Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier?

Jag tänkte skaffa batterier till blixtar, pannlampor och diverse annat och funderar över att skaffa lithiumbatterier istället. Enligt reklamen håller dessa sju gånger längre än ett vanligt batteri, och egentligen borde ju detta bli billigare, eller åtminstone näst intill jämfört med budgetlösningar. Det rör sig framförallt om AA-batterier i mitt fall.

Du som har testat, är det värt de extra slantarna med lithiumbatterier?

Nja...

...nä det är inte värt det ur rent ekonomisk synvinkel. Och jag tror inte att pannlampor är rätt förbrukare att stoppa litiumbatterier i.

Jag använder litium-AA uteslutande i mina GPS:er och får ut följande fördelar: låg vikt, ca 40 timmar kontra 25 timmar med alkaliska och en sak till. Tydlig indikation på när batterierna börjar ta slut. Dvs ingen gummibandseffekt, litium indikerar inte att de är fulla för att plötsligt dyka snabbt, de hämtar sig inte när de väl är slut. Lite stummare kan man kanske säga.

Sen kan man lagra litumbatterier länge utan att någon kapacitet försvinner. En obruten förpackning är en pålitlig reserv. Den absoluta motsatsen till laddningsbara.

mvh thomas

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ja dom kanske håller 7 gånger längre än det absolut sämsta alkaliska - dubbelt brukar stämma rätt bra.

Du skall köpa en bunt Nmhi generation 2 och en laddare.
Självurladdningen är väldigt låg - ett år är no probs.
Så du kan ha batterierna i utrustningen och även uppsättning 2 som nmhi gen.2

Biltema har behändiga batteri kassetter för förvarning 2 eller 4 st.
Eltejp runt och dom är vattentäta.

Lithium skall du ha som reserv uppsättning 3 sen.

Skall man ut i kyla el, extremkyla och inte kan hålla batterierna varma skall man köra Lithium.
Alkaliska och Nmhi tappar ganska mycket av stinget redan runt nollan - dom kan bara inte avge ström i kyla - värms dom upp så är allt kvar.

Jag kör med Nmhi i utrustningen, utbytes uppsättningen är också Nmhi.

Som reserv har jag alkaliska sommartid och lithium vintertid.

Som tidigare sagts är lithium dyra men helt köldoskänsliga och segar sig inte sakta mot slutet
utan har ett tydligt knä där dom dör totalt.
Det som sagts här om Lithium gäller inte laddbara varianter som är lika dåliga som Nmhi
ur köldsynpunkt.

Ja, det är ju ett jäkla pris, det kan jag hålla med om. Men om hållbarheten tidsmässigt är hög kanske det är värt det ändå med tanke på vad man får. Att ha batterier som fungerar i kyla är ju dessutom väldigt praktiskt.

Jag beställde lite engångs- AA och testar. Blir ju finfint nu när det är fiskepremiärdags.

/L

Är du inte ute väldigt mycket så är ju engångs lithium ett alternativ.
Men köp iaf en uppsättning nmhi g2 och en laddare - du sparar ju en del cash på det.

Sen...man skall ha alltid ha två lampor - så batteribyte skall ju inte vara nått problem

Generation 2 NiMh fungerar bra, jag har dom inte i mina GPS:er men i mycket annat.
NiMh av generation 1 duger bara hemma typ i klockor och inomhus/ute-termometrar od.

mhv thomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips