Bestiga Sylarna på 1 dag?

Jag har gått Sylstationen-Sylarna-Sylstationen-Storulvån på en och samma dag. Inga problem så länge man är hyfsat tränad och gör en tidig start. Tanken var att som du göra allt på två dagar men blev liggande vid Sylstationen två dagar för att invänta bra väder.

Sylarna

Hej, det är full gör bart. 2004 gjorde jag och en vän Storulvån-Syltraversen-Storulvån, vi var igång ca 15 timmar. En härlig upplevelse men bland det jobbigaste jag gjort.
Lycka till.
Peter

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Även om det inte inbegriper syltoppen så har jag en god vän som i somras gjorde hela jäntlandstriangeln storulvån-blåhamnaren-sylstationen-storulvån på en(!!) dag. Så har du bara orken är det inga som helst problem med era planer.

Även vintertid har ju folk gjort storulvån-syltoppen -storulvån på en dag.

I efterhand

Ja nu i efterhand kan jag också dela med mig av att det inte är några som helst problem.
1. Vi gick i förrgår Storulvån - Sylarnas Fjällstation. Det tog ca 4 h i lugnt tempo inkl. 2 stopp för fika / byte av strumpor mm.
2. Dag 2, (igår) - gick vi upp mot Storsylen i tät dimma, lätt regn och måttlig men kall vind. Den dåliga sikten gjorde att det var svårt att hitta vägen men det gick. Till en början är vägen rätt upptrampad och sedan finns röda markeringar och stenrösen att följa. Vi gick inte ända upp, men enligt GPS:en hade vi ca 500m kvar. (Det är ganska/väldigt brand mot slutet). Efter att vi kommit ner igen besteg vi en annan närliggande top (ca 380 m stigning) innan vi gick tillbaka till Storulvån.
Vi hade lätta kängor och lätt packning. Med lätt packning är det inga som helst problem att göra detta och vägen Sylarna - Storulvån är en san njutning! - Mycket bra led och plankor/stänger att gå på.
Slutsats: En rimlig och för oss del lagom dagstur!

Mörkt!

Kom ihåg bara att det inte är juni längre - det blir mörkt här uppe ganska tidigt nu!

/Christina i Jämtlandsfjällen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips