att de som markägare inte vill ha borrbultar och att det inte ingår i allemansrätten. Case is closed som de säger i USA.

Härom kan vi tvista, men en sak är dock rätt säker - börjar klättrare att INTE sköta sig och inte bry sig om beslut, så kommer accessproblemen att öka drastiskt. Skall vi kunna tala om de verkliga skälen (till att vissa inte gillar klättring) får vi helt enkelt inte ge dem möjligheter att slingra sig (clean hands).

Jamen du har ju bara så rätt!
 
Självklart ska vi inte missköta oss eller ägna oss åt civil olydnad, men om det i en diskussion kommer upp argument som bygger på hur folk i enstaka fall brutit mot reglerna så får man ju inte ta åt sig av detta som ett skäl till varför reglerna ska utformas efter detta.

Det är ett klassiskt förhandlingssätt att göra motparten lite skuldmedveten för att vinna andra "irrelevanta" fördelar av bara farten. Det får man inte svälja.
Regler kan ju inte heller utformas så att de fungerar bättre för de som ändå bryter reglerna. Påföljderna kan möjligen anpassas, och tydligheten, men inte den egentliga gränsen för det tillåtna.
 
Isklattringen dar är ganska ok om jag inte har helt fel, det kan knappast störa nagra faglar. Vad gäller sommaren sa tycker jag att man ska skita i förbud och klättra med viss varsamhet. Bondens botter var rabiat redan pa 80 talet.

Jag uppmanar alla att läsa avhandlingen "Bör man Lyda Lagen?" Av Lars Niklsson, Uppsala Universitet. Lite radhusanarkism är bra för samhallet i stort. Det är lätt att glömma att samhallet är betydligt större än staten.
 
Vi har verkligen inte råd med att folk tjuvklättrar på Bispberg!!! Vi har i Dalarnas klätterklubb äntligen börjat få en bra kontakt med länstyrelsen (inte i bispbergsfallet, det har vi helt lagt ner) och ännu bättre kontakt med fågelklubben. Vi har flera accessärenden i Dalarna där vi har ett bra men mycket skört samarbete med ovannämnda och flera nya klippor under utveckling där vi verkligen inte vill riskera några konflikter. Jag är uppväxt bara några kilometer från Bispberg (och är bekant med "markägaren") och kan verkligen förstå frustrationen, men i Dalarna har vi lämnat Bispberg bakom oss och försöker ta vara på det vi har kvar (det är rätt mycket). Besök gärna berget, det är ett fantastisk fint naturområde, men klättra inte.

I dalaklubben har det ända sedan Bispbergaffären funnits en enorm "accessnoja" som lett till att vi nästan försökt hålla det hemligt att det finns klättring i Dalarna och nästintill aktivt jobbat för att inte få hit klättrare utifrån. Först nu har klättringen i Dalarna börjat återhämta sig och några "aktioner" på Bispberg är verkligen det sista vi behöver!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pecall Bispberg i Sverigeföraren Klättring allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.