Billigt gasolkök på XXL

Fick mail från en kille i bekantskapskretsen som undrade om jag visste något om brännaren som finns med i veckans reklamblad från XXL
Fire maple Fms-102. Just nu 150 kronor.
Finns ej med på XXL’s webbsida

Någon som vet något om denna brännare?

Men, min erfarenhet är att det finns ett samband mellan pris och kvalité

Men 1000 kronor denna vecka för Trangia Mutilfuel X2 verkar vara ett fynd

https://www.xxl.se/trangia-trangia-x2-multifuelbrannare-gra/p/1031922_1_style

kostar 2099 kronor på Naturkompaniet https://www.xxl.se/trangia-trangia-x2-multifuelbrannare-gra/p/1031922_1_style

/Per
 
Fire Maple har nämnts som bra kök i tidigare tråd här på Utsidan. Jag vet inte vilken modell det var då men det går kanske att googla för att få mera info.

Thure
 
Det är ganska tungt för ett toppmonterat kök. Jag har inte använt den modellen, men andra kök från dem och varit nöjd.
 
Köket var slutsålt där jag/vi bor, Västerås. Och som jag fattade det var även Trangia Mutilfuel X2 slut i butiken i Västerås fast det står ”få i lager på” deras webbsida både innan han åkte till XXL och när han kom hem igen.
 
Köket var slutsålt där jag/vi bor, Västerås. Och som jag fattade det var även Trangia Mutilfuel X2 slut i butiken i Västerås fast det står ”få i lager på” deras webbsida både innan han åkte till XXL och när han kom hem igen.
Klassiskt reaknep. Frågan man bör ställa sig är om man bör köpa något överhuvudtaget av företag som kör med sådana fulingar.
 
Klassiskt reaknep. Frågan man bör ställa sig är om man bör köpa något överhuvudtaget av företag som kör med sådana fulingar.
Nu har jag visserligen det mesta jag behöver förutom kläder som jag sliter ut. Men det har hänt flera gånger att jag åkt till XXL (har cykelavstånd) när det varit rea och det jag velat köpa har varit slut. Visserligen är vitsen med rea att man vill sälja slut på det man rear, men då ska det inte stå ”finns på lager” på webbsidan när man åker hemifrån och även när man kommer hem. Om inte saker stjäls så borde det gå att koppla försäljning till inköps- och lagersaldo. Den principen klarar banken av att håla reda på min inkomster och utgifter på öret när.



Idag var det en av mina bekanta som var spekulant på ett nytt gasolkök
 
Det där är en klassisk fuling för just XXL - de vill locka/lura in folk i butikerna. När man väl är där (och annonsvaran är "slutsåld") räknar firman kallt med att folk köper något annat när man ändå är där... Jag har aldrig lyckats köpa något av det de haft i sina annonsblad,(som alls varit av intresse, glöm kläder, skor och sånt) - allt det som haft mycket intressanta prisreduktioner har varit "slutsålt" - men annat alternativ har personalen gärna pekat på (till ordinarie pris - naturligtvis).
/Odd
 
Klart man blir besviken i den situationen. Men de gånger jag lockats till XXL för ett bra pris har jag kunnat köpa lockvaran vilket har hänt 4-5 ggr om jag minns rätt.

Min inställning till företaget är lite kluven. Det är bra med priskonkurrens men de har slagit ut andra butiker som haft mera service till kunderna och ett bredare sortiment inom sitt specialområde. XXL har få fabrikat och få dimensioner t ex på cykeldäck.

Köpa begagnat är när det går ett bra alternativ beträffande dyrare friluftsutrustning.

Thure
 
Oj vilka problem ni verkar ha med XXL.
Jag kollar också om en reavara finns kvar men förstår att det kan vara slutsålt speciellt om det står få i lager. Hittills har jag alltid kunnat köpa det jag vill ha, kanske bara tur?
Är jag verkligen angelägen så beställer jag på nätet för att vara säker på att få varan. Svårare än så är det väl inte.

För övrigt vill jag tacka Per för tipset om Trangiabrännaren. Det stod få i lager och det var tre kvar. En blev min för halva priset mot Naturkompaniet…😊
 
Senast ändrad:
Skulle inte säga att det är stora problem med XXL man lär sig efterhand vad det är för typ av butik. Går att förhålla sig till.

Vi saknar affärer som REI i USA eller äldre versionen av Globetrotter i Tyskland här i Sverige, och det är synd. (Globetrotters utbud verkar ha blivit sämre sedan Fenix Outdoor tog över nu liknar de mkt Naturkompaniet i Sverige).

Strukturen på friluftsmarknaden har förstås påverkats mkt av internethandeln.

Thure
 
Jag tror att biltema fortfarande har kök som är samma som fire maple. Men en mindre variant än den som xxl rear ut. 90g mot ca 140g.
Kostar 250kr.
Har inte haft någon av dem själv men vet folk som har den från Biltema som funkar bra för att vara toppmonterad och rätt liten.

(Förutsätter att fin bekant bryr sig lite om vikten om hen letar toppmonterat kök..)

Fire maple har fått rätt bra omdömen på sina kök.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
47:an Löken Billigt ul enmanskök Kök och brännare 3
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
Avslut090305 Billigt kök på eBay! Kök och brännare 22
Joakim Ambrosson Lätt, effektivt och billigt.. Kök och brännare 11
rojo Billigt Duossal Kök och brännare 0
chilehead Ny Biltema Gasolkök Kök och brännare 53
chilehead Mitt första gasolkök Kök och brännare 12
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
andreas_sel Hur kan man hantera gasolkök med engångsbehållare? Kök och brännare 14
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
PlaZma Funderar på gasolkök Kök och brännare 13
Briggsjo P11 gasoltub till gasolkök Kök och brännare 3
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
angerheim crux vs crux lite-gasolkök Kök och brännare 6
olasy Koppla engångsgasflaskor till äldre gasolkök Kök och brännare 9
Munge Biltemas gasolkök Kök och brännare 2
dahlgren Stort gasolkök Kök och brännare 4
mördarsnigel biltemas gasolkök Kök och brännare 3
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.