Biljetter till fjällvärlden 2024

Kan bara hålla med. Söker jag nu på en resa Göteborg - Kvikkjokk i augusti får jag bara upp information om att resan släpps senare, vilket inte stämmer med vad pressen skrev idag.
Bor man inte i Stockholm och skall till norra Sverige med allmänna kommunikationer är det en mardröm att få till det. Både nattågen och direktflygen utgår från Stockholm, kollar jag ex på flyga med Populair (som mediumviktsvandraren skrev om ovan) kan jag få en biljett för under 800kr från Arlanda, men det är den sydligaste flyplatsen det bolaget trafikerar. Skall man försöka få ihop det med byta på Arlanda blir prislappen väsentligt mycket dyrare med flera bolag och massor av timmars väntetid på Arlanda. Vill man kombinera med tåg till Arlanda blir det också dyrare och tillkommer "bompeng" för att få tillträde på flygplatsen från tågstationen under terminalen. Inte heller alla SJ tåg får stanna och släppa av på Arlanda pga konkurrensbegränsning från Arlanda Express.
Flyg SAS ex Göteborg-Gällivare går givetvis med många timmar i byte på Arlanda och ca 2000kr/enkel resa.

Flyg Göteborg-Luleå ger betydligt fler alternativ och lägre priser, men då tillkommer tågresan till Gällivare som dock inte brukar vara så dyr. I Luleå är det även lätt promenadavstånd från stationen till centrum där stadsbusen till Kallax flygplats går, så i de fall jag flyger istället för att ta nattåget blir det oftast via Luleå.
 
Båttrafik.
Kanske inte är en utgångspunkt för vandring men undrar om det blir någon båttrafik över Mavasjavrre i år. Förra året var det visst ingen. Skulle vilja gå från Vuoggatjålme till Kvikkjokk via Pieskehaure.
Enligt Naturkartan inte:
Please note that the organized boat traffic across lake Mávas, previously performed by the Camping in Mavas, "Mavas stugby", has been cancelled since 2022, and there are no rowing boats or places where you can wade across. Tourists who wants to cross the lake have to try to find boat transport on their own in Mavas.
Jag gick leden till Mavas September 2022. I Mavas var ingen. Jag gick istället över fjället till Ballvatnet (bron över Sårjåsjåhkå fanns) och sedan på södra sidan Ikkesjávrre (stranden är brant under Vájmok, men det gick) till Jurunvágge (och därifrån till Argaladhytta och tvärs genom Junkerdals Nasjonalpark till Rognan). Det är inte många som går leden till Mavas, men det är mycket vackert där. https://flic.kr/s/aHBqjAaziQ
 
Brukar man behöva boka tågbiljetterna nu redan ifall man ska vandra i Augusti? Planerar att åka till Ritsem och hem från Kvikkjokk till Sundsvall, finns det chans att inte få tåg hem om man bokar efter man kommit fram till Kvikkjokk? Inte haft det problemet då jag varit i Jämtland/Abisko
 
kollar jag ex på flyga med Populair (som mediumviktsvandraren skrev om ovan) kan jag få en biljett för under 800kr från Arlanda, men det är den sydligaste flyplatsen det bolaget trafikerar.

Det där är lockpris i sökmotorn men refererar till pensionärspriset. 1150 får du betala om du inte är pensionär och ska ha en ryggsäck med.

Sedan tillkommer plats i delad flygtaxibuss in till Gällivare som jag ser gått upp i år till osannolika 345 kr för 10 km åktur med kringelikrokar och stopp på vägen när folk ska bli avsläppta vid sjukhuset, in i bostadsområden och allt vad det brukar vara. Den kostade 197 kr förra året!
 
Det där är lockpris i sökmotorn men refererar till pensionärspriset. 1150 får du betala om du inte är pensionär och ska ha en ryggsäck med.

Sedan tillkommer plats i delad flygtaxibuss in till Gällivare som jag ser gått upp i år till osannolika 345 kr för 10 km åktur med kringelikrokar och stopp på vägen när folk ska bli avsläppta vid sjukhuset, in i bostadsområden och allt vad det brukar vara. Den kostade 197 kr förra året!
Jo du har rätt, jag sökte på pensionärspriserna då jag passerat åldersgränsen. Var inte medveten om att Populair debiterade extra för incheckat bagage ex en ryggsäck. Det är inget jag betalat extra för med SAS.

