Bergans Compact 2 el 3

Hej!

Vi funderar på att köpa ett Bergans Compact 2 el 3 pers.
Någon som har detta tält? Skulle vara kul att höra lite synpunkter om detta tält, fördelar & nackdelar.
Är det ett bra tält?

Eller är det någon annan som vill tipsa oss om ett annat bra tält?

Mvh Naturtjejen
 
Hejsan...

Jag har ett kompakt 2.. Alltså originalversionen, inte light..

Jag är hittils nöjd med tältet. Ena dragkedjan har släppt men det ska jag kolla om jag kan fixa enkelt själv annars skulle jag höra av mig till affären så skulle dom hjälpa mig..

Tältet som sådant tycker jag är mycket lätt att sätta upp och få spänt. Har bara sovit själv i det men har då inte haft några som helst problem med kondens. Har inte heller haft några problem med regn då det har regnat...

Jag hade inte velat vara två stycken i tvåpersionsvarianten, möjligtvis om jag hade haft en kvinnlig partner men annars blir det nog för tajt tycker jag...

Är också besviken på höjden då det är omöjligt att sitta rakt i tältet. Något som jag visserligen visste när jag köpte det men trodde inte att det skulle bli så störande..

Så sammanfattningsvis är jag faktiskt mycket nöjd med tältet för det lilla pris det kostar förutom höjden som kunde varit bättre..

mvh // JOhannes
 
Jag tycker att Helsport Nordmarka verkar vara ett väldigt snarlikt tält till betydligt lägre pris.
 
Hej!

Vi funderar på att köpa ett Bergans Compact 2 el 3 pers.
Någon som har detta tält? Skulle vara kul att höra lite synpunkter om detta tält, fördelar & nackdelar.
Är det ett bra tält?

Eller är det någon annan som vill tipsa oss om ett annat bra tält?

Mvh Naturtjejen

Jag har ett som används tillsammans med min sambo och hund. Det är välidgt mycket tält för pengarna. Ett HB Nammatj GT3 fast billigare och tyngre skulle jag nog säga. Funkar fint. Kanske att dörröppningen skulle kunna vara lite större. En torklina sätter man upp enkelt själv.

Mvh
Peter P.
 
3!

Hej!

Jag har ett Bergans Compact 3 som används när jag har sällskap på turen. Det är lagom för två! Ett bra och prisvärt tält, tycker jag. Lätt att sätta upp, tydlig färgmarkering av stänger och stångkanaler men lite för små ventilationsöppningar. Har använt det ganska flitigt flera år på barmark det är fortfarande helt och håller tätt även vid kraftigt regn! Det känns pålitligt i blåsväder. Jag tycker det är jättebra med förlängd absid så jag skulle inte välja tvåmanstältet.

Om jag skulle köpa nu tror jag att jag skulle välja light-varianten för att det är högre invändigt, tycker att det jag har är lite för lågt, men jag är lång.

Hälsningar
BrittMarie
 
Jag har ett som används tillsammans med min sambo och hund. Det är välidgt mycket tält för pengarna. Ett HB Nammatj GT3 fast billigare och tyngre skulle jag nog säga. Funkar fint. Kanske att dörröppningen skulle kunna vara lite större. En torklina sätter man upp enkelt själv.

Mvh
Peter P.

Hej!

Är det 3 pers du har?
Jag & mina sambo har även m oss vår hund:)

Mvh NATURTJEJEN
 
Hej!

Är det 3 pers du har?
Jag & mina sambo har även m oss vår hund:)

Mvh NATURTJEJEN

Det är kompakt 3 vi har, inte light-versionen. Viktsangivelserna stämmer inte riktigt. Det väger lite mer än 3,3 kg. Vår hund ville inte sova inne i absiden. Då är den perfekt. Om vi hade haft mitt Nallo2 (utan GT-absid) hade det varit bra trångt med en hund inne i innertältet.

Mvh
Peter P.
 
VI köpt ett Compact light 3-pers förra sommaren.
Hann bara använda det på en vandring uppe i Grövelsjön. Jag är jätte nöjd.
Då gick jag själv med våra 2 hundar(modell stora 29 och 42 kg). Jag är jätte glad att vi valde Light 3-pers, dels för att det är högre men också att det är 3-pers. Tittade på 2-pers varianten men vi hade nog inte fått plats i det. Hundarna ligger gärna på sidan när de sover och sträcker då ut benen, vår Schäfer på 42kg blir då STOR. Matte har dock inte varit med än, men det skall gå. Slutar nog med att tiken lägger sig på någon av oss, hon tycker om när det är mjukt
Skönt med absid att ha grejerna i, och kunna laga mat i vid dåligt väder.
 
Hej!

Vi funderar på att köpa ett Bergans Compact 2 el 3 pers.
Någon som har detta tält? Skulle vara kul att höra lite synpunkter om detta tält, fördelar & nackdelar.
Är det ett bra tält?

Eller är det någon annan som vill tipsa oss om ett annat bra tält?

Mvh Naturtjejen


Jag och sambon har ett Compact 3 (ej light). Precis som tidigare personer skrev så kan tältet kännas något för lågt inuti. Annars är vi väldigt nöjda med rymligheten för två pers. Klarade förra sommarens eldprov galant när regnet öste ner, utanför tältet var det ca 10 cm djup vattenpöl men allt var torrt inuti :)

Något som dock kändes lite "EPA" med tältet är att där Bergans-loggan sitter sydd på absid-duken (dock ganska långt ner i kanten) är det genomgående hål för stygnen. Och på första exemplaret av tältet som vi lyckades byta ut (tillverkaren bytte ut tältet) såg man ett hål i tältväven precis under en svetsad skarv mitt på taknocken, dock var det ju tätt iochmed svetsen men det tyckte inte vi var acceptabelt...

Mitt råd är att köra på Compact 3 Light!

/jaytee
 
Jag har båda tält, compact 2 och 3. De har samma storlek inuti (Detta kanske är annorlunda idag än när jag köpte mina? Kolla upp innermåtten ordentligt), vilket leder till att jag sällan använder compact 3. Skillnaden är att den har större absid. Jag tycker att absiden i compact 2 räcker för 2 pers packning och matlagning, och den väger ju mindre. Som tidigare nämnts har båda lågt i tak, en grund till att jag kanske gjort ett annat tältval idag. Positivt är att jag tycker de är pålitliga i hårt väder och rätt billiga.
 
Bergans compact light 3

Hej!

Det blev ett Bergans compact light 3 som vi köpte.
Vi har provat att sätt upp det hemma på gården i kväll & vi tycket det verkar vara bra.

I morgon bär det av till fjälls:)

Mvh Naturtjejen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
pelle.k Bergans Compact 2 Bo och sova 3
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
johan.e.svensson Bergans Compact 4 vs Bergans Compact Light 4 Bo och sova 3
Skråmsta Bergans 6005 Compact 4 Bo och sova 2
Karpaterna.se Bergans Compact LIGHT Bo och sova 3
ErikBergm Bergans Compact 2 ELLER Helsport Jostedal 3? Bo och sova 3
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 22
Daniel___ ev dumsnålhet och Bergans Trysil Bo och sova 20
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Kierkai Bergans Trollheta 2 eller 3P? Bo och sova 10
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
samppa89 Tält köp Bergans vs. WBT Bo och sova 28
alstersjo Fäste för extra staglina bergans tält Bo och sova 8
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.