Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?!

Dubbla cellplastliggunderlag eller ett cellplast och ett isolerat självuppblåsande (OBS INTE oisolerat!) samt dubbla sommarfjällsäckar fungerar långt ner i temperatur.
Har bl.a. använt en komfort ca -5 Dunsovsäck inuti en ca -3 syntetsovsäck (gärna i lite större storlek) ner till långt under -20C och sovit gott i det med bara ett underställ.
 
Jag vet inte vad din budget är, men jag köpte Aegismax G1 sovsäckar från AliExpress för runt tusenlappen till min familj samt Multimat Adventure självuppblåsbara liggunderlag för ca 500kr. Massdrop säljer för jämnan Klymit isolerade uppblåsbara liggunderlag för $59, som väger runt 500g och är ganska bekväma.
 
De jag köpte var med 400g dun, och är ok ner till någon minusgrad. Men de finns med fyllning upp till 1200g (om jag minns rätt).
Det är troligen samma tillverkare som gör Urbergs sovsäckar, då de ser likadana ut och har samma material.
 
Kan inte komma med konkreta tips, tyvärr bara en åsikt. Om du vill kunna ha hela familjen komfortabel i -10 så kommer "billigt", och "SMALL budget" vara mycket svårt att uppnå. Naturligtvis är allt relativt, men utöver tipsen kring isolering som redan nämnts så är utmaningen komfort för barn i de temperaturerna. Barn blir fortare och lättare kalla jämfört med en vuxen man så det är svårt att översätta temperatur-ratings på sovsäckar till hur barn upplever dem.
Med risk för att jag sparkar in öppna dörrar:
Tips1: Testa hemma, eller i miljö där ni enkelt kan avbryta och komma till värma.
Tips2: Redan nämnt, men det är förmodligen billigare att kombinera flera "lätta" sovsäckar" jämfört med att skaffa var sin tjock säck. Då får ni också ett bredare temperaturspann att använda de olika säckarna i.
Tips3: Om möjligt, låna säckar. Kan så klart vara en utmaning, men om budget är en nyckelfaktor så vill ni först prova innan ni investerar. Spelar ingen roll vad vi svarar här, det är dina barn som fäller avgörandet. :)
Tips4: Beroende på hur ni campar så kan naturligtvis även täcken/filtar motsvarande användas i kombination med sovsäckar.

Lycka til!
 
Har ni duntäcken? För ett vanligt duntäcke hemifrån över sovsäcken räcker långt och kostar noll om man redan har det.
 
Håller med om att det är barnen som sätter standarden här. Men ett litet tips värt att fundera på kan jag bidra med: vissa sovsäckar (inte bara billigare och kallare sovtäcken) går också att köpa med blixtlås på andra sidan (höger - vänster) och går då att koppla ihop till en dubbelt större säck. Då kan man ligga två (kanske en vuxen, ett barn) i "samma" säck och på så sätt värma varandra. Duntäcke hemifrån ovanpå! Detta funkar förstås bara om man klarar av att ligga nära varandra.
 
Häng något över öppningen i vindskyddet t ex en bit byggplats så tjänar ni mycket.
Lägg liggunderlag i två lager som går omlott.
Sen det vanliga med att äta något varmt och röra sig precis innan läggdags.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonch Billigt tält att ha i trädgården Bo och sova 6
_tobbe_ Billigt men bra tält! Bo och sova 19
tvatillarton Resa till island - låg budget utan körkort! Bo och sova 12
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
fotografiskt Tälta med sonen - billigt och bra tält Bo och sova 12
vandrafjäll Billigt 4-säsongers tält Bo och sova 3
Stinats Billigt tvåmannatält. Bo och sova 9
Christian1 Billigt boende i Oslo mitten på Juli? Bo och sova 7
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
graylingman Billigt 2-manstält Bo och sova 10
k1ngk0ng billigt tält? Bo och sova 3
desireman Lätt tält som är billigt och hyffsat bra? Bo och sova 0
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Sjolidens Enmanstält, billigt men bra... Bo och sova 12
Solsea billigt familjetält Bo och sova 13
Henke stj EV2 billigt Bo och sova 5
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Picea Mer tält och kompromisser lätt/billigt/bra Bo och sova 31
YNWA Smidigt, lätt och billigt solotält Bo och sova 14
ostrom Billigt tält Bo och sova 15
storfiskarn? billigt självuppblåsande... Bo och sova 4
Mezzner Billigt och lätt 1-mans bivacktält? Bo och sova 24
mirgit dyrt eller billigt tält? Bo och sova 12
supinum Paris - billigt boende Bo och sova 2
Fibbe Billigt alt.till HB Staika? Bo och sova 12
MTB Billigt sovsäcksöverdrag Bo och sova 6
uffe Hillebergtält BILLIGT!! Bo och sova 2
Per J Bo billigt i Turin & Cervina Bo och sova 1
iq-jonas bo billigt-ibiza? Bo och sova 0
andersmossing Billigt kan också funka Bo och sova 19
greendanger Kyla ner inne i tält i varmt väder Bo och sova 9
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Redlinefoto Blir detta tillräckligt varmt? Bo och sova 5
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
lottizen Torrt och varmt tält? - Hur slippa fukt o kyla? Bo och sova 64
Anders Sahlstrand För varmt i Marmot Hydrogen Bo och sova 11
AJä Bättre för varmt än för kallt? Bo och sova 11
manke För varmt ??? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.