Billiga tält vs. dyra tält

Verkar ju vara samma tält, väger lika och med samma vattenpelare, kanske norska tält är billigare i Norge. Vad den norska kronan står i har jag ingen aning om.
Pär
 
Så länge de e hyfsat väder så är de inga problem med ett billigt tält, de enda är kondensen som kanske kan bli ett problem. Jag har vandrat med vänner som haft billiga enkla tält och själv sovit i ett några gånger på fjället och jag har inte vart med om eller hört någon vän som haft problem. Tälta gärna nära ett vindskydd eller fjällstation som du kan gå in i om du får problem. Go tur!
 
Det går att klara sig förvånansvärt bra med ett billigt tält, om man vet vad man gör. Det gör man antagligen inte i början. Så ska du köpa skulle jag sikta på något lite bättre (inte nödvändigtvis 8 kkr Hilleberg, men inte heller 200 kr på macken). Om du ska köpa något dyrt vill du gärna träffa hyffsat rätt på första försöket, och det blir lättare om du provat lite olika tält innan.

Så om du kan, låna av kompisar/bekanta. Slå upp tältet i trädgården (eller närmsta rondell) och provbo lite, se vad du gillar och inte. Eller hyr, kanske till vandringen i sig, men helst innan dess, så du får lite erfarenhet och vet vad du ger dig in på.

Om du verkligen inte kan låna eller hyra och prova dig fram till något, köp då ett svinbilligt tält och provbo lite i det nära hemmet, så får du se hur det fungerar. Sen trappa upp utmaningen, hitta nåt skitblåsigt ställe och bo där ett par nätter, se om tältet pallar med.

Så mitt råd är: skaffa lite erfarenhet och köp något som inte är billigt skräp. Eller skaffa tillräcklig kunskap/erfarenhet för att kunna hantera billigt skräp i fjällen.
 
...

Själv skulle jag aldrig våga chansa och köpa ett tält för några hundralappar, inte för en 1000-lapp heller.
Jag kan ha fel självklart....men mina tankegångar kring tält är att det är den viktigaste utrustningen man köper. Går tältet sönder i hårt/dåligt väder så riskerar man att dö.


Här kommer en (överdriven?) jämförelse: Du ska hoppa bungyjump och har fått två alternativ att välja på. Du kan få hoppa för 1000 kr, då använder de en nästan ny gummisnodd.....eller....så kan du få hoppa för 100 kr, men då får du använda en 20 år gammal gummisnodd som märkbart har torkat ut och som kanske håller för ett hopp till.

Ingen skulle välja att hoppa med den dåliga gummisnodden runt fötterna, just för att faran är så uppenbar.
Att välja den gamla gummisnodden är som att välja det billiga tältet om man ska upp i fjällvärlden.
Det går självklart jättebra så länge det är bra väder=vindstilla och sol=ingen fara.
Blir det snöstorm=livsfara.
 
xD

xD Ja se där....iförd endast jacka kliver han ut

Sista filmen var klockren, ska minsann använda mina stormlinor =P
 
En aspekt av ett tält oavsett vad det kostar är ju hur mycket det väger och hur stort det är nedpackat. Båda går att mäta och det är kalla fakta man får fram, som oftast går att hitta i specen.

Så på sätt och vis går det ju inte att kritisera ett tält för att vara tungt eller klumpigt, för det borde man vetat om när man köpte det. :)

Båda är av ganska stor vikt så länge tältet ska bäras :)
 
En lite ovanlig inledning till tältdiskussion som handlar om 399 vs 1000 spänn för tältet, normalt brukar frågeställningen vara "Är tält för 8000 verkligen så mycket bättre än tält för 3000?".
 
Intressant vinkling då i allt som skall bäras är vikt och funktion normalt högst på prioriteringslistan.
Men envar får begrava sina pengar där de vill. Även om risken verkar överhängande med felslut gång ett att det inte blir gång två eller än dyrare än de planerat.
Begagnade lätta tält brukar ju finnas på loppisar och i begagnadeadresser.
Även om en och annan försöker med rövarpriser på 15-40 år gamla bra engång tält.
 
Eu

har en tullmur avseende textila produkter och Norge ligger utanför. Så köp i så fall bäst på plats eller till adress i Norge.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
broberg.marcus Billiga vandrarkängor Fjällvandring 19
MarkusN Billiga fjällkläder - tips och erfarenheter efterlyses! Fjällvandring 9
ludde863 Billiga ryggsäckar? Fjällvandring 11
m99an0jo Billiga Butiker där man kan hitta bra kängor? Fjällvandring 1
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.