Billigt och bra alternativ till torkad mat?

Hej,

Hade bestämt mig för att torka all mat till årets fjälltur själv. Det blir dock 50 portioner (3 pers två mål om dagen i en dryg vecka), vilket är lite jobbigt.

Nu är all fantasi slut och jag vill ha tips om bra och billig mat. Har tidigare ätit pasta+sås-påsar vilket funkat bra, men blir lite tråkigt.

Undrar främst över bra kvällsmat (varm). Har redan fixat alla luncher. Vill inte ha med bröd, nötkött och svinkött.

Johan

Vegetariskt!

Du kan göra allsköns nyttiga och näringsrika såser
av s.k. quorn- eller vegfärs. Quorn är gjord på svampprotein och vegfärsen är i huvudsak gjord av soja.
Du bör hitta det i de flesta affärers frysdiskar.

De båda är en bra grund för att göra det mesta. Det är lätt att variera smakerna.
Enda nackdelen är att det är något dyrt, men inte i klass med köpt frystorkat.

Mvh Per Wiklund, Umeå

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Torka quornprodukter?

Hej "Luffarn"!
Har du prövat själv att torka quornfärs eller nuggets så du kan dela med dej av erfarenheten? Hur lång torktid behövs i så fall, tillagningstid? Har funderat på att pröva eftersom min "vegetariske" son (äntligen!) har börjat intressera sig för fjäll-och friluftsliv. Hälsn. BrittMarie

Tjena Britt-Marie!

Jag har själv inte hunnit prova än, men ska börja torka nu i slutet av veckan - drar till Artfjället nästveckan..

En polare torkade quornfärs igår och enligt honom tog det cirka fem timmar. Då körde han i varmluftsugn, låg temp och luckan på glänt.

Som vegetarian är det nödvändigt att experimentera själv med torkning eftersom utbudet av veg. frystorkat är rätt begränsat... :/

Smaklig måltid!

/Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips