Billigaste mobilabb/kontantkort för nödmobil?

Tänker (som ni nog sett i annan tråd) en vattentålig nödmobil att ha i fickan på paddling och skridsko. Jag planerar att ringa till och från den väldigt sällan och jag vet att 112 kan man ringa även utan abbonemang/simkort i mobilen. Men jag vill ändå ha friheten att kunna ringa/SMSa med den någon enstaka gång då och då. Blir det en mobil som kan medge surf så ska det även kunna surfas med abbonemanget/kontantkortet. Om minuttaxan och pris per SMS/MB är högt gör inget bara "månadavgiften" eller påfyllningsintervallet är sällan/billigt så är det ok.

Vad kan ni tänka er som är ett billigt sätt att ge mig frihet att ringa/SMSa/surfa sällan, till låg "fast" kostnad?

/Patrik
 
Jag är inte så insatt om detta duger för ditt behov, men detta används av orienterare för lågfrekvent bruk till tävlingar/radiokontroller. Hållbarhet 5 år.

På pappret fungerar detta i alla mobilnät. Det kan vara bra för i våra skogar fungerar olika operatörer olika bra.
https://www.m2mbutiken.se/kontantkort-1/netmore-m2m-kontantkort-5-ar.html
Verkar även finnas en annan säljare av Netmore som är aningen billigare.
https://smartlarm.se/ajax-smarta-pa...rm-m2m-kontantkort-5-ar-nytt-kort-pafyllning/
 
Telia kontantkort kostar 50 kr per år med lägsta avgift om jag minns rätt. Man måste fylla på årligen.

Thure
 
Varför sätter du inte bara i SIM-kortet från din vanliga mobil, som väl ligger nerpackad?

Dessutom tycker jag du tänker galet. Man brukar aldrig rekommendera folk att prioritera att ringa 112 från vattnet brevid kajaken. Det är mycket viktigare att du tar dig upp igen om vattnet är kallt eller befinner dig i svår sjö, långt från land.

Öva, öva och öva till det sitter. Cowboyräddning, roll, flottör, kompisräddning med hälkrok m.m.. Flottören, pumpen och extrapaddeln är dina enda säkerhetsprylar du behöver i skarpt läge. Har du dessa och kan du använda flottören?

Sjöräddningen tar säkert en timme innan de kommer, och det är lång tid att ligga och kämpa i vågor och kallt vatten. Att med En hand fippla med mobilen i kalla höga vågor är svårt, du har en kajak du inte får släppa, annars ser du inte den igen. Ofta befinner man sig i "Livsfarligt läge" enligt L-ABC-hjälpen och då e prio 1 att ta sig bort därifrån.

//Klauss - utbildad kajakledare
 
Senast ändrad:
Varför sätter du inte bara i SIM-kortet från din vanliga mobil, som väl ligger nerpackad?

Dessutom tycker jag du tänker galet. Man brukar aldrig rekommendera folk att prioritera att ringa 112 från vattnet brevid kajaken. Det är mycket viktigare att du tar dig upp igen om vattnet är kallt eller befinner dig i svår sjö, långt från land.

Öva, öva och öva till det sitter. Cowboyräddning, roll, flottör, kompisräddning med hälkrok m.m.. Flottören, pumpen och extrapaddeln är dina enda säkerhetsprylar du behöver i skarpt läge. Har du dessa och kan du använda flottören?

Sjöräddningen tar säkert en timme innan de kommer, och det är lång tid att ligga och kämpa i vågor och kallt vatten. Att med En hand fippla med mobilen i kalla höga vågor är svårt, du har en kajak du inte får släppa, annars ser du inte den igen. Ofta befinner man sig i "Livsfarligt läge" enligt L-ABC-hjälpen och då e prio 1 att ta sig bort därifrån.

//Klauss - utbildad kajakledare

Jag är helt med på vad du säger och räknar inte med att inringd hjälp kommer att hinna fram i rimlig tid.
Ja, jag behärskar flottörräddning och kamraträddning i några olika varianter, håller på att lära mig att rolla men det sitter inte ännu. Paddlar/skrinnar aldrig heller ensam.

Men om allt ovan skitit sig av någon anledning vill jag ändå kunna ringa efter hjälp som sista utväg. Kanske vi lyckat ta oss upp igen men är rejält nedkylda och inte lyckas återfå värme (inget jag som sagt räknar med) men om allt gått åt skogen trots gedigen säkerhetsanalys före , så vill jag kunna ringa och helst för en rimlig peng. Jag råder inte någon att planera tur där inringd jhälp är en del av planen annat än som absolut sista utväg och då ska flera egna rimliga steg före ha falerat på ett oförutsägbart sätt.

Kan vi därmed återgå till ämnet billiga sätt att sällan-ringa.

Att hålla på och flytta simkortet inför varje tur leder ökat slitage på mobilen och kommer nog på sikt att äventyra vattentätheten så det ser jag inte som ett bra alternativ.

/Patrik
 
Det är inget krav på å ladda kontantkortet årligen men en måste använda telefon typ skicka ett sms inom 12 månader.
Jag hade länge ett Telia kontantkort i min reservtelefon med knappar där det ”räckte” med att ringa ett samtal /skicka ett SMS om året för att behålla saldot och numret. När jag skulle använda den telefonen (ej 112) så funkade det inte. Väl hemma så kollade jag på Telias webbsida. Dom hade börjat med att ta en fast avgift på 15 kronor i månaden

Längst mer på https://www.telia.se/privat/telefoni/abonnemang-kontantkort/product/telia-refill-startpaket

/Per
 
För äventyrs- och friluftsbruk använder jag en Nokia Tough 800 som är en lur som tål rejält tuffa tag. I denna lur har jag ett vanligt kontantkort från Halebob (Telias nät) som jag laddar med 100 kr när det behövs. Ringer i princip aldrig med den (ingen nödsituation än) men jag tar den med på stan ibland när jag bara vill kunna bli kontaktad av vissa personer (läs: de näraste). Detta upplägg tycker jag fungerar bra för mig.
 
Jag hade länge ett Telia kontantkort i min reservtelefon med knappar där det ”räckte” med att ringa ett samtal /skicka ett SMS om året för att behålla saldot och numret. När jag skulle använda den telefonen (ej 112) så funkade det inte. Väl hemma så kollade jag på Telias webbsida. Dom hade börjat med att ta en fast avgift på 15 kronor i månaden

Längst mer på https://www.telia.se/privat/telefoni/abonnemang-kontantkort/product/telia-refill-startpaket

/Per

Tyvärr så har du rätt Per. Och jag tycker Telia är dåliga på att upplysa om detta. Det är ju inte längre en kontantkortstelefon / abonnemang om de drar månadsavgift enligt min uppfattning. Det framgår inte på alla de ställen där de upplyser om laddningsvatianter och villkor.

Thure
 
Telenor rörligt/saldo verkar passa mig bäst, kräver endast påfylning 1 gång per år (med så lite som 50 kr) och rimligt prissatta samtal och SMS men tokdy datatrafik, men helt ok för behovet i nödmobilen.


Sådant blir det inledningvis i nödmobilen

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.