Den korta taxiresan i Gällivare som du nämner ligger ju i liknande prisläge som transport med buss och tåg från Luleå (Kallax flygplats) till Gällivare. I Luleå trafikeras flygplatsen med stadsbussarna (Linje 4 till Smedjegatan/Centrum) så inga extra flygbusskostnader, dessutom stannar bussen mitt i centrum invid gågatan där det finns flera sportaffärer för enkel komplettering av ex gas inför vandringen. Vidare till tågstationen är bara ca 10 min promenad.
 
Jo du har rätt, jag sökte på pensionärspriserna då jag passerat åldersgränsen. Var inte medveten om att Populair debiterade extra för incheckat bagage ex en ryggsäck. Det är inget jag betalat extra för med SAS.

Den korta taxiresan i Gällivare som du nämner ligger ju i liknande prisläge som transport med buss och tåg från Luleå (Kallax flygplats) till Gällivare. I Luleå trafikeras flygplatsen med stadsbussarna (Linje 4 till Smedjegatan/Centrum) så inga extra flygbusskostnader, dessutom stannar bussen mitt i centrum invid gågatan där det finns flera sportaffärer för enkel komplettering av ex gas inför vandringen. Vidare till tågstationen är bara ca 10 min promenad.
Det finns lågprisflygbolag som debiterar för att gå på toa ombord på flyget. I syfte att styra passagerare att göra sina behov före ombordstigning.
Att incheckat bagage kostar borde inte vara överraskande. Detta kan bli en anledning för mej att bli lite mer renlärig UL-packare.

Synd att tågbolag ska vara så senfärdiga med att släppa sina biljetter. Såg i dagens lokala morgontidning att SJ nu släppt biljetter för juni. Har inte verifirerat att det stämmer.

/Patrik
 
Det finns lågprisflygbolag som debiterar för att gå på toa ombord på flyget. I syfte att styra passagerare att göra sina behov före ombordstigning.
Att incheckat bagage kostar borde inte vara överraskande. Detta kan bli en anledning för mej att bli lite mer renlärig UL-packare.

/Patrik
Det är jag väl medveten om. När jag noterade att Populair inte ens trafikerade flygplatser söder om Arlanda skippade jag det alternativet och gick inte ens vidare att studera bagagevillkor mm;)

Även UL-packare kan få problem, då inte alla ryggsäckar passar i storlek för tillåtet handbagage, speciellt inte packade för en längre tur. Sedan finns det ju alltid saker man vill ha med sig på en vandring som inte är tillåtet som handbagage, ex kniv, markspik till tältet mm. Så för en vandring med tält mm är det nog omöjligt att undvika att checka in ryggsäcken.
 
Kan man inte koordinera en Utsidan-resa upp till fjällen? Vi hyr en buss och fyller med Utsidanmedlemmar och delar på kostnaderna. Hade varit coolt, sen delar man på sig om man vill , eller vandrar tillsammans, innan man sen åker hem igen nån vecka senare.

Jag hade gärna hakat på om tiden stämmer. Har semester i juli-augusti nån gång.
 
Jag planerar att åka till Norge och vill helst åka tåg. Men tågtiderna verkar inte så bra. Flygen verkar bättre. Så jag tänker flyga till Oslo istället det här året, sen åka buss. Man kunde ha åkt buss istället för tåg, men jag tycker egentligen inte om att åka buss. Sen, så får jag ligga över på vandrar hem tror jag så det inte blir så stressigt. Det går ibland. På bussar sover jag så dåligt. Det är isåfall om man lyckas hitta en riktigt bra bok att läsa. Ja, jag tror att det blir så.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Celeste_26 Biljetter till nattåg släppta Fjällvandring 1
mks Sälja SJ-biljetter till Ritsem i 2:a hand? Fjällvandring 19
Celeste_26 Nattåg Vy sommaren 2022 - biljetter släppta Fjällvandring 5
Rottweilexpress Biljetter Gävle-Abisko, hur göra? Fjällvandring 13
eaglerock Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex? Fjällvandring 22
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.