Beslutsvånda - Liggunderlag

Har ett Exped Hyperlite som jag köpte när jag sprang Bamm.
Tyvärr är det alldeles för halt för min sovsäck.

Vill ligga riktigt skönt under "vanliga" vandringar och funderar nu mellan Therm-a-rest NeoAir Xlite och Sea to Summit Comfort Plus.

Vore intressant att höra erfarenheter om respektive liggunderlag, både positiva och ev negativa.

Som det ser ut i dagsläget räcker det med ett 3-säsongs.

Tack på förhand :)
Michael

Ps: Självklart är tips på likvärdiga liggunderlag som inte är såphala välkomna :)

Calexico

Avslutat
Har inte upplevt de problemen mitt hyperlite. Kanske ligger jag mer stilla.

Ta med en bit antiglidmatta.

Vad är gummifärg? Funkar silikonbaserad seamsealer lika bra?

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Ta vanlig transparent badrumssilikon, lös med kemisk ren bensin till önskad konsistens. Ju rinnigare desto tunnare yta. Sedan penslar du på det med pensel i önskat mönster och omfattning. En bråkdel av priset för seamsealer. Du kanske till och med har allt hemma redan!

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Jag är supernöjd hittills med mitt neo air..har aldrig halkat av det. Tror mer att det kan bero på sovsäcken...eller sig själv.. hur man rör sig under natten. Man har ju bara ett begränsat antal cm att hålla sig på //

Har ett neoair som jag använt påminna vandringar de senaste 5+ åren. Väldigt nöjd. Lätt och isolerar bra. Ytan är sträv så man glider inte omkring och sovsäcken ligger ganska still när man vänder på sig.
Peter

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.