Bergans Rondane 85?

Denna säck säljes ut på REA hos getout för halva priset (1000 kr). Jag hittar inte så mycket om denna på forumet. Är det några som har erfarenhet av denna säck? Är det "äkta" 85 liter eller med god vilja? Kvalitet och finesser osv.

85 l

Jag har tittat på den i live. Den verkar ok men på hemsidan står det om löstagbara fickor och det finns fasta fickor. Om det är 85 l kan jag inte bedömma. Jag förmodar att den är liten för tältturen på två veckor.
Men vad är inte litet då ???

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kort avbärarbälte

Det verkar vara en prisvärd säck, från vad jag har läst i testväg och så. Bergans gör riktigt bra säckar.

En varningsflagga som jag upptäckte när sambon letade säck och testade sig fram: avbärarbältet är väldigt kort. Det känns som att det inte riktigt går hela vägen runt.

Nope, det verkar vara slut.

Jag köpte en iallafall och den verkar hittils ganska lovande. Inte så mycket finesser men det var precis vad jag letade efter. Att den går att öppna med dragkedja i fronten har jag inte ännu lärt mig att uppskatta men det kanske kommer senare.

Att avbärarbältet skulle vara kort har jag inte märkt något av, dock tycker jag alla stroppar är duktigt tilltagna så dom kommer jag korta ner så det inte hänger och slänger överallt. Skall prova mer senare och ge en mer utförlig recention.

Nu vet jag

Börjar uppifrån:
Topp fickor som hoppar rund och hamnar bakpå ibland och uppe ibland.

Sidofickor, nja fickor är det men inte mer. Svåra att komma åt.

Packremmar som sitter direkt i tyget och sömmen slits snart sönder.

Formen är päronformad och man missar lätt att packa längst ned på sidorna.

Bärsystemet helt ok.

Så slutsatsen rätt bra men inte perfekt.

AL

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips