Eagle Camping Stove Burner till Trianga?

När jag böjde ut vingarna blev avståndet större. Plattan sitter löst kring mittenröret, men kan inte åka vare sig mer upp eller ner, då det vinklade mässingsröret hindrar det. Är det okej med ett litet mellanrum, eller ska den ligga an mot undre delen så att den kanske sprider värmen bättre?

Det är helt ok. På tidigare brännare till Trangias kök satt brännaren högre upp, på en liten kopp (av mässing) som hade hål/luftspalt mot det nedre vindskyddet. Det fungerar utmärkt så. Det hävdas av förståsigpåare att det genom en sådan montering blir bättre luftcirkulation runt brännaren (vilket jag _egentligen_ tycker känns lite hokus pokus). Nåväl - det har ingen praktisk betydelse.

Jag utgår ifrån att du har köpt den här brännaren för att den varit billigare än primus/trangias egna (men som är byggd av primus) GB74-brännare? Nu sitter den fast - låt den bara vara. För mycket fippel med den känns som om du kommer att slutligen ha en dyrare lösning än du tänkt dig från början.

Det kommer att funka finfint. Testa den - vettja - och skriv en recension om den här på utsidan sedan, så folk får veta om alternativ till GB74-brännaren?

Kör hårt.
 
  • Gilla
Reactions: tmb
Så här ser passningen ut på Trangia GB74.
Täckplåten ligger löst på vindskyddet. Jag försöker illustrera genom att lägga en skruv emellan.
liten_1.jpg
liten_2.jpg


/John
 
Får jag fråga? Känns det som att du har köpt en kvalitetsprodukt?
/John

Har inget att direkt jämföra med, men den känns rejäl och stabil. Delarna känns bra monterade i varandra. Tycker den "känns" lika bra som triangas egna som de även säljer. Hur själva användning fungerar har jag ännu inte provat, då jag var osäker på om den passade till köket. Sedan vet man ju inte hur länge delarna i sig håller, sitter fast, håller tätt etc.

Återkommer när jag testat.
 
Så här ser passningen ut på Trangia GB74.
Täckplåten ligger löst på vindskyddet. Jag försöker illustrera genom att lägga en skruv emellan.
Visa bilaga 32490Visa bilaga 32491

/John
Det är helt ok. På tidigare brännare till Trangias kök satt brännaren högre upp, på en liten kopp (av mässing) som hade hål/luftspalt mot det nedre vindskyddet. Det fungerar utmärkt så. Det hävdas av förståsigpåare att det genom en sådan montering blir bättre luftcirkulation runt brännaren (vilket jag _egentligen_ tycker känns lite hokus pokus). Nåväl - det har ingen praktisk betydelse.

Jag utgår ifrån att du har köpt den här brännaren för att den varit billigare än primus/trangias egna (men som är byggd av primus) GB74-brännare? Nu sitter den fast - låt den bara vara. För mycket fippel med den känns som om du kommer att slutligen ha en dyrare lösning än du tänkt dig från början.

Det kommer att funka finfint. Testa den - vettja - och skriv en recension om den här på utsidan sedan, så folk får veta om alternativ till GB74-brännaren?

Kör hårt.

Vad bra, då ska jag testa med gasoltuben, så återkommer jag med lite information.

Menar du att den egentligen är byggd av Trianga, men såld under annat märke? Ja, köpte den då den upplevdes lika välbyggd som Triangas egna, var lite billigare och ändå såldes av XXL och inte någon obskyr sida på nätet. Men hur den är och håller i praktiken återstår att se.
 
Din brännare har funnits ett tag på marknaden. Den verkar ha fungerat bra. Trangias brännare är tillverkad av Primus. det gäller både GB74 och Multifuel X2.
/John
 
Testade nu, och den verkar fungera bra. Den välvda mässingsröret ligger dock nästan i nivå med botten på kastrullen. Är det okej?

En annan fråga för en nybörjare på gasol. Hur mycket kan man blåsa på med egentligen? Jag kan öppna gasen så det blir en väldig låga. Kändes nästan lite farligt, även om jag naturligtvis kan reglera lågan. Men hur mycket ska man köra på egentligen? Även om det blir en större låga och mer fart, så känns det inte riktigt bra. Vad är lagom för att få ut mesta möjliga effekt, men till minsta möjliga åtgång?

Vet inte riktigt om jag är rätt person att recensera gasolkök, då jag saknar erfarenhet kring andra eller ens kring detta.
 
Jag brukar se till så att inte någon del av lågan från brännaren hamnar utanför kärlets kant.

Jag vet inte om det har någon avgörande betydelse, men jag steker sällan något. Jag sjuder och kokar i princip alltid bara vatten för tillagning av färdiga frystorkade maträtter och kaffe.

/Birger
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Strövis Camping Gaz: Passar andra gasolpatroner? Kök och brännare 11
MartinR Vem säljer stora tunga effektiva kök för fast camping? Kök och brännare 9
haak PANIK: Var finns Camping Gaz? Kök och brännare 7
turtle Vad får plats i en solo stove titan? Kök och brännare 12
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
veni Soto Windmaster stove Kök och brännare 37
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
GREAT_KHAN Biolight stove Kök och brännare 7
SwedishOutdoor Firebox Nano stove 2nd gen Kök och brännare 9
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Gun-valld Ikea Stabil wood stove Kök och brännare 13
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Yogi_sthlm Wild Woodgas Camp Stove (vedkök) Kök och brännare 299
Gun-valld The Perfect Alcohol Stove Kök och brännare 67
Sportquattro Soto Muka Stove Kök och brännare 26
snusmumriken83 primus express stove Kök och brännare 6
migael Pepsi Can Stove Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.