• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bensinsnålaste vägen?

jag får tillägga att det oftast är lättare att köra mjukt på motorväg.
Körde länge en hundkoja med liten motor, och liten tank. Blev ganska bra på att få en känsla för bränsleförbrukning då..

Om man ligger inträngd mellan stressade helgfirande storstadsbor på en liten väg, blir man oftare tvungen till ogynnsam körning, typ ta en uppförsbacke i en hastighet som inte passar dina växlar, etc. På motorväg kan man lättare själv bestämma tempo. Köra om när det behövs, bli omkörd när det behövs.
 
Då har vi konstaterat att olika bilar beter sig annorlunda. Min har 1.2 liters motor vilket helt sækert påverkar. Frontytan ær också stor. Nej, jag menar att lægga sig på sækert avstånd men i samma tempo. Att acceptera hastighetsminskning i uppførsbackar gør en hel del. Sen har man aldrig tagit hænsyn till hur vægen ser ut nær man satt hastightsbegrænsningen. Om man væntar med att øka från till exempel femtio till sjuttio tills efter man ær øver ett backkrøn finns mycket att spara.

Att sänka hastigheten i uppförbacke är jag inte helt säker på är optimalt. Strikt fysikaliskt så är det ju arbete att accelerera en bil. Vid körning i jämn fart är det luftmotstånd och rullfriktion som ska övervinnas. Om man retarderar i uppförsbacke så måste man ju accelerera sedan. Jag tror på så jämn fart som möjligt.

Sen har vi olika bilar uppenbarligen, mina har dubbelt din cylindervolym men inte så stor frontarea, den ena under genomsnitt och den andra ganska normal frontyta. Inte optimerade för miljövnlighet utan kanske snarare körglädje, enligt reklamen i alla fall...

/Patrik
 
Att sänka hastigheten i uppförbacke är jag inte helt säker på är optimalt. Strikt fysikaliskt så är det ju arbete att accelerera en bil. Vid körning i jämn fart är det luftmotstånd och rullfriktion som ska övervinnas. Om man retarderar i uppförsbacke så måste man ju accelerera sedan. Jag tror på så jämn fart som möjligt.

Sen har vi olika bilar uppenbarligen, mina har dubbelt din cylindervolym men inte så stor frontarea, den ena under genomsnitt och den andra ganska normal frontyta. Inte optimerade för miljövnlighet utan kanske snarare körglädje, enligt reklamen i alla fall...

/Patrik

Även en riktningsändring räknas som acceleration så om du åker upp för en backe ändrar du riktning och således accelererar du. Att hålla/släppa på gasen i uppförsbacken och sedan utnyttja sig av den kommande nedförsbacken för att öka farten bör då ge lägst förbrukning.

I de lägen då det inte finns en efterkommande nedförsbacke vet jag dock inte om det är bäst att hålla farten eller hålla gasen konstant...

MVH Erik
 
Vid diverse utbildningar i att köra miljövänligt har jag fått lära mig att det är lönt med så hög växel som möjligt uppför samt att acceptera en viss hastighetssänkning i uppförsbackar. Det är dock inte alltid sant. Full gas på högsta växel kan dra mer än moderat gas på en lägre. Förenklat kan man säga att det är mängden genomlupen luft genom motorn per kilometer som bestämmer. Vid motorbroms är dock bränsleörbrukningen noll på moderna bilar.
 
Tänkte tillägga att jag nu på senare tid lärt mig att det mest bränsleeffektiva är att växelvis accelerera och låta bilen frirulla med motorn avstängd. Att köra på det viset är dock ganska svårt i praktiken eftersom viktiga funktioner slås ut när motorn är avstängd.
 
Tänkte tillägga att jag nu på senare tid lärt mig att det mest bränsleeffektiva är att växelvis accelerera och låta bilen frirulla med motorn avstängd. Att köra på det viset är dock ganska svårt i praktiken eftersom viktiga funktioner slås ut när motorn är avstängd.
Dessutom hyggligt opopulärt om du gör det mitt bland andra bilar också, dom flesta vill ju trots allt hålla en jämn hastighet, inte pendla mellan 10 och skyltat.
 
okej. Sättet man ska köra i uppförsbackar är följande, accelerera något innan backen, håll jämn gas hela vägen upp och antingen har man en bil som orkar med det eller så tappar man hastighet (tanken är att det man accelererade upp försiktigt innan backen ska täcka det man isåfall tappar). oavsett om det kommer en nerförsbacke eller raksträcka ovanför uppförsbacken är oviktigt eftersom oavsett vilket av alternativen är mer ekonomiskt att accelerera i än mitt i uppförsbacken, vilket är precis vad du gör om du ska hålla jämn hastighet i hela backen och du har svag motor. att växla ner är förbjudet, men somsagt, då måste du ju ha en motor som är tillräckligt stark, har du inte det, ja, då har du inget val, för om du gasar mer och mer och hastigheten ändå sjunker fort, då går bränsleförbrukningen upp kan jag lova, mer än om du växlar.

Sedan efter alla mina mil ute efter vägarna som lastbilschaufför samt alla avsnitt med långa tävlingar som topgear har gjort har det gång på gång visat sig att motorväg är det mest ekonomiska stället att köra på, även fast den är längre, du slipper hamna i köer, slipper traktorer osv. och om du eller någon annan måste göra en omkörning så finns det dubbla filer, plus att motorvägarna oftast är jämnare när det gäller uppförs och nerförsbackar eftersom dem är nergrävda på ett annat sätt.

Sedan tango: då jag själv haft bmws så vet jag precis hur dem arbetar och att köra i 50 på högsta växeln är ju bara idiotiskt, som du säger så orkar den inte det = den drar mer soppa för att försöka jobba, prova att växla ner en växel när du kör 50 så kan jag nästan garantera att du sparar bränsle, för det där körskolorna och alla professorer säger om att man alltid ska köra på högsta växeln är rent skitsnack, det beror helt på bil, På mors saab kan man minsann köra på högsta växeln i 50 om man vill det precis som man kunde på min 06as bmw, men tro fan att den går tungt och drar mycket soppa, går man istället ner en växel så drar den mindre soppa, blir piggare. Medan på min dieseljeep jag har nu så kan jag utan problem ligga i 50 på högsta växeln, men såfort jag kommer till en backe så växlar automatlådan ner till 4an eftersom den inte orkar dra upp mig för backen på 1100rpm, trots att det är en diesel.
 
Man kan inte riktigt jämföra lastbil och bil när det gäller bränsleförbrukning. Har som sagt kört min bil på småvägar och kunnat hålla en väldigt låg hastighet. Det gör väldigt mycket på förbrukningen. Hade jag pendlat i fart kanske det hade dragit ännu mindre. Ligger inte på 50-60km/h på motorväg. När jag hade min Volvo Viking var det väldigt stor skillnad mellan 60 och 80km/h men det beror mest på frontytan. Den har dessutom gasspjäll så pumpförlusterna torde bli något större med mindre gaspådrag. Om det är mätbart vet jag inte.

Har åkte med en del lastbilschaufförer som inte kan acceptera att bilen inte orkar så de ligger och drar på en låg växel, splittar upp och sjunker i fart så pendlar de så hela vägen upp. Det jag brukade göra var att rycka ut handgasen och låta motorn självjobba hela vägen upp. När den började kunna dra upp farten själv höll jag tillbaka en stund för att sedan trycka till och lägga i högsta växel. Min dryga åttatonsbil låg på ca 2.3l/mil vilket jag tycker är ganska imponerande med 80kmh som grundhastighet.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.