Min pappa är lite...

Vad ska man göra med "konstiga" pappor?

Jag tänker köpa ett Billigt tält, 400 kr, och frågade om pappa kunde köpa det till båten (han seglar) och att jag kunde få låna det när jag behövde. Gissa vad han sa...

"Oj, de va mycket! Varför köpa ett så dyrt tält när det finns för kanske 150 kr?"

Jag sa att tältet vägde 800 gram och att om man köper ett på t ex Biltema eller Clas Ohlson för 150 så väger de upp åt 8-9 kilo.

Pappa: "Ja, de e klart att man kan lägga lite extra pengar på ett tält om man vet att man får ett med god kvalitet!"

Jag blev nästan, bara nästan, förbannad på honom och sa att man INTE får ett tält med god kvalitet för fyra hundra och att det är väldigt lite pengar för ett tält.

Aja... Vad ska man säga..?

//Alexander
 
Å andra sidan har ju din pappa tänkt att ha det och alla andra grejer i båten och inte bära omkring på det förmodar jag. Och det går faktiskt att sova i billiga tält också, speciellt sommartid :)
 
Din pappa kan kolla på Biltema och Clas Ohlson, billigaste tälten där kostar ca 300 och väger ca 2,5 kg.
Låter rätt OK tycker jag.

Billigare kan man nog bara tänka sig ett enkelt ryggåstält på Rusta (?)...

800 gram låter oerhört lätt, kanske ett 1,5-mans tält?

Beställ en tältkatalog från Hilleberg åt din pappa. Läs den för honom med alla argumenten om fina vävar och vad man kan tänkas hitta i den, ge honom sedan prislista och läs högt ur katalogen en gång till.

Jag tror att du kan få loss åtminstone en tusing till ett tält efter det, OCH din far kommer att känna att han kommit lindrigt undan!
 
oväder

Sandie; sa:
Å andra sidan har ju din pappa tänkt att ha det och alla andra grejer i båten och inte bära omkring på det förmodar jag. Och det går faktiskt att sova i billiga tält också, speciellt sommartid :)

Visst går det bra att sova i simpla billiga tält på sommaren ifall man slipper dåligt väder.

Roskilde 91 är ett exempel, det började åska och regna, det blåste och det pågår hela natten.
Vi sov i ett säkert militärtält, vaknade på morgonen och tittade ut på en kaos, i stort sett alla enkla tält var dyngblöta, de hade blåst ner osv.
Mitt på sommartid. Åskväder händer då och då.
Frågan är om kvalitén har förbättras genom åren så att tälten á 100 spänn kan klara sig mot regn m.m.?
 
Nä, det tror jag ju nu inte heller att det gör, men pappan ifråga kanske prioriterar båten hellre än tältet :)
Och du menar väl inte att du skulle ta med dig ett dyrt kvalitetstält till en festival??
 
Är du helt säker på att din pappa inte driver med dig?

För många år sedan köpte jag ett par kupoltält på Team Sportia för hajker i den östgötska vildmarken. Dessa kostade då ca 500:- o vad jag kan se så är det samma som säljs på Intersport m fl ställen nu för samma pris.
Dessa funkar utmärkt till vår - hösthajk och har varit förvansvärt hållbara.

Jag håller med om att du ska ha högläsning ut Hillebergs, Fjällräven, TNF mfl kataloger och börja förhandlingen därifrån.
 

avslutad210712

Gäst
Pukan; sa:
Vad ska man göra med "konstiga" pappor?

Jag tänker köpa ett Billigt tält, 400 kr, och frågade om pappa kunde köpa det till båten (han seglar) och att jag kunde få låna det när jag behövde. Gissa vad han sa...

"Oj, de va mycket! Varför köpa ett så dyrt tält när det finns för kanske 150 kr?"

Jag sa att tältet vägde 800 gram och att om man köper ett på t ex Biltema eller Clas Ohlson för 150 så väger de upp åt 8-9 kilo.

Pappa: "Ja, de e klart att man kan lägga lite extra pengar på ett tält om man vet att man får ett med god kvalitet!"

Jag blev nästan, bara nästan, förbannad på honom och sa att man INTE får ett tält med god kvalitet för fyra hundra och att det är väldigt lite pengar för ett tält.

Aja... Vad ska man säga..?

