Berghaus Crusader - Tips

Är en relativt ny ägare av en Berghaus Crusader (köpt från http://www.shop-outdoors.co.uk ) och tänkte att ni som också har en Crusader har några allmänna tips på packning, vatten- / regnskydd, modifieringar, MOLLE-fickor... Ni fattar grejen, bilder på era säckar vore ju också intressant :)

Välkommen i klubben! :)

Använder ett regnskydd från fjällräven som kommit med en gammal ramryggsäck!

Älskar mollefronten på Crusadern! Har lite fickor som jag köpt till min stridsväst. Kör på Snigeldesigns fickor, som är leverantör till försvarsmakten. Bra kvalitet.
Brukar ha en Flerbruksficka small för småprylar fäst på fronten.
http://snigeldesign.nordicshops.com/product.html/flerbruksficka-small--07?category_id=10
Ibland när fiskeverktyg ska med, även multifickor.
http://snigeldesign.nordicshops.com/product.html/multificka-3-long--05?category_id=10

På senaste turen hade jag två magasinsfickor från arméns stridsväst, till glasögon/solglasögonfodral samt kamera fäst på avbärarbältet. Mycket lättillgängligt.

Crusadern är lite obekväm om man bär runt på den halvfull och inte packat rätt. Lägg allt i huvudsäcken då och inte i sidofickor eller det undre facket, så blir det bättre tyngdpunkt.

Några moddningar har jag inte gjort. Har inte funnit några sådana nödvändiga.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tackar Tackar :)

Ska kolla upp snigelfickorna, verkar onekligen väldigt bra!

Upptäckte när jag provpackade den första gången att tyngdpunkten blev väldigt lågt, har sovsäck + uppblåsbart liggunderlag i det undre facket men det ligger max på 1,5 kg. Tältet hade jag stående mitt i närmast ryggen med diverse lättare volymkrävande saker runt om, matpåse mot tältet längst ut från ryggen. Testade att flytta upp tältet och spänna fast det med topplocket och det förbättrade viktfördelningen avsevärt.

Hur placerar du/ni tyngre saker som till exempel tält? Är Crusadern känd för att fördela vikten lågt så jag borde flytta upp sovsäck osv. till huvudfacket?

Brukar ha tältet under locket, fastspänt med packremmen. Mest för att det är smidigast att ha det så. Särskilt om det regnar. Då behöver man inte öppna väskan för att få fram tältet.

Jag tycker den fördelar vikten lågt om man inte fyller den. Bristen med Crusadern är att den inte har kompressionsremmar, så har man lite saker i, så blir det svårt att "bygga upp" tyngdpunkten. Då får man göra som du säger. Flytta upp sovsäcken eller ställa tältet längs ryggen.
Men när den är full har jag sovsäcken i underfacket.

Brukar köpa Snigelfickorna på http://www.faltbutiken.se/
Samma pris. Men billigare frakt och betalning än tillverkarens webbshop.

Kapar tråden nu.
Jag funderar på att köpa en crusader eller atlas och strippa den på så mycket vikt som möjligt, men har kört fast i mitt kunskapsinhämtande i frågan.
Är det någon som har några konkreta tips på hur detta ska göras (jag läste om en som hade strippat bort 1kg)? Eller har ni tips om länkar där jag kan läsa vidare?

Det är många som strippat Vulcan, skulle tro att det är lite enklare eftersom Vulcan har en väldigt opraktisk öppning i botten. Förutom öppningen i botten så borde det vara ungefär samma handgrepp med en Atlas eller Crusader.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=33084

Jag har inte kollat vikten på de allra senaste modellerna men tidigare var crusadern lättare i orginalutförande och de har mer fästen och remmar att göra sig av med.

Bilagor

• IMG_20170109_024415.jpg
    IMG_20170109_024415.jpg
    151.4 KB · Visningar: 557

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips

• Hold your horses! eller, Sakta i backarna.

Hold your horses…eller Sakta i backarna! Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
    Anders_sthlm
  • Norra Mora vildmark

Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vandring på Hoverberget 250629

En fin promenad med min son Emil. Upp på Hoverberget, fika, kika på Rämnaren och gå ner på andra sidan.
    personnvik
  • Mitt-Skåne - Vulkaner och Mangroveträsk

Vi vandrar på små skogsvägar. Kanske samma sträcka som Karl XI marscherade under de skånska krigen i sin jakt på Snapphanarna.
    Anders Hermansson
  • Bestigning av Kilimanjaro, del 3, slutet

Kilimanjaro-dagboken, del 3 ”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ... 1 kommentar
    explorermikaelstrandberg
  • En utenatt i månaden – ett äventyr som blev en livsstil 

Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
    Helena Rosquist
  • Bokskogens spännande historia - Bönderna som plundrade vinkällaren

Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
    Anders Hermansson
  • Vandring runt Skoarkki - 2

Andra delen av vandringen runt Skoarkki. Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge. Tid: 27:e juni till ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vuojnestjåhkkå

En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå. Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ... 3 kommentarer
    hansnydahl
  • Stanna eller gå vidare?

Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
    Daniel Vilhelmsson Wesén