Bilnavigator: Garmin Nüvi eller c-serien?

Tracks

Anders!
Idag har jag en iQue 3600 samt en 60C. En vän till mig har en Nüvi 360 som jag tycker är mycket "ändarvänligare" än iQue men jag saknar särskilt en detalj, nämligen att kunna spara tracks! Vilka Garmin har den möjligheten förutom de jag har?
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kom just åter från en vecka i New York där jag hade tillfälle att testa ique 3600 och nuvi 360 på stan och då särskilt bland höghusen. Nuvin klarade vanligen att snabbt få låsning på satelliter om man öppnade antennen i ett gathörn. Den fungerade hyggligt som hjälp under promenad i stan men hoppar förstås omkring mycket på grund av alla reflexer, allra mest från glasade fasader (metallbelagda).

Däremot klarade inte Nuvin att hålla mottagning då jag körde hyrbil och då höll jag ändå ut den genom fönstret för fri sikt uppåt. Svårast var det på tvärgatorna (streets).

PÅ vägen in från JFK var det kul att kunna plocka fram Nuvin och snabbt få låsning på satelliterna och kolla hur flygplatsshutteln körde. Bra koll för taxiresor i främmande stad, synd bara att den inte ger spår!

Att Nuvin inte klarar de svåraste områdena i Manhattan gör mindre eftersom där är så lättorienterat i alla fall.

iQue 3600 var fullkomligt värdelös som väntat som handhållen gps under promenad. Men vi hade nytta av den i hyrbilen, sedan en av sönerna ägnat tio minuter åt att få in några satellitsignaler (med extern antenn inkopplad) i ett gathörn medan jag hämtade bilen. Sedan klarade iQuen faktiskt den svåra miljön bättre än Nuvin (Nuvin med fri sikt hållen ut från fönstret, iQuen med extern Gilssonantenn på taket.

Här dyker ett välkänt problem upp, nämligen att rutten räknas om i tid och otid eftersom positionen hoppar omkring. Det skulle vara bra om man kunde ha rutten aktiv men undvika förnyad beräkning. Oops kom just på att den inställningen nog finns. Då kan positionen få dansa omkring men med lite omgivningsorienteríng osv så funkar navigationen bra ändå.

Märkte också en annan lustig sak. Jag hade lagt rutten till Philadelhpia via Verrazanobron mellan Long Island och Staten Island, en rejäl omväg. Men trots alla omräkningar så förlorades inte viapunkten. Det kan bero på att rutten byggts så att bron var målet i början och att Foppas ishockeyarena i Philadelhia lagts till som viapunkt.

Som Anders vet hade hag också med mig en GPSMAP60 CSx för att jämföra den med Nuvin vad gäller mottagning i urban canyons. Men det blev för mycket att kånka omkring på så det fick vara för den här gången. Deet få bli någon gång i Gamla Stans gränder.

Våra svenska vänner körde också hyrbil som utrustats med c550 och de var nöjda med den också. Men vi som varit med längre beklagar att Garmin plockat bort så mycekt finesser för att göra användargränssnittet så enkelt som möjligt tidsoptimerande brukare. Tack Anders för den utmärkta jämförande artikeln.

Et litet PS om att handla elektronik o dyl i New York. Man ska inte inbilla sig att konkurrensen gör att det är billigt, snarare är innehavarna desperata. Rekordet i en av de många pakistanskägda butikerna var en kameralins där priset trissats upp till åtta gånger internetpriset. De flesta ställena är basarer och inte butiker. Något bra ställe att inhandla garmingrejor fann jag aldrig - om jag mot förmodan skulle kommit på ytterligare någon oundgänglig pryl.
 
Det blir bättre, det har jag provat. Men om det blir tillräckligt bra just där Jonas var, det har jag förstås inte provat.

Anders
 
Nej jag testade inte. Hade bara en extern antenn med mig tyvärr och den fick gå till iQuen. Det är inte uppenbart att det borde gå bättre med extern antenn till Nuvin. Känsligheten räcker uppenbarligen till. Vad som behövs är att undertrycka reflekterade signaler. Men det klarar knappast SiRF III och/eller konsumentantenner. Hur det går i urban canyons beror också mycket på hur många satelliter som finns högt upp. Det kan variera mycket kraftigt från timme till timme.



Kan i och för sig testa här i Bryssel, det finns svåra miljöer här med om än inte lika extrema urban canyons som på Manhattan (rekommenderar 57. gatan mellan 7. och 2. avenyn för test. Dock har skyline i USA mycket mer glipor än de ofta stadsreglerade europeiska storstäderna där hushöjden är given och det kan göra att det är ännu svårare i en gränd i Europa än bland höghus på Manhattan.

Ibland kan det vara svårt att se hur påfarterna går på Garmins kartor och previews. Kollar just på Google Earth och ser varför det blev fel på ett ställe. Rekommenderas om man ska ut på krångliga ställen.

Snart kommer Garmins SiRF III BT GPS. Den tillsammans med nya Pocket PC programmet som finns i beta kommer nog att vara det mest kompletta garminprogrammet för kartvisning - men enbart i den kombinationen.

För mig blir det stora lyftet när Garmin inför assisted GPS med efemerisdata över GPRS/3G för snabb start. Tyvärr verkar den funktionen ha tagits bort i nya programmet även om det fanns angivet i en tidigare beta.
 
Har just varit ute och rantat i Fjollträsk med Nüvin. Navigeringen klarar den bra, utan några större mottagningsproblem. Däremot är den ju en ergonomisk stolpträff att bära i handen. Men det är ju heller inte den huvudsakliga applikationen.

Anders
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips