Bergans tält?

Har fått tillökning i familjen och måste ha större tält.
Är det någon som har erfarenhet av Bergans tält?
Deras kläder tycker jag är kanon, men tälten ligger nästan på halva priset mot HB.

Det enda bergans tält jag testat är deras compact 2 ,men det har jag å andra sidan testat många nätter i många väder. Vad det gäller vind och regn har det funkat felfritt, det enda jag kan klaga på är den låga takhöjden , men det visste jag ju om vid inköpet. Helt klart ett bra tält till bra pris. Finns säkertyandra relativt billiga tält som också funkar bra, t.ex. North stars tälten (arctic alpin) men det får någon annan upplysa om

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Dom är helt ok och har Hillebergkänsla rakt igenom så hittar
du ett som matchar dina krav är det bara köpa.

Har kompakt light 2 själv, jag är under strax under 1.80,vig som ett gummiband
så takhöjden är no probs!
Borte väggen sluttar ju en del också men är du runt 175 så riskerar
inte sovsäcken bottna mot ytterduken, det är väl enda dåliga
med tältet

Bergmans compact light är bra tält medans vanliga compact serien är i sämre material, tyngre och dessutom mindre!
Jämför ex compact light 3 med måtten på compact 3 så är skillnaden uppenbar.
Compact light 3 är ett mycket rymligt tält för två vuxna, funkar även med två vuxna plus ett barn (dock lite trångt för tre vuxna i min åsikt). Se min recension av tältet.
Compact light 4 är rymligt för tre vuxna eller två vuxna plus två barn.;

Har ett compact 2 och är 190 lång. Det funkar helt ok men skulle gärna haft lite mer fotutrymme, man får vara lite försiktig. Har klarat 2 nätter med konstant regn på fjället utan problem med två 190+ grabbar

Har ett compact 2 och är 190 lång. Det funkar helt ok men skulle gärna haft lite mer fotutrymme, man får vara lite försiktig. Har klarat 2 nätter med konstant regn på fjället utan problem med två 190+ grabbar

Notera att även ligglängden är 10cm mer i Compact light jmfrt med Compact serien, vädefulla cm om man är lång;). Även bättre sitthöjd i Compact light.
Dessutom har Compact light yttertält i silikoniserad väv som har längre livslängd än den enklare PU-belagda i Compact.

Senast ändrad:
Notera att även ligglängden är 10cm mer i Compact light jmfrt med Compact serien, vädefulla cm om man är lång;). Även bättre sitthöjd i Compact light.
Dessutom har Compact light yttertält i silikoniserad väv som har längre livstid än den enklare PU-belagda i Compact.

Ja lightversionen är helt klart det bättre valet för långa personer.

Jag har haft Compact light 2 i några år, förutom att det är rätt lågt i tak så är det riktigt bra. Bra utrymme för långa personer (jag är 188cm). Lätt och står emot vind riktigt bra,

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips