Billigt tält

Finns det tält att köpa för under tusenlappen som man kan använda utomhus när det regnar utan att de läcker/blåser bort?

Javisst finns det.
Men vad du tänkt använda det till? Självstadgande? Fjällvandring? Alpin terräng? 1-mans eller 12-manna tält?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kanske Biltemas tält kan va nåt?
Har ingen erfahrenheit men jag tycker modellerna ser vettiga ut (liksom priserna).

Vango Delta

Vango Delta 300/300+/400 verkar hyffsade. Ligger kring en tusenlapp (rekomenderat pris från tillverkaren för delta 300 är 60£). De är väldigt tunga, men ska man inte ut och vandra med dem längre sträckor gör det kanske inte så mycket.

Sen finns det säkert mycket billigare tält på någon mack eller Claes Ohlsson.

/Johan

[Ändrat av JoW 2004-06-30 kl 15:24]

Everest

Everest flexible 2,för 749 riksdaler.Verkar vara av bra kvalitet.Ganska hög vattenpelare på golv och ytterduk,tejpade sömmar,jag tycker själv det ser intressant ut,åtminståne för den summan,finns säkert på din lokala Stadium butik.Brorsan jobbar på Stadium och han säger att man får ett bra tält för pengarna.

Lycka till

/Nicklas

Som festivaltält skulle jag själv välja Rusta, Biltema eller liknande. Dessa tält kostar oftas under 500-lappen.

1.jpg

Biltemas är helt ok. 300kr

hmm, ja, biltema kanske det blir. Iaf till dess att plånboken medger något annat :)
Någon som har erfarenhet av hur mycket det kan regna på det innan det börjar bli obehagligt att bo i det?
Och en annan sak. Om man går med ryggsäck, lämnar man den utanför på natten, eller lägger den i "förtältet" (om det finns något)?

Re: Everest

NL; sa:
Everest flexible 2,för 749 riksdaler.Verkar vara av bra kvalitet.Ganska hög vattenpelare på golv och ytterduk,tejpade sömmar,jag tycker själv det ser intressant ut,åtminståne för den summan,finns säkert på din lokala Stadium butik.Brorsan jobbar på Stadium och han säger att man får ett bra tält för pengarna.

Lycka till

/Nicklas

Tror nog mer på detta Tält än Biltemas. Troligtvis lite mer regntåligt. Tror även ventilationen är bättre, vilket är nog så viktigt, annars blir man ju blöt ändå.
Jag Gjorde bort mig och köpte ett Point Zero kupotält för 300,- Helt ok, förutom kondensen :-( Så det får bli ett lektält till barnen :)

ostrom; sa:
hmm, ja, biltema kanske det blir. Iaf till dess att plånboken medger något annat :)
Någon som har erfarenhet av hur mycket det kan regna på det innan det börjar bli obehagligt att bo i det?
Och en annan sak. Om man går med ryggsäck, lämnar man den utanför på natten, eller lägger den i "förtältet" (om det finns något)?

Tältet tål regn relativt bra, golvet är närmast en presenning. Ventilationen är sisådär... Räkna med kondens! Var dock försiktig med glasfiberstängerna, de har en tendens att spricka vid omild behandling. Abisden rymmer lätt en rygga.

Festivaltält

På Intersport har dom bra priser på tält just nu (McKinley). Såg ett par för mellan 500 och 1000 som verkade hyfsade. Funderar själv på ett McKinley Escape 3 för 2000. Verkar schysst.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips