billigast till sarek

Okey, jag är en fattig student som bara vill ta mig upp, på billigaste sätt, till mitt kära Sarek i början av Augusti i år.

Har kollat med connex/sj och där ligger en t o r på minst 1400 vilket är lite för mycket för mig. Går det att komma ner i pris? För två år sen hittade jag biljetter som gick på 700 tor.. vad har hänt?

Då jag inte kan leva utan sarek börjar jag fundera på om det finns busslinjer alt billiga flyg eller vad fasiken som helst som kan ta mig billigt till fjälls. 

tacksam för svar
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
sittvagn...

Grymt med flynordic!  Men var på siten kan man fylla i sin studentinfo?

Att åka tåg så långt över natten i sittvagn är så sjukt jobbigt att jag nog måste ha liggvagn. Jag har nämligen väldigt svårt att somna så det brukar sluta med att jag sitter uppe hela natten då jag åker sitt-varianten.

Fast med min ekonomi så kanske man blir tvungen till en all-nighter...

[Ändrat av oskarlin 2006-07-03 kl 03:34]
 

avslutad210712

Gäst
oskarlin; sa:
Okey, jag är en fattig student som bara vill ta mig upp, på billigaste sätt, till mitt kära Sarek i början av Augusti i år.

Har kollat med connex/sj och där ligger en t o r på minst 1400 vilket är lite för mycket för mig. Går det att komma ner i pris? För två år sen hittade jag biljetter som gick på 700 tor.. vad har hänt?

Då jag inte kan leva utan sarek börjar jag fundera på om det finns busslinjer alt billiga flyg eller vad fasiken som helst som kan ta mig billigt till fjälls. 

tacksam för svar

Vad som har hänt med connex priser - tja connex upptäckte att de

1. Är ett affärsdrivande företag
2. Har monopol på tåg till norrland

så därför höjde de priserna lagom till sommaren eftersom "så många lika åker då att det inte gör något om vi höjer priserna".

Läste själv artiklarna om connex låga priser ifjol men lyckades aldrig hitta någon billig när det passade mig att resa.
 
Re: sittvagn...

oskarlin; sa:
Grymt med flynordic! Men var på siten kan man fylla i sin studentinfo?

Att åka tåg så långt över natten i sittvagn är så sjukt jobbigt att jag nog måste ha liggvagn. Jag har nämligen väldigt svårt att somna så det brukar sluta med att jag sitter uppe hela natten då jag åker sitt-varianten.

Fast med min ekonomi så kanske man blir tvungen till en all-nighter...

[Ändrat av oskarlin 2006-07-03 kl 03:34]

Om du tycker att det är så jobbigt med att åka sittvagn en HEL natt så kanske du borde fundera på om det inte också kana vara jobbigt att vandra i Sarek? Där finns det inte heller sovvagn.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Re: Re: sittvagn...

KLAGER; sa:
  Om du tycker att det är så jobbigt med att åka sittvagn en HEL natt så kanske du borde fundera på om det inte också kana vara jobbigt att vandra i Sarek? Där finns det inte heller sovvagn.

Att sova på ett tunnt liggunderlag i Sarek är det inga problem med alls. Jag sover som en stock.

Men det är just det där med att sitta i ett tåg. Jag har gjort det ett flertal gånger (för att spara in stålar) och haft ett helvete varje gång. Kalla mig kräsen, men det går bara inte. Om jag nu vill få någon sömn.
 
Kompletering

Kompletering
------------

Jag såg just att om man köper t.o.r till Torneå (som ligger i finland) så slipper man momsen, vilket gör att den längre resan blir billigare. (fast man ändå stiger av och på i luleå självklart)

Sthlm-Torneå t.o.r 845:-

http://www.tapanis.se/priser.html


Sen blir det även billigare att köpa t.o.r biljett Lulå-Kvikkjokk med.

504:-


Så nu landar slutsumman på 1349:-
[Ändrat av chinerunner 2006-07-04 kl 09:27]
 
Re: Kompletering

chinerunner; sa:
Kompletering
------------

Jag såg just att om man köper t.o.r till Torneå (som ligger i finland) så slipper man momsen, vilket gör att den längre resan blir billigare. (fast man ändå stiger av och på i luleå självklart)

Sthlm-Torneå t.o.r 845:- 

Tror nog det blir skönare att ha sittvagn på tåget än att sitta och skumpa i en buss en hel natt?
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Kompletering

oskarlin; sa:
chinerunner; sa:
Kompletering
------------

Jag såg just att om man köper t.o.r till Torneå (som ligger i finland) så slipper man momsen, vilket gör att den längre resan blir billigare. (fast man ändå stiger av och på i luleå självklart)

Sthlm-Torneå t.o.r 845:- 

Tror nog det blir skönare att ha sittvagn på tåget än att sitta och skumpa i en buss en hel natt?

Med tanke på sittkomforten i bussarna kontra vagnarna som Connex använder så skulle jag inte vara så säker på det........
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.