Bestiga Kebnekaise - tips för första gången

Som Vanish skriver, gå västra leden om ni inte kostar på er guide!
Om ni tycker det är värt extra kostnaden för guide är annars östra leden mindre upp och ner och mer spännande ( över glaciär plus lätt klättring - som "alla" som inte har svår svindel brukar klara ) - det går dagliga turer om vädret tillåter från fjällstationen, kolla på turistföreningens hemsida vad de tar för det, och om ni kan förboka.
Jag har gått flera olika vägar upp, men aldrig västra leden, så den kan jag tyvärr inte kommentera - utom att många ser ganska trötta ut när de kommer ner från den.

Okej, men du rekommenderar Tarfala som nummer ett ifall vi har tid för extra "utflykter"?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Okej, men du rekommenderar Tarfala som nummer ett ifall vi har tid för extra "utflykter"?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Tarfala är inte illa som mål, men om ni vill testa era gränser lite så föreslår jag att ni tar turen upp på Tuolpagorni (stavning?). Fjällstationen har organiserade turer dit, och på vägen upp går man längs med en bergskam, med _många_ meters fritt fall på båda sidor om sig.Jättekul vandring tycker jag, men absolut inget för den med minsta anlag för svindel!
 
En tur upp till Tarfala är inte alltför tung - man kan vilja ta det lugnt före eller efter toppen - men ger samtidigt fina utsikter över flera stora glaciärer och upp mot toppen vid god sikt.
Tuolpagorni är också kul, om den guidas den dag vill gå den och om man inte slitit ut sig på toppturen.
 
Hej och tack för info!

(håller på att google samtidigt)

Går det att ta buss ända fram till Kebnekaise fjällstation, är de värt att skippa den gångbiten mellan nikkaloukta och fjällstationen , är ju enda två dagar och vi kan nog inte ta hela veckan ledigt.

Men nu pratar du om västra och östra leden, är det inte södra amatörer brukar gå och norra är den jobbiga med guide?
Eller är det så att vänstra är bättre än södra?

Är det glaciärer vid höghöjdsdalen Tarfala även på sommaren?

Är det här Singistugorna? : http://2.bp.blogspot.com/-7kfzU5R5ACY/UjdjzjqXLJI/AAAAAAAACoA/oPCIhqROJCY/s1600/IMG_9935.JPG

Vill man inte vandra de 19 kilometrarna mellan Nikka och Keb och är vid stadd kassa kan man åka helikopter. Det är framförallt skönt när man förstört knäna på väg ner från toppen (egen erferanhet).
 
Vill man inte vandra de 19 kilometrarna mellan Nikka och Keb och är vid stadd kassa kan man åka helikopter. Det är framförallt skönt när man förstört knäna på väg ner från toppen (egen erferanhet).

Vad kostar en knä-skonar-flygtur då? :)
Skulle ju vara en upplevelse för barnen också att få åka lite helikopter
 

avslutad210712

Gäst
...

och om ni kan förboka.

...

Det är väl så att STFs tur via Östra leden måste förbokas eftersom man skall vara med på en genomgång kvällen innan man skall upp.

Vad ingår:
- Guide
- Säkerhetsutrustning (klättersele, hjälm samt gemensam utrustning för gruppen)
- Vandringsstavar och dagstursryggsäck
- Lunchpaket
- Logi ingår ej
- Obligatoriskt informationsmöte kvällen innan kl 20.00 på stationen.

[Ändrat]

https://www.svenskaturistforeningen.se/aktiviteter/kebnekaise-topptur-sommar-2016/
 
Sedan behöver man inte spilla tid i björkskogen mellan Nikka och Fjällstationen om du tar helikoptern. Där får du två extra dagar att göra annat roligt.
 
Lånar den här tråden lite..

Vi tänkte som nybörjare stugvandra Abisko - Nikkaluokta i september, med ett toppförsök planerat.
Min fråga är om man ska försöka ta toppen från Singi eller om det är bättre att köra västra leden från stationen. Nackdelen som jag ser det med att gå från Singi är att vi har med packning då, kan man dumpa den i kaffedalen utan problem?
Tips och råd?
 
Du kan med fördel utgå från kaffedalen det sparar ni många höjdmeter på. utrustning har jag aldrig blivit av med där uppe (har varit där 12 gånger) men jag skulle nog gömma utrustningen lite ändå.
 
Lånar den här tråden lite..

Vi tänkte som nybörjare stugvandra Abisko - Nikkaluokta i september, med ett toppförsök planerat.
Min fråga är om man ska försöka ta toppen från Singi eller om det är bättre att köra västra leden från stationen. Nackdelen som jag ser det med att gå från Singi är att vi har med packning då, kan man dumpa den i kaffedalen utan problem?
Tips och råd?

Inga problem att gå upp i Kaffedalen och där ansluta till Västra leden uppför Kebnekaise. I normalfallet inga problem att lämna ryggsäckar men ta med värdesaker. Det är många höjdmeter upp och ned att bära tung packning. Ända anledningen att bära upp packningen är om ni väljer att på väg ner gå upp över Vierramvare och ner längs Västra leden i Kitteldalen och vidare mot fjällstationen.
 
Vi har kommit från Sälkahållet och övernattat innan Kaffedalen. Inga problem att lämna ryggan i dalen. Vem skulle vilja bära extra därifrån. Lämnar man ryggan där man kommit till dalen då kommer inte lemmeltågen dit.Visst blir det härligt jobbigt att släpa allt upp till Vierramvarre , men någonlunda kondis borde det gå.
Vi tältade på första lämpliga ställen efter Kittelbäcken sent på kvällen. Hunden var så trött att sov till tolv på nästa dag och orkade inte gå och kissa längre än till tälltsnöret.
Tarfala ett måste.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
Fazt Bestiga Kebnekaise I december Fjällvandring 25
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11
Tom Bombadill Bestiga Kebnekaise sydtopp-När? Fjällvandring 36
hejsan22 Bestiga Kebnekaise... Fjällvandring 21
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
Putte84 Vi som skulle bestiga keb... Fjällvandring 29
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.