//Alexander

Helt fel taktik. Hitta det dyraste (bibler??) tältet du kan på marknaden och visa det för honom. Sedan han berättat hur dyrt det är visar du upp ett billigt rött Hilleberg så får du köpa ett sånt på stört och Ni blir båda glada.

Själv håller jag på att övertyga min pappa om vilken nytta han kommer att ha av en Garmin 60 CS och varför han skall betala hälften av den. Fast det var ingen sport egentligen för han ville ju också ha en sån....
 
Vad är problemet?
Köp tältet själv. Köp ett till pappa också. Köp ett i reserv. För det priset och den vikten är det bara att köpa tills du spricker. :)
 
Nja bibler är inte dom dyraste nu, dollarn har ju rasat 25%, hillebergs saivo den stora ligger nog i topp, den håller iofs för en expedition men säg inte det till far din. Annars är TNF 2 meter dome ett alternativ att skrämma livet ur honom med, $5000, hehe.
 
festivaltält

Sandie; sa:
Nä, det tror jag ju nu inte heller att det gör, men pappan ifråga kanske prioriterar båten hellre än tältet :)
Och du menar väl inte att du skulle ta med dig ett dyrt kvalitetstält till en festival??

Tar man med ett Hillebergstält till en musikfestival så är man ännu mer konstig än pappan.
Bäst med militärtält eller gammalt familjtält från 70-talet.
famtalt.jpg

Lite tungt att bära...
 
Inte festival

En liten klargörelse...

jag kanske använder fel taktik när jag vill ha ett tält. Och visst är det så billigt att man kan köpa tills man spricker, men inte om man lever på barnbidraget (950 kr/mån) och dessutom vill köpa ett litet kök och lite kläder och en sovsäck och ett liggunderlag... Om jag ska gå på festival så tar jag nog det tältet men jag ska inte på festival =) Jag hade tänkt cykla en liten bit och behöver sova tre nätter utomhus.

Och det är en annan sak jag inte förstår. Så fort någon skriver om tält, så nämns Hilleberg. Vad är det som är så bra med Hilleberg? Finns det några nackdelar med Hilleberg som man bör tänka på om man köper ett tält från dem?

//Alexander P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediumviktsvandraren Hur reparera min Thermarest Uberlite? Bo och sova 9
vandrafjäll Galet loppisfynd av min fru 🙂 Stor vintersovsäck med dunfyllning Bo och sova 20
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
behedwin Vad tror ni om min nya upphängning till hängmattan? Bo och sova 21
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Cryfish Sovsäck till min fru Bo och sova 0
AnteÅ Pris för min sovsäck? Bo och sova 4
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Glännman Min nya sovplats Bo och sova 7
Damberg Tält för mig och min hund? Bo och sova 11
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
gost Hur förvarar jag min sovsäck? Bo och sova 4
mattiasland Hur motiverar jag min sambo? Bo och sova 14
1234 Hur förvarar jag bäst min sovsäck ? Bo och sova 2
Still Alive Thermarest Neo Air Uber Lite Bo och sova 5
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Mrahvin Cumulus X-lite vs Lite line Bo och sova 14
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
OlaCarlbom Fjällräven Abisko Lite 2, hur högt invändigt? Bo och sova 3
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Micro553 Abisko Lite 1 vs Enan - gärna snabbt svar Bo och sova 9
Noun SOL Escape Lite Bivvy Bo och sova 17
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
plaskdaja Tält i 2000-3000 kr klassen lite snabbt Bo och sova 23
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9
Anders V Lite Hillebergskvaller Bo och sova 16
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
Gråbuse Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter? Bo och sova 6
erito Exped Downmat 5 Lite ? Bo och sova 1
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
Vandringshyveln Lite tips och trix till hammocken? Bo och sova 43
silenhag Gammal vs ny Termarest Z-lite Bo och sova 1
Salmiak Nitro lite och kolfiber Bo och sova 2
arniklasses Cumulus Lite 300 vs 400 Bo och sova 3
Friskus1 Lite mtrlfrågor äldre Hilleberg Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
hannulan Slå upp tält när det är tjäle o lite snö Bo och sova 5
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
tranemoandy Sovsäckar för oss lite större Bo och sova 11
Egirevs Letar sovsäck med lite spec pac mått Bo och sova 4
L.A. Summerlite vs High Lite Bo och sova 8
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
BadCash MSR Hubba vs. Go Lite Shangri La Bo och sova 3
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.