Bergans Compact 2 vintertid

Tja,
Det här är mitt första inlägg här och som rubriken lyder undrar jag om Bergans Compact 2 är ett tält som skulle funka för vinterövernattningar?
Inga extrema fjällturer utan bara nån natt i skogen och ute på isen vid fiske.

Alla tält funkar på vintern, men "riktiga" vintertält har litet finesser som gör dem mer lämpade.

Tältduk som går ända ner till marken, och i vissa fall även snökjol.
Rejälare väv som tål mer vind och mer snötryck.
Rejälare bågar.
Ventilation som går att stänga.
Mm.

Ska man bara ut nån natt i hyfsat skyddat läge går det naturligtvis bra med alla tält.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag åkte på en vintertur med ett Bergans Compact Light 3 i april månad. Det fick stå emot upp till 25s/m och mycket snöfall. Men det gick galant. Jag grävde ur rejält i absiden så jag kunde stå där. Och så skottade jag upp snö på sidorna. Jag byggde också vindmurar, ibland två stycken. Jag bifogar länk med film från resan, ca 2,50 in i filmen så ser du det i oväder, där har jag dubbla vindmurar.

https://m.youtube.com/watch?v=FYGLuPw0oHk

Jag kan fylla att jag använt Bergans Trollhetta 4 i Jämtlandsfjällen på en vintertur. Vi slapp extremväder, men annars fungerade det bra. Dom jag förstått det så är Trollhetta-serien en mindre uppdatering av Compakt-serien, skillnaderna ska vara små.

I varje fall Trollhetta har det flesta vinter-attributen, t ex duk som går hela vägen ner och ventilation som går att stänga inifrån. Jag har inte heller hört om någon som blivit sviken av dem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips