Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Biltemas gaskök (17-607)
- Trådstartare OBD
- Start datum
Vad rekommenderar ni för kastrull till en biltemabrännare? Kommer under Fjällräven Classic tillaga frystorkat så jag antar att jag inte behöver mer än en kastrull för den turen. Kan komplettera med annat lite senare om det inte finns något bra paket med bra stekpanna oxå.
Jag kan inte rekommendera någon speciell kastrull eftersom jag bara provat med en Trangia 27
aluminiumkastrull. Dels utan lock dels med "pajform-lock". Fungerar bra.
MSR Titan Tea Kettle är ju lätt med tillhörande lock. Ingen stekpanna dock.
Det finns ju ett antal olika kastrullsatser med stekpanna, men de väger ju mer än bara en kastrull.
Det var länge sedan jag stekte något under en vandring.
/ Bertil
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
MSR Titan Tea Kettle är ju lätt med tillhörande lock.
/ Bertil
Absolut men med tanke på att Bea har en hel del att handla rekommenderar jag att hon köper ett jägarkök från Biltema (där köpte jag mitt) eller ÖB. Den lilla kastrullen har jag för mig väger 1-1,5hg med lock, säg 2hg med tamoj. Då kan man även steka om man vill. Jag gav 139kr för det, Titan Teakettle kostar 650kr i Sverige. För trehundra får man ett komplett komplett kök med gas runt halvkilot .
Senast ändrad:
Absolut men med tanke på att Bea har en hel del att handla rekommenderar jag att hon köper ett jägarkök från Biltema (där köpte jag mitt) eller ÖB. Den lilla kastrullen har jag för mig väger 1-1,5hg med lock, säg 2hg med tamoj. Då kan man även steka om man vill. Jag gav 139kr för det, Titan Teakettle kostar 650kr i Sverige. För trehundra får man ett komplett komplett kök med gas runt halvkilot .
Tack, då skall jag kika på Biltema och/eller ÖB de ligger ju grannar i Luleå. Jo jag har en del på inköpslistan, tur att jag har en sidoinkomst vars pengar jag satt in iunder 2 år på ett "gör-något-kul-för-konto" så jag behöver inte ha världens ångest över pengar (och som sambon säger, det är ju bara pengar) men man behöver ju inte köpa dyraste, coolaste, lättaste bara för det. Insåg på min tur i Abisko i höstas att fjällvandring var mig grej, har aldrig känt mig så tillfreds med livet (om än aningen vilse) som mellan Kårsavagge och Låktatjåkka. Så därför vågar jag satsa på att köpa på mig grejer, en del nytt, en del begagnat men försöker satsa lättvikt så gott det går för att spara min knäppa rygg. Kan ju inte alltid gå mellan stugor i mina gympadojor och vanliga träningsbrallor och en rygga som jag fick på gymmet när jag tecknade medlemsskap.
Känner du så kanske MSRs grejer kan vara ett alternativ. Har du funderat på USAbeställning? Fick PocketRocket med Titan Teakettle för 300kr+frakt,tull o moms från campsaver.com. Säg en femundrafemtio totalt. Billigt jämfört med 1049kr som är det svenska totalpriset. Det var visserligen ett erbjudande de inte längre har men de har istället detta för ungefär samma pris. Frakten borde vara $35 så du ska nog fundera på att beställa lite mer grejer samtidigt. Extra vikt kostar inte så mycket o det sänker ju priset per vara.
Klassikern är väl inte förrän om sex veckor(?) så du hinner ju...
Klassikern är väl inte förrän om sex veckor(?) så du hinner ju...
Känner du så kanske MSRs grejer kan vara ett alternativ. Har du funderat på USAbeställning?
Jag vill gärna hinna ut lite innan Classic oxå, köpte mig ett biltemas idag men skall ta och kolla leveranstider mm från USA lite snabbt. Har stor vana att beställa från USA sen tidigare. Det är väl mer att vissa ställen kör med låååånga leveranstider som kan bli irriterande. Skll kika på länken du hade med i ditt svar.
Hej!
Jag skulle vilja veta om alla svensksålda gasbehållare passar detta kök?
Jag är ny innom gas och syftar på t.ex det utbud som går att köpa i svenska fjällen
(Biltema), Primus MSR
Tack!
H
Jag skulle vilja veta om alla svensksålda gasbehållare passar detta kök?
Jag är ny innom gas och syftar på t.ex det utbud som går att köpa i svenska fjällen
(Biltema), Primus MSR
Tack!
H
Femhundra inlägg!
Jag är ju en gasköksnovis själv men som jag förstår finns det väl två stora standarder, CampingGaz och Primus(1/16 gänga). Eller är jag helt ute o cyklar?Gasflaskor är tack och lov tämligen standardiserade.
Med dom två Markilladaptrarna i packningen blir man helt oberoende av standarder etc.
Såväl i sydeuropa som i fjällen...
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2665
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1232
Såväl i sydeuropa som i fjällen...
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2665
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1232
Jag är ju en gasköksnovis själv men som jag förstår finns det väl två stora standarder, CampingGaz och Primus(1/16 gänga). Eller är jag helt ute o cyklar?
Jo, men CampingGaz säljs inte så mycket i Sverige vad jag vet.
Tack!
ni som kan. Det finns alltså :
7/16 gänga . Är det Camping gaz europa standard
ventilförsedd men ogängad
avsedd för punktering
finns det flera olika gängdiametrar, jag så i en tråd att MSR Superfly rekomenderas som globetrotter, men den går väl inte till ogängade eller?
om man ska ha 2 adaptrar så blir det 400g till att bära på. 2 adaptrar så kan man lika gärna ha 3brännare?
H.O
ni som kan. Det finns alltså :
7/16 gänga . Är det Camping gaz europa standard
ventilförsedd men ogängad
avsedd för punktering
finns det flera olika gängdiametrar, jag så i en tråd att MSR Superfly rekomenderas som globetrotter, men den går väl inte till ogängade eller?
om man ska ha 2 adaptrar så blir det 400g till att bära på. 2 adaptrar så kan man lika gärna ha 3brännare?
H.O
Senast ändrad:
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 47
- Visningar
- 7 K
- Svar