Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022

SJ.se är inte längre rätt destination för att få besked om eller påverka dessa frågor (och för att få tag på de eftertraktade nattågsbiljetterna när de släpps är tipset att gå till Vy direkt). SJ är här blott en försäljningsagent som inte har något ansvar för själva trafiken. Ska det sedan bli någon bättring när det gäller banunderhållsstörningarna måste det till någon slags opinion mot Trafikverket. På så vis var det enklare när SJ stod för alltsammans. Instinkten att rikta frågorna till dem nu är begriplig, men leder fel.

Med det sagt är tåg ett överskattat färdsätt eftersom det är så känsligt för störningar. Ett vanligt vägarbete stoppar ju sällan all trafik. Det är visserligen en särskild känsla att kliva ombord på nattåget mot fjällen med tung ryggsäck och full av förväntningar, men i andra riktningen är tågromantiken som bortblåst, en väldigt lång resa när man bara vill hem.
 

HasseQ

Temp. avstängd
Sverige har ju inte så himla många tågsträckor, så det är bara jobbigt och förvillande att det är flera olika bolag som kör tåg. Dessutom verkar det väldigt olämpligt att dom som sköter spåren och dom som kör tågen är i olika firmor som dessutom bråkar & skyller på varandra... Det var bättre förr, åtminstone när det gäller tåg.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Min fråga är hur alla andra förhåller sig till detta? Är erat jobb så superflexibelt att ni kan anpassa er och lägga om er semester efter när sj behagar släppa biljetterna?
Njäe, inte direkt. Jag har avsatt en specifik vecka till fjällvandring, så jag är beroende av att komma iväg på avsett datum. Dock är jag ganska flexibel med själva resan: flyg funkar också, och i nödfall är jag inte främmande för att ta en långresa i hyrbil eller pussla med dagtåg och bussar. Vandringssemestrar är för mig lite "zen", så det gör inte så mycket om inresan blir lite krokig. Med böcker, kamera och anteckningsbok i packningen går det att uthärda ganska många timmar på resande fot. Och det är alltid inspirerande att se lite nya platser (så länge det inte är en tom perrong i ösregn). En fördel med stigande ålder är också att man inte är lika priskänslig längre.

Trevligt att få veta att Vy-biljetterna inte är släppta än, jag misstänkte att det var så. Lite irriterande dock att SJ-sajten säger "slutsålt" (slapp programmering, antagligen).
 
SJ.se är inte längre rätt destination för att få besked om eller påverka dessa frågor (och för att få tag på de eftertraktade nattågsbiljetterna när de släpps är tipset att gå till Vy direkt). SJ är här blott en försäljningsagent som inte har något ansvar för själva trafiken. Ska det sedan bli någon bättring när det gäller banunderhållsstörningarna måste det till någon slags opinion mot Trafikverket. På så vis var det enklare när SJ stod för alltsammans. Instinkten att rikta frågorna till dem nu är begriplig, men leder fel.

Med det sagt är tåg ett överskattat färdsätt eftersom det är så känsligt för störningar. Ett vanligt vägarbete stoppar ju sällan all trafik. Det är visserligen en särskild känsla att kliva ombord på nattåget mot fjällen med tung ryggsäck och full av förväntningar, men i andra riktningen är tågromantiken som bortblåst, en väldigt lång resa när man bara vill hem.


Så kan det ju vara men det är ju ändå tyvärr SJ/Vy som jag som vanlig dödlig behöver förhålla mig till för att köpa biljett :c

Håller med om att det är extremt störningskänsligt, verkar ju inte heller vara någon höjdare om man behöver förhålla sig till andra hålltider än tågoperatörerns egna.

Upplevde min första nattågsresa till fjällen helt annorlunda, mkt krångligare och stressigare dit än hem. Hemresan minns jag inte så den var nog helt ok men då var det nog också direktresa utan byte för mig.
 
Njäe, inte direkt. Jag har avsatt en specifik vecka till fjällvandring, så jag är beroende av att komma iväg på avsett datum. Dock är jag ganska flexibel med själva resan: flyg funkar också, och i nödfall är jag inte främmande för att ta en långresa i hyrbil eller pussla med dagtåg och bussar. Vandringssemestrar är för mig lite "zen", så det gör inte så mycket om inresan blir lite krokig. Med böcker, kamera och anteckningsbok i packningen går det att uthärda ganska många timmar på resande fot. Och det är alltid inspirerande att se lite nya platser (så länge det inte är en tom perrong i ösregn). En fördel med stigande ålder är också att man inte är lika priskänslig längre.

