Bergans Power frame

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har en Bergans Powerframe och den står pall för allt, tror jag. Om jag lastar den med 35 kilo eller mer så knakar det och sviktar lite, men inte i säcken, det är mina ben och resten utav kroppen som håller på att gå sönder.

/Dennis

Medhåll

Jag har en sån sedan tio år. Kanonsäck, den klarar mer last än vad jag klarar att bära. Enda verkliga nackdelen är att den är kolsvart inuti, så man ser inte alla grejer därnere i botten.

Luckan till den nedre delen utav säcken är ju stor som ett bogvisir på Finlandsfärjan, det är bara att fälla ner och börja lasta. Har jag inte säcken avdelad och försöker att packa den uppifrån så behövs pannlampa, det är lite kul för när man släpper ner sovsäcken, det tar en stund innan man hör dunsen...
Helt klart den störta och bästa säck jag har, den rymmer kåtan med golvet och min vintersovsäck plus allt annat som behövs.

/Dennis

Den har som övriga monstersäckar även NBS, No Bend System. Man bara lastar säcken och backar sig på plats med ytterst lätt böjda knän och lyfter 5 cm innan man börjar vandra.

ok, låter gott

Var in på sportaffären här hemma och fick som för mig att det var en ny rygga för i år..
Men så verkar inte vara fallet..
Tillhör den sorten som vill ha plats när jag packar, vill inte lämna något hemma som jag från början ville ha med mig.... bara för at ryggan är för liten.
Visst, denna typen av säck väger ju nått kg mer än sina små kusiner, men det tycker jag är värt.

Har nu bestältt en från Outdoorexperten som var 1500 spänn billigare än den lokala sporthandlaren (team sportia).
Har sen tidigare en Boro 95 men provade Bergans och tyckte den känndes trevligare..... Behåller dock Boron.....

Ha de gott

Visst väger Bergans säcken några kilo mer men den är så pass stabil att det är det värt.
Jag hade en Lundhags V12 innan och med 20 kilo i den säcken så var bärkomforten och stabiliteten den samma som med 30 kilo i Bergans. Det är helt perfekt att plocka bort sidfickorna, dels för att de inte behövs på kortare "hemma turer" samt att man minskar vikten och volymen lite. Säcken blir riktigt bred med välfyllda fickor.
Lycka till med köpet och akta ryggen, det är lätt att packa den så det knappt går att lyfta den. Allt man behöver plus det där lilla extra som kan va bra att ha, sen har man halva säcken kvar att fylla bara för att man kan...

/Dennis

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips