Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier?

Jag tänkte skaffa batterier till blixtar, pannlampor och diverse annat och funderar över att skaffa lithiumbatterier istället. Enligt reklamen håller dessa sju gånger längre än ett vanligt batteri, och egentligen borde ju detta bli billigare, eller åtminstone näst intill jämfört med budgetlösningar. Det rör sig framförallt om AA-batterier i mitt fall.

Du som har testat, är det värt de extra slantarna med lithiumbatterier?
 
Nja...

...nä det är inte värt det ur rent ekonomisk synvinkel. Och jag tror inte att pannlampor är rätt förbrukare att stoppa litiumbatterier i.

Jag använder litium-AA uteslutande i mina GPS:er och får ut följande fördelar: låg vikt, ca 40 timmar kontra 25 timmar med alkaliska och en sak till. Tydlig indikation på när batterierna börjar ta slut. Dvs ingen gummibandseffekt, litium indikerar inte att de är fulla för att plötsligt dyka snabbt, de hämtar sig inte när de väl är slut. Lite stummare kan man kanske säga.

Sen kan man lagra litumbatterier länge utan att någon kapacitet försvinner. En obruten förpackning är en pålitlig reserv. Den absoluta motsatsen till laddningsbara.

mvh thomas
 
Ja dom kanske håller 7 gånger längre än det absolut sämsta alkaliska - dubbelt brukar stämma rätt bra.

Du skall köpa en bunt Nmhi generation 2 och en laddare.
Självurladdningen är väldigt låg - ett år är no probs.
Så du kan ha batterierna i utrustningen och även uppsättning 2 som nmhi gen.2

Biltema har behändiga batteri kassetter för förvarning 2 eller 4 st.
Eltejp runt och dom är vattentäta.



Lithium skall du ha som reserv uppsättning 3 sen.

Skall man ut i kyla el, extremkyla och inte kan hålla batterierna varma skall man köra Lithium.
Alkaliska och Nmhi tappar ganska mycket av stinget redan runt nollan - dom kan bara inte avge ström i kyla - värms dom upp så är allt kvar.

Jag kör med Nmhi i utrustningen, utbytes uppsättningen är också Nmhi.

Som reserv har jag alkaliska sommartid och lithium vintertid.

Som tidigare sagts är lithium dyra men helt köldoskänsliga och segar sig inte sakta mot slutet
utan har ett tydligt knä där dom dör totalt.
Det som sagts här om Lithium gäller inte laddbara varianter som är lika dåliga som Nmhi
ur köldsynpunkt.
 
Ja, det är ju ett jäkla pris, det kan jag hålla med om. Men om hållbarheten tidsmässigt är hög kanske det är värt det ändå med tanke på vad man får. Att ha batterier som fungerar i kyla är ju dessutom väldigt praktiskt.

Jag beställde lite engångs- AA och testar. Blir ju finfint nu när det är fiskepremiärdags.

/L
 
Är du inte ute väldigt mycket så är ju engångs lithium ett alternativ.
Men köp iaf en uppsättning nmhi g2 och en laddare - du sparar ju en del cash på det.

Sen...man skall ha alltid ha två lampor - så batteribyte skall ju inte vara nått problem
 
Generation 2 NiMh fungerar bra, jag har dom inte i mina GPS:er men i mycket annat.
NiMh av generation 1 duger bara hemma typ i klockor och inomhus/ute-termometrar od.

mhv thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RikDem Billiga buffar Utrustning allmänt 6
Tordnado Billiga längdåknings-skidor och skridskor Utrustning allmänt 0
Davva2 Bra, billiga friluftsaffärer i New York? Utrustning allmänt 3
Avslutatmedlemskapx Tips på billiga, prisväda utlänska grejor Utrustning allmänt 32
L.I.M Billiga GPS? Utrustning allmänt 0
haskell Nytt brittiskt märke med billiga prylar! Utrustning allmänt 5
graylingman Billiga snöskor? Utrustning allmänt 2
Egel Billiga H2O-täta säckar Utrustning allmänt 6
jmlove Billiga brillor! Utrustning allmänt 3
Elmfeldt Billiga Oakley brillor? Utrustning allmänt 2
ala Billiga friluftsprylar... Utrustning allmänt 5
Luffarn Lithium vs. Alkaliska? Utrustning allmänt 1
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.