Trevligt att få veta att Vy-biljetterna inte är släppta än, jag misstänkte att det var så. Lite irriterande dock att SJ-sajten säger "slutsålt" (slapp programmering, antagligen).

Tack för input!
Jag är också beroende av att komma iväg på bestämd tid, dock hur jag ökat min svårighetsnivå ytterligare genom att skaffa ett djur som inte generellt tillåts transporteras på buss/flyg och som behöver rastas på längre transporter dagtid. Men det blir ju som du säger, i värsta fall får man pussla ihop någon resa med massa byten eller ta bilen (men skönt om man slipper!).

Har inget emot krokig resa men oroar mig alltid för min hund. Där är tåg verkligen ingen höjdare, trångt och varmt och mkt begränsad rastmöjligheter om några.
Bilen blir ju i det avseendet svårslagen även om jag helst undviker en solokörning till umeå så går det säkert att genomföra det med.

Apropå Vybiljetterna så vill jag bara förtydliga att det var ett svar jag fick den 4 april... (det står ju fortfarande slutsålt och jag har inte sett någon ändring någonstans än så samma bud gäller antagligen än, rimligtvis kör de på samma räls som sj och är således även dom beroende av samma banarbete).
 
Sverige har ju inte så himla många tågsträckor, så det är bara jobbigt och förvillande att det är flera olika bolag som kör tåg. Dessutom verkar det väldigt olämpligt att dom som sköter spåren och dom som kör tågen är i olika firmor som dessutom bråkar & skyller på varandra... Det var bättre förr, åtminstone när det gäller tåg.

Mm, jag säger inte att det alltid är bäst med en enda huvudman för allt tågrelaterat (gamla SJ) men det som stör mig nu är att konflikter mellan olika parter och underleverantörer i slutändan blir resenärens problem att lösa.

Det borde INTE vara mitt bekymmer att hålla reda på vem som kör vilken delsträcka. Det borde INTE vara mitt bekymmer att den som renoverar banvallen, den som planerar avgångar, den som städar eller servar tåget och den som kör tåget jobbar för olika bolag.

Det BORDE vara så att den som säljer biljetten har det fulla ansvaret för att se till att jag kommer fram, att det finns kundtjänst att kontakta när något trasslar, att information om eventuella förseningar når fram etc. Och inte minst står förkompensationer om det inte fungerar.

Det kan förstås finnas ett stort nätverk av diverse leverantörer bakom den part som sålde biljetten, men det är inte MITT problem.
 
I dessa tider, när vi av klimatskäl skulle behöva ett väl anpassat utbud av kollektiva färdmedel, finner vi att det sviker. Nu är det ju Vy som driver nattågstrafiken till Norrland men faktum är att även SJ har nattåg norrut. Mellan Stockholm och Umeå närmare bestämt (jag kommer att utnyttja det för en resa till Finland). Men ska man till Kvikkjokk eller Gällivare blir det tyvärr bekymmer, busstrafiken passar inte riktigt. Så då tvingas man till en övernattning till. Det skulle egentligen inte behövas, tycker man.
 
Välj Norge från S. SV. eller led i närheten eller flyg.Snart finns det väl ej heller ström till Nöjes resor utan enbart godståg som malmbanan.
Eller ta el bilen och stanna och ladda några gr. ev sov i bilen eller i tält jämte (på gamla goda tiden hade man ju råd att köra fosilbil innan den var ett skatte subjekt)
 
Kollade priser GBG-Finse utan avb skydd och billigaste tider men ej före 0800 tex hemma 20-21.00
TOR ca 1200 kr + ev valuta påslag + vxl kurs skillnad men väl under 1500 kr och ca 8+-9h jfr med 24h till Abisko+6h tågförseningar.
 
Kollade priser GBG-Finse utan avb skydd och billigaste tider men ej före 0800 tex hemma 20-21.00
TOR ca 1200 kr + ev valuta påslag + vxl kurs skillnad men väl under 1500 kr och ca 8+-9h jfr med 24h till Abisko+6h tågförseningar.
Skall du åka tåg från Göteborg till destination i Norge brukar man få bästa pris via nsb.no och inte via SJ, men det kanske är det du valt?
 
Nej på vy.no
dock en massa val lika andra lågprisbolag,N. järnvägsnät bl till Bergen är ju byggt nästan 50 år senare än SV. så därav mindre rep behov